Gå til innhold

Drifte med Kadett C?

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst til å være med på drifting, men budsjettet er ikke veldig stort også har jeg planlagt å kjøpe meg en Kadett C sedan mot vintern og bygge om med større motor.

 

Men da må jeg vite litt mer om hva jeg trenger for at denne bilen skal bli aktuell å drifte med.

 

Motor?

Ytelse?

Aksel? (Akselavstanden blir ikke for liten?)

 

Vekta på bilen originalt med motor ligger på underkant av 800kg.

 

Bilen kommer til å bli ribbet rimelig, men hvor mye det vil gjøre for vekta vet jeg ikke for bilen er ganske simpelt bygd fra før.

 

mvh

Roy aka Precious

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har planer om å drifte litt med min når den blir ferdig..

Regler for bygging finner du på http://www.dcn.no

 

Så lenge du har bur,stoler og seler så kan du vel i prinsippet delta..

For å delta på uoffesielle "drifte dager" ala drift day og drift trening på Våler trenger du vel ikke noe spes ekstra utstyr..

 

Men som sagt.. sjekk http://www.dcn.no ;)

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kadett C er finfin til drifting! Hiv oppi en 2,2i eller helst en 2,0 GSI, og du har kraft i massevis. (du får disse motorene komplette med ledningsnett for 2000 kr hos en hogger) hvis du ikke har råd til sperre, sveis til å begynne med. en jeg kjenner har en rally chip til en 2,0 motor liggende som han sikkert kan selge.

 

Godkjent bur og sånne ting er enklelt å få tak i til disse, da de ble brukt en del i rally.

 

Akselavstanden blir nok ikke for liten. Bilen er vel bare marginalt kortere enn en ae86 (og fredrik sørlie har vist ikke noe problem med å drifte:D ) Uansett er vel 2dørs stasjonsvognen litt lengere enn de andre? i så fall er jo den en überkul driftekjerre! (stv har dessuten litt bedre vektfordeling)

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har litt peiling, gå for en vraka calibra 16v, drit i ledningsnettet. Få tak på et innsug for doble webers fra tyskland og kjøp grenrør fra caprizone. Kammer fra enem. Girkasse og fordeler tar du fra manta 1,8 gt (16v fordeler får ikke plass). Du burde nå ligge et lite stykke over femten laken og ha en motor på 180+ hk og det er akkurat passe for en kadett.

 

Ikke gå for turbo, den korte akselavstanden og liten vekt gjør at bilen blir veldig "nervøs" og vil kreve en motor med veldig rask respons = ikke turbo.

Forstilling tar du fra kadett c 1600 (begynner å bli tricky å få tak på) og bremser fra rekord 2,2i. Er ikke sikker på bakaksling. Gassdempere fra corsa b passer bak om du har senket 40mm.

 

 

Om motorkunnskapene ikke er på topp, hiv nedi en 2 liter (evt 2,2) fra rekord/manta/ascona b. De sladder greit allerede med en slik med enem (http://www.enem.se) kamaksling og sveiset bakaksling. Da kommer du unna på rundt 4-5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke alt for mye om bilen og bilmekking, men poenget med dette er å lære mer samtidig som det skal være moro å lære ;)

 

Calibra 16v motor prosjektet blir litt over meg antar jeg, også satser jeg ikke på så mange hk.

 

Men jeg har et annet forslag som jeg vil vurdere.

 

Ta en 2.0 8v 115hk og tilpasse i kadetten (dvs motorfester) også putte på nytt innsug, doble webere og trimkam. Jeg snakker ikke om det værsteste utstyret av trimkam og webere, men så det har en god forskjell å kjøre fra 115hk.

 

Noen forslag til forstilling, girkasse, mellomaksling, bakaksling?

Hvordan vil dette fungere med ledningsnett? Følger det jeg trenger for å bygge dette med weberene? Priser?

 

Ikke tenk på å si Kadett C 1600 forstilling og bakstilling da det så godt som ikke finnes lenger :mad:

 

Takk for all hjelp.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda viktigere enn alt som har blitt nevnt hittil er understellet. Understell har alt å si i drifting. Stivere og bedre dempere og noen stag her og der vil hjelpe veldig mye.

 

Hjelper lite med mye hester hvis bilen ikke er verken forutsigbar eller kontrollerbar mtp veigrepet.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet et sett med gule koni dempere og Apex fjærer til Kadett C som skal senke 60mm og stive godt opp.

 

Men dette kan forandre seg avhengig av hvilken forstilling og bakstilling det blir. Jeg satser ikke så høyt på motorkraft for da koster fort andre deler mye mer også.

 

I tillegg skal det monteres stabilisatorstag under foran. Ellers kommer det vel kanskje noen andre stag her og der :D

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xenon

Det som er enda viktigere enn alt som har blitt nevnt hittil er understellet. Understell har alt å si i drifting. Stivere og bedre dempere og noen stag her og der vil hjelpe veldig mye.

 

Hjelper lite med mye hester hvis bilen ikke er verken forutsigbar eller kontrollerbar mtp veigrepet.

 

My bad! Tok det for gitt at han visste det. Men apex fjærer og koni er ikke feil iallefall. Veltebur gjør også faktisk endel selv om det legger på bilen noen kilo.

 

edit: Skal du ha bilen KANONSTIV så prøv å få tak på bilstein rallydempere. Ikke sportdempere, rally. Vet om folk som har slått istykker dempertårn med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Har funnet et sett med gule koni dempere og Apex fjærer til Kadett C som skal senke 60mm og stive godt opp.

 

Men dette kan forandre seg avhengig av hvilken forstilling og bakstilling det blir. Jeg satser ikke så høyt på motorkraft for da koster fort andre deler mye mer også.

 

I tillegg skal det monteres stabilisatorstag under foran. Ellers kommer det vel kanskje noen andre stag her og der :D

 

Gulkoni, stivere fjærer og stabstag tar deg nok langt på vei ja! Og ikke minst til en relativt liten penge!:)

Har hørt at stab-stab foran kan gjøre bilen mer understyrt, mens stabstag bak gjør bilen mer overstyrt. Kanskje verdt å vurdere? Ikke ta dette for fakta - det er noe jeg har hørt:) Det gjaldt stabstag for dempertårn da.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Jeg vet ikke alt for mye om bilen og bilmekking, men poenget med dette er å lære mer samtidig som det skal være moro å lære ;)

 

Calibra 16v motor prosjektet blir litt over meg antar jeg, også satser jeg ikke på så mange hk.

 

Men jeg har et annet forslag som jeg vil vurdere.

 

Ta en 2.0 8v 115hk og tilpasse i kadetten (dvs motorfester) også putte på nytt innsug, doble webere og trimkam. Jeg snakker ikke om det værsteste utstyret av trimkam og webere, men så det har en god forskjell å kjøre fra 115hk.

 

Noen forslag til forstilling, girkasse, mellomaksling, bakaksling?

Hvordan vil dette fungere med ledningsnett? Følger det jeg trenger for å bygge dette med weberene? Priser?

 

Ikke tenk på å si Kadett C 1600 forstilling og bakstilling da det så godt som ikke finnes lenger :mad:

 

Takk for all hjelp.

 

ta en titt på

 

kadettc.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå for turbo, den korte akselavstanden og liten vekt gjør at bilen blir veldig "nervøs" og vil kreve en motor med veldig rask respons = ikke turbo.

 

 

hva du mener her igrunn, ? til normal kjøring, vil den fungere bra da ? (normal er børnig og slikt)

 

 

 

 

Ikke tenk på å si Kadett C 1600 forstilling og bakstilling da det så godt som ikke finnes lenger

 

 

eg har :) men skal seff ha det selv....

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ska du trimme en 2.0xe (16v) ville jeg kjøpt alt hos enem.se, ikke litt her og litt der, han kan sakene sine.

 

ska du ha webere så må du ta bort motorstyringen til motoren, så det blir ikke mere ledninger enn det du har i 1200'n. men da forsvinner tenninga også, så da må du bruke fra en manta 1.8gt så du får flytta fordeler fram og får nytt tennsystem som jobber uavhengig av innsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår