Gå til innhold

Kondensator !!

Ranger emnet


HKS

Anbefalte innlegg

lad opp condensatorn med en 12v lyspære.

funker best for da ser du når det er ferdig.

condisen lager ikke strømm men lagrer det for å dytte det in i forsterkeren ved basslagene som tømmer forst. condiser med strømm.

det er dynamon som lager strømm i bilen .må være stor nok,

det er regulatorn i dynamoen og ledningene du har i bilen som er det som bestemmer voltstyrken bak.

sier det jeg mener

mener det jeg sier

si din egen mening eller hold kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mistercartman

Gir ikke kondensatorer mer enn 13v?

Måler 14,2V til forsterkeren målt på forsterkerens strøm-inngang.

Vil ha mest mulig volt for å få mest mulig ut av forsterkeren.

Holder det med 1 f når forsterkeren vil ytee ca 2* 600w RMS?

 

kondensatoren "gir" jo den spenninga som du lader den med.. noe annet er jo fysisk umulig.. så,dersom dynamoen din gir 14.2V,og du ikke har no helt for jævli med spenningsfall bakover,så leverer kondisen din den samme spenninga..

 

en god huskeregel er 1 farad pr. 1000W RMS.. så,hvis den forsterkeren din virkelig ER 2*600W,og du ikke har batteri bak i bilen,så er kanskje kondensatoren ikke akkurat FOR stor..men,bedre enn ingenting..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mistercartman

Hvis du leser teksten min uten dyslektiske anfall ser du at jeg målte 14,2 volt på forsterkerens pluss/minus-pol, så jeg skjønner ikke hvorfor du babler om dynamo og spenningsfall.

 

Og forsterkeren min ER 2*600w Rms, men du fikk vel kanskje et dyslektisk anfall når du leste det også

 

Du spør om hjelp? Også er du frekk når noen prøver å hjelpe deg? Hva faen? Jævla hyggelig det da..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mistercartman

Hvis du leser teksten min uten dyslektiske anfall ser du at jeg målte 14,2 volt på forsterkerens pluss/minus-pol, så jeg skjønner ikke hvorfor du babler om dynamo og spenningsfall.

 

Og forsterkeren min ER 2*600w Rms, men du fikk vel kanskje et dyslektisk anfall når du leste det også.

 

mange forsterker-produsenter har en tendens til å skryte på seg en del.. (f.eks MDS,Boss,Power Acoustic,etc... men,såklart fins det mange som ikke gjør det også)... og du skrev ikke noe om hvilket merke forsterkeren din er,så..

 

beklager på det STERKESTE at jeg ikke leste nøye nok gjennom det forrige innlegget der du skrev at du hadde 14,2V på forsterkeren...

nok en gang..BEKLAGER..! det skal aldri skje igjen

 

forresten...hvordan VET du at forsterkeren din ER 2x600W?? har du målt den?? :rolleyes:

 

dessuten: du har ikke pluss og minus (som du skriver), i bil.... du har pluss og jord... så det så

 

og,hvis du vil ha "mest mulig volt" til forsterkeren,som du sier,så kan du jo f.eks. sette i 16V batterier og 16V dynamo..

:rolleyes:

 

EDIT: og,forresten.. i og med at du fikk såpass mye som 14,2V på forsterkeren,går jeg ut fra at du målte UTEN belastning... prøv å sett på anlegget på full guffe (f.eks. et sinus-signal med frekvens lik resonans-frekvensen til basskassen din) så skal du se at spenningen dropper en god del!

regner med at den synker IHVERTFALL til 12V.. og hvis du fremdeles skal ha 2x600W da (noe som tilsvarer ca.1800W inn på forsterkeren,i og med at den er 60-70% effektiv (går ut fra at det er en klasse-AB forsterker)) så må du mate forsterkeren med 150 A.. så,hvor stor sikring har du på forsterkeren din da? 200A? :D

men,som sagt..jeg aner jo ikke åssen forsterker du har..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig jeg som skal beklage. Har vært i veldig dårlig humør i dag for noe greier i bilen min gikk til helvete. Var derfor skikkelig sur når jeg skrudde på maskinen, og tålte vel ikke litt spøking. Sorry.

 

Anngående forsterkeren vet jeg at den yter det som står på papiret. Har ikke målt, men har sammelignet med andre, for det er mange i vennekretsen som har samme elementer, men forskjellige forsterkere. Hører hvordan det låter.

 

Må bare si beklager.

 

Mvh

Ø. H.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mistercartman

Er egentlig jeg som skal beklage. Har vært i veldig dårlig humør i dag for noe greier i bilen min gikk til helvete. Var derfor skikkelig sur når jeg skrudde på maskinen, og tålte vel ikke litt spøking. Sorry.

 

Anngående forsterkeren vet jeg at den yter det som står på papiret. Har ikke målt, men har sammelignet med andre, for det er mange i vennekretsen som har samme elementer, men forskjellige forsterkere. Hører hvordan det låter.

 

Må bare si beklager.

 

Mvh

Ø. H.

 

helt greit...er lov å være i dårlig humør av og til ;)

men,åssen forsterker er det? :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tomgr

 

EDIT: og,forresten.. i og med at du fikk såpass mye som 14,2V på forsterkeren,går jeg ut fra at du målte UTEN belastning... prøv å sett på anlegget på full guffe (f.eks. et sinus-signal med frekvens lik resonans-frekvensen til basskassen din) så skal du se at spenningen dropper en god del!

regner med at den synker IHVERTFALL til 12V.. og hvis du fremdeles skal ha 2x600W da (noe som tilsvarer ca.1800W inn på forsterkeren,i og med at den er 60-70% effektiv (går ut fra at det er en klasse-AB forsterker)) så må du mate forsterkeren med 150 A.. så,hvor stor sikring har du på forsterkeren din da? 200A? :D

men,som sagt..jeg aner jo ikke åssen forsterker du har..

 

Digitale effektforsterkere har endel høyere virkningsgrad enn andre effekt-forsterkere. Sjekk http://www.ljudia.no for spesifikasjonene til min forsterker.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mistercartman

 

Digitale effektforsterkere har endel høyere virkningsgrad enn andre effekt-forsterkere. Sjekk http://www.ljudia.no for spesifikasjonene til min forsterker.

 

 

Det og putte inn en kondensator. vel den enste som den oppladinga er go for er for og . slippe den jevle gnisten når du kobler på.. men det skal jo stå en sikkring mellom batteri og condensator.. sp smell inn condisen . og så putter du i sikkringa..

 

nor det gjelder forsterkere som er opgitt til 1200W kjøpt

på feks ljudia skal man ta det med en klype salt.

 

noen har sikkert hørt utrykke sony wath?

 

men null prob og henge på condis uten å lade opp først som

mange hær var inne på....

 

;)

<-- Drive as hell before the devil gets you -->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår