Kjetilr Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Hvis en satser på ett lett svinghjul i stål så er det små sjanser for at det ryker.. Men det må jo uansett ha en viss dimensjon.. Og for all del er det best med aluminium clutch hus.. det tar opp en god del av kreftene.. Personlig så har jeg lettet mange svinghjul uten problem.. har funka bra etterpå og aldri sprengt seg.. Men viktig at det er balansert skikkelig.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Originally posted by Mr.X Hvorfor er det mange av rallycross gutta som sveiser på ekstra vekt på svinghjulet da???? om svinghjulet veier mer, er det mer dreiemoment. om du letter det, får du høyere turtall, mer toppfart (potensiellt) og raskere økning av turtall (iallefall på en ubelastet motor). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng *Det er ikke noe som helst som likner på momenttap på lave turtall. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JHU Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Det er når man ser slikt man er glad for at svinghjulet sitter LAAAANGT bak :-) Selv om VW's smidde stålsvinghul lettes fra 12kg til 4 kg!! har jeg aldri hørt om et som har sprengt, det betyr selvfølgelig ikke at det ikke har skjedd, men vanlig er det i hvertfall ikke... Den eneste grunnen til at bilfabrikkene moterer svinghjul er for at biler er et helvete å kjøre uten.... svinghjulet magasinerer energi som det "suger" til seg når du prøver å akselererer motoren... den energien får du bare ut ved å slå av tenningen å la bilen dra seg frem ved hjelp av svinghjulet.... du kommer ikke langt... men motoren din er mye triveligere på tomgang, og dermed kan og bestemor kjøre bilen uten å kvele den... så ofte :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Originally posted by DaButcher om svinghjulet veier mer, er det mer dreiemoment. om du letter det, får du høyere turtall, mer toppfart (potensiellt) og raskere økning av turtall (iallefall på en ubelastet motor). Tviler på at tyngen på svinghjulet påvirker dreiemomentet og effekten noe betydlig. Er jo eventuelt svinghjulets luftmonstand og sånt det dreier seg om, men det er nok snakk om meget lite. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Svinghjulet påvirker jo kjørbarheten betraktelig...er jo derfor de er tunge,for at ikke bestemor skal kvele den så ofte..og slikt. Regner med at rallycrossgutta vil ha enda tyngre svinghjul rett og slett fordi at med 6-700hk er ikke et lett svinghjul en fordel...fordi bilen "kommer" for brått og ukontrollert,og slikt blir det bare sladder av....tøft å se på,men det vinner ikke løp..og det er jo derfor de er utpå. Logikk er en fin bil... :op Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Ford vurderte jo på sin focus wrc da den ble lansert å kjøre uten svinghjul.. de mente de kunne kjøre uten, men var litt usikkert og derfor ble det svinghjul alikevel.. På min x sierra cosworth så prøvde jeg 2 forskjellige svinghjul. Det finnes ett lett og ett mye tyngre svinghjul til denne bilen. Bilen gikk absolutt mye mye bedre med det letteste. Akselerasjonen var mye raskere + at responsen var kjappere.. Dette er min erfaring med lett vs tungt.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 hmz.. kjenner da MANGE som kjører bilcross ALLE (nesten) letter jo svinghjulet, så det skjer nok ikke så ofte. men bilen blir jo ikke god på lavt turtall.. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Originally posted by Kjetilr På min x sierra cosworth så prøvde jeg 2 forskjellige svinghjul. Det finnes ett lett og ett mye tyngre svinghjul til denne bilen. Bilen gikk absolutt mye mye bedre med det letteste. Akselerasjonen var mye raskere + at responsen var kjappere.. Dette er min erfaring med lett vs tungt.. Joda...skal si meg enig i det...men tenk deg at du allerede har så mye aks/hp/moment/respons at uansett type dekk,er aksen så "kontant" at du bare spinner...og gutta med 150 hk mindre enn deg vinner,fordi du spinner bort heste-fordelen din...da er det på med mer vekt,for å "roe ned" karakteristikken på motoren og gjøre den mer lettbrukandes,slik at hestene dine kommer til nytte...og ikke bare skyfler grus/blårøyk. Har vært i bruk i Superbike/Moto GP en stund,vet jeg...tyngre veiver,og fastskrudde vekter på veiva...sykler har jo ikke svinghjul i den forstand,så de tynger ned veiva for å gjøre den akkurat passe kontrollerbar.... hvorfor skulle ikke det gjelde i rallycross også,når gutta har bøttevis med hester og litt så-som-så med grep..? Istedenfor en ny veiv,bare henger de på et tyngre svinghjul,så har de samme effekten av det.. Da slipper de mappe om etc... For å fjerne effekt for å roe ned karakteristikken i den hjelper jo ikke...da har du jo ingen fordel lenger. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.