Gå til innhold

Motorkonvertering

Ranger emnet


Karmann

Anbefalte innlegg

Noen som har en link til sider med konvertering fra forgasser til innprut på en Golf 1?

Jeg har en '82 Golf 1 med 1500/70hk og 4-trinnskasse. Jeg er i ferd med å skaffe meg en 1800 GTI motor med 5-trinnskasse. Jeg mangler noen deler deriblant svinghjul, clutch, eksosmanifold, oljekjøler og radiator. Jeg vet jeg også trenger en GTI tank og bensinpumpe.

Noen som har noen heite tips og/eller noen av disse delene liggende for en billig penge? Noen som har gjort dette før og som kan bidra med litt?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er mange her på forumet som deler mange forskjellige erfainger på dette. Men det er kanskje ingen som vet om noen link til noen side som forklarer dette. Kanskje noen burde sette seg ned å lage en. på http://www.golf2.no kanskje.

 

 

Jeg har gjort dette selv flere ganger , og finner ikke noen store vanskligheter med det. Det er klart en hel del ting som du bør få med deg i forkant av en slik operasjon men start, og du finner ut at dette ikke er noe stor sak.

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by K.A.

Jeg tror nok at det er mange her på forumet som deler mange forskjellige erfainger på dette. Men det er kanskje ingen som vet om noen link til noen side som forklarer dette. Kanskje noen burde sette seg ned å lage en. på http://www.golf2.no kanskje.

 

 

Jeg har gjort dette selv flere ganger , og finner ikke noen store vanskligheter med det. Det er klart en hel del ting som du bør få med deg i forkant av en slik operasjon men start, og du finner ut at dette ikke er noe stor sak.

 

Golf2.no er registrert på meg. Men har ikke tid eller kunskap til å få laget noe der. HJELP!!!!!! Send en pm om noen kan ....

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by K.A.

Jeg tror nok at det er mange her på forumet som deler mange forskjellige erfainger på dette. Men det er kanskje ingen som vet om noen link til noen side som forklarer dette. Kanskje noen burde sette seg ned å lage en. på http://www.golf2.no kanskje.

 

 

Jeg har gjort dette selv flere ganger , og finner ikke noen store vanskligheter med det. Det er klart en hel del ting som du bør få med deg i forkant av en slik operasjon men start, og du finner ut at dette ikke er noe stor sak.

 

Høres bra ut. Noen åpenbare ting som er lett å snuble i eller?

Du hadde ikke giddi å satt opp en liste over deler som trengs? Der hvor luftmengdemåleren skal monteres har jeg idag en gampesvær spylertank. Finnes det fester for mengdemåleren under den?

 

Bilen er i daglig bruk så jeg kan ikke bruke ukesvis på konverteringa slik at jo mer jeg kan forberede både med deler og arbeid før jeg setter i gang jo bedre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker. Ta med deg en som kan hjelpe deg.

 

Sitter ikke her og skriver liste men hva kommer motoren i fra, og betegnelsen. Hvis det utgangspunktet du har er i fra Golf 1 så passer alt over med fester og det hele.

 

 

Hvis du har alle deler og har skrudd litt med motor og bil før så bruker du ikke mer enn helga.

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by K.A.

Hvis du er usikker. Ta med deg en som kan hjelpe deg.

 

Sitter ikke her og skriver liste men hva kommer motoren i fra, og betegnelsen. Hvis det utgangspunktet du har er i fra Golf 1 så passer alt over med fester og det hele.

 

 

Hvis du har alle deler og har skrudd litt med motor og bil før så bruker du ikke mer enn helga.

 

Jeg har skrudd bil i 25 år så akkurat selve skruinga tror jeg går greit. Det er mere det at jeg står midt oppi jobben og mangler ting og tang, som jeg prøver å unngå. Derfor hadde den lista vært så kjekk ;-)

 

Motoren kommer fra en '83 Golf GTI og jeg tror betegnelsen er DX. Hva betegnelsen på den 1500'n som sitter der nå er vet jeg ikke. Du mener festet for for eksempel luftmengdemåleren etc sitter i min bil allerede? Som sagt har jeg en svær 7,5 liters spylervæsketank på den plassen nå. Det jeg har sett er at jeg har en brakett på andre innerskjermen der spylertanken sitter på andre Golfer slik at det burde være greit å fikse det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som forutsetningene er på plass !:)

 

I grove trekk:

 

Sørg for å få med deg "alt" som henger på motoren slik at du ikke mangler noen komponenter her.

 

Hvis du har komplett ledningsnett fra GTI bil kan det faktisk lønne seg å bytte hele, inkl sikrings/koblings plate.

 

Husk også bensinpumpe. Du trenger også den i tanken.

 

Har du alt dette så er det "plug'n'play" prinsipp.:)

 

Det er faktisk en ganske grei konvertering

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by K.A.

Høres ut som forutsetningene er på plass !:)

 

I grove trekk:

 

Sørg for å få med deg "alt" som henger på motoren slik at du ikke mangler noen komponenter her.

 

Hvis du har komplett ledningsnett fra GTI bil kan det faktisk lønne seg å bytte hele, inkl sikrings/koblings plate.

 

Husk også bensinpumpe. Du trenger også den i tanken.

 

Har du alt dette så er det "plug'n'play" prinsipp.:)

 

Det er faktisk en ganske grei konvertering

 

Høres betryggende ut. :)

 

Som sagt mangler jeg eksosmanifold, svinghjul, clutch, oljekjøler og radiator(hvis den er forskjellig og det tror jeg) så dette må skaffes før jobben begynner. Tank og bensinpumpe også. Siden eksosmanifolden er forskjellig fra 1500, dvs min sitter med "smultringpakning" og klips og GTI har så vidt jeg vet skrudd flens og dobbeltrør, så trenger jeg også fremre røret.

Dessuten var det en som sa at jeg må ha tak i en 5-trinns gearspak med overføringer.

Ledningsnettet fra motoren og inn i bilen + sikringsboksen fra GTI'en skulle jeg få med sa selger.

 

Du har ikke noen av de delene jeg mangler liggende du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i verden holder du hus? Oslo/akershus?

 

Vetikke hvor mye du er int. i å investere her men gjør en etterlysning på forumet her først etter det du mangler. Muligheter på hoggere. Tank/bensinpumpe bør du skaffe brukt da dette er dyrt som nytt.

Eksos, hvorfor ikke kjøpe grenrør 4-2-1. koster ca 2500-2800.

Svinghjul hmm prøv å få tak i brukt. Hvis du investerer i nytt her , kjøp et "lettet" svinghjul da disse ikke koster mye mer.

Clutch , ikke lur, kjøp ny.

Radiator, hm tror faktisk at radiator fra golf 2 gti også kan brukes her. Og den er enkel å få tak i.

Tror ikke du må ha ny girkasse. Er litt usikker på den kassa som står på 1500 motoren da jeg aldri har vært borti 1500. Men hvis du bytter bør du ta med deg alt av overføringer. Prøv å få med deg ledningsnettet som går bakover i bilen også. Enkelt å demontere.

 

Jeg har ikke helt oversikten over hva jeg har liggendes som passer Golf1. Har mest Golf 2 liggendes. Det jeg har til 1 ønsker jeg stort sett å beholde selv. Jeg kan sjekke. Har en del motorer nå så kanskje.

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Kongsberg. Ca en time sørvest for hovedstaden.

 

Jeg prøver høggern her først så får vi se. Hvis ikke blir det en posting på kjøp/salg sidene her.

 

Var ute å kikka i motorrommet nå og under spylertanken min sitter det en brakett som er skrudd fast i rammevangen. Får håpe den braketten som holder mengdemåleren på plass er skrudd også evnt bruker den samme og ikke er punktet fast. Et feste jeg mangler er til ekspansjonstanken. På den radiatoren jeg har nå sitter tanken innebygd. På GTI sitter jo denne tanken tredd nedpå en sveist brakett på venstre støtdempertårn så en slik en må jeg få skjært av en annen bil ihvertfall.

 

Jeg tror heller ikke jeg MÅ bytte kassa men siden jeg har både en 5-trinn GTI-kasse og en 5-trinn fra en '88 Golf 2 Sport er det veldig fristende å skifte ut den 4-trinn kassa som sitter der nå.

 

Kjempefint om du sjekker etter deler du kan kvitte deg med! :)

 

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår