Gå til innhold

Kjøpeguide 900s

Ranger emnet


L&D

Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe meg "ny" bil og lurer litt på en saab 900s fra rundt midten av 90-tallet. Problemet er at jeg ikke har noen erfaringer med saab. Hva må en se opp for ved kjøp av disse bilene?

Hvordan er de og kjøre?

Priser på deler/verksted?

Alt som kan ha noen betydning er interresant og høre

Fins det noen sider på nettet om 900s???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei

jeg har selv en 95mod 900S,har også hatt en 94 900SE Turbo

ting du bør se etter...

sjekk om det er tegn til rust/bobler i lakk nederst på dørene og i falsen på innsiden av dørene

samme er det med bakluka..sjekk falsen på innsiden.

foringer i bakkant på nedre bærebro bør sjekkes begge sider foran

fjærene foran bør sjekkes om de er knekt,kjenn da etter nederst i fjærskåla.

også er det vanlig med litt svetting fra utgående på girkassa, og det kan også være tegn til svetting fra topp..det er da mest vanlig på det hjørnet hvor fordeleren er.

 

håper ikke du blir redd av å lese dette her da,for bilene er faktisk veldig solide og gode å kjøre

er jo en grunn til at jeg er på 900 nr 2 nå..hehe

og mange av disse tingene er ganske lette og fikse, rusta er vel det værste..

 

Mvh meg

 

PS:bare å spørre hvis det er noe mere,eller noe jeg har glemt å svare på...

1971 Dodge Challenger

Eivind (@v8power.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp -96/-97 modell. Da ble drivlinjen litt oppgradert. I tillegg ble bilen kvitt litt barnesykdommer.

Sjekk foringer i forstilling, og foringer i bakstilling. Se etter rust/bobler nedenfor lista på dørene. Sjekk der innstegslista er om det er noen bobler der. Kan bli rust i festene til plastikken utenpå kanalene. Sjekk hjulbuene bak, der lista ender.

 

Som nevn svetting fra motoren. Bør ikke være alt for mye, men litt kan det være uten at det er noe farlig. Bør ikke svette fra topplokkspakning. Er det rust på braketten batteriet står på, bør vel braketten pusses.

Bakre del av eksosanlegget må byttes annenhvert år om du bruker eksos fra eksempelvis Veng. Kjenn etter fukt under matter i bagasjerom.

Ellers ruster bremsene bak raskt, og håndbrekket er et svakt punkt. Men bremser er jo viktig å sjekke grundig på alle biler uansett.

 

Prøv å finne et eksemplar med full servicebok, byttede lister på dørene/kanalene, og helst så ny som mulig.

 

Jeg solgte min -94 900s for ca 55.000,-. Da med noe slitte foringer i forstilling.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Skal snart kjøpe meg "ny" bil og lurer litt på en saab 900s fra rundt midten av 90-tallet. Problemet er at jeg ikke har noen erfaringer med saab. Hva må en se opp for ved kjøp av disse bilene?

Hvordan er de og kjøre?

Priser på deler/verksted?

Alt som kan ha noen betydning er interresant og høre

Fins det noen sider på nettet om 900s???

 

Ser at du har fått mange gode tips her, men jeg vil likevel anbefalle saabturboclub.net's forum. Der er det flere som eier 900 S, og de kan sikkert fortelle masse om styrker og svakheter ved disse bilene:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår