Gå til innhold

Dobbelspole elementer

Ranger emnet


icemanx

Anbefalte innlegg

du har det samme elementet ?

stod i papirene jeg fikk med den at den var beregnet på lukkede kasser ( derfor jeg gikk ut i fra at det skulle være det )..

 

hva skal i såfall volumet på kassa være , hvordan materiale anbefales det å bygge av, hvor skal i såfall bassreflex-rørene monteres o.s.v ?

 

jeg er som sagt helt blank når det kommer til bilstereo, så all hjelp er god hjelp :P

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har kjøpt samme elementet og en annen som har det fra før.. han som har det fra før fikk bygget en ganske liten bassrefleks-kasse.. og det spiller riiimelig høyt til de "lusene 280watta det får".

Han andre som har kjøpt nå har putta i lukka kasse.. dette har jeg ikke hørt enda.. men han har en mye kraftigere forsterker..

Men uansett.. jeg synns jo det høres rart ut å ha SPL elementer i lukka kasse jeg da..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at som et eksempel at noen putter 2 stk stooore mono blokker på en og samme subb. En på hver spole.

Hvsi du lurer på om det finnes så store digitale monoblokker så finnes det.

Den som vant Europamesterskapet i DBdrag var en digital monoblokk på 2000w som kan linkes med en annen samme til 4000wRMS. Da begynner det og bli ganske heftig.

 

Skal du ha trøkk nytter det ikke med lukket kasse da må du har med bass port. Hvis du har lukket kasse så mister man ofte mye av frekvens området og det vill man ikke. Er også viktig at ellementene og porten peker bakover i bilen.

 

I min bil spillte jeg 138.7dB i 53.4hz med 2 stk 10" ellementer med alu membran og dobble spoler. Hadde da en stk 4 kanals forsterker der 2 av utgangene var brokoblet til bassen.

Forsterkern heter SolidAudio og kan ses her:

 

http://www.solidaudiousa.com/4channel.htm

 

Den som jeg hadde het F47.

 

Har solgt bilen så jeg har ikke noe anlegg lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Solid Audio

Mente at som et eksempel at noen putter 2 stk stooore mono blokker på en og samme subb. En på hver spole.

Hvsi du lurer på om det finnes så store digitale monoblokker så finnes det.

Den som vant Europamesterskapet i DBdrag var en digital monoblokk på 2000w som kan linkes med en annen samme til 4000wRMS. Da begynner det og bli ganske heftig.

joda,har jo hatt en 4kanals forsterker brokblet på dobbelspolet sub sjøl jeg..

og link av to identiske forsterkere er gammelt nytt ;) og 4000w på to linkede forsterkere er vel heller ikke det meste som er mulig...

og har jo sett monoblokker/forsterkere på både 2 og 3-4kw så det er fullt forståelig at det fins ;)

 

Originally posted by Solid Audio

Skal du ha trøkk nytter det ikke med lukket kasse da må du har med bass port. Hvis du har lukket kasse så mister man ofte mye av frekvens området og det vill man ikke. Er også viktig at elementene og porten peker bakover i bilen.

det har seg slik at det er igrunnen lukketkasse som har mest frekvensområde..med tanke på at der er det ingen port som kutter frekvensgangen nedover...på en "normal" kasse..hehe..

men problemet med lukket er at du ikke får samme lydtrykket på lavere frekvenser som med en bassrefleks.. men så spiller heller ikke en bassrefleks like dypt som en lukket, har ofte unormal/ubehagelig heving på 40~60hz inni bilen...folk tolker det som dypbass... ;) lukket kasse går helt i kjellern pluss litt til...

og hvilken vei elementer og port skal peke er det vel bilen som bestemmer..

 

Originally posted by Solid Audio

I min bil spillte jeg 138.7dB i 53.4hz med 2 stk 10" ellementer med alu membran og dobble spoler. Hadde da en stk 4 kanals forsterker der 2 av utgangene var brokoblet til bassen.

Forsterkern heter SolidAudio og kan ses her:

http://www.solidaudiousa.com/4channel.htm

Den som jeg hadde het F47.

138db er ikke så gale, men i en annen bil hadde det enten spilt bedre eller dårligere.. :(

enda bedre er det vel at du oppnådde såpass med 260w til to 10".....

 

Originally posted by Solid Audio

Har solgt bilen så jeg har ikke noe anlegg lenger..

synd....

 

mvh, :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at man normalt får dypere frekvensområde ved lukket kasse, men da blir nivået så utrolig lavt at når man da legger til hevingen som bilen gjør , vil man ikke oppleve dypbass i det hele tatt hvis kassen er for liten.

En lukket kasse har den fordelen at kassen kan være liten og likvel fungere,men den spiller mye lavere enn en portet kasse.

Dette kommer jo selvfølgelig ann på om bassen er laget til portet eller lukket, alt etter dens data.

 

Jeg personlig liker at det " tar av " i det frekvensområde som i bil regnes som den dypenste bassen , ca 30hz så derfor tuner vi kassene dit.

Det at vi ikke får så høyt nivå ved 20hz bekymrer meg ikke da dette er under det hørbare område og at en trykk-kammer kasse også vil ha så lavt nivå her at det ikke vil kunne verken høres eller føles likevel.

Alt etter elementet selvfølgelig, men jeg anbefaler portet kasse hvis man da har plass til en kasse som er stor nok til at man kan tune lavt nok

 

Hvis man tuner porten så høyt som 50-60Hz så vil all info i bunnen gå tapt, men dette er kun brukt i db-kasser eller hvis man har så dårlige elementer at kassen må være for stor får til bilen for å få ned tuningen.

 

Mitt råd, kjøp ordentlige elementer, da kan man få både i pose og sekk ved bruk av portet kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår