Gå til innhold

klakking 2.0l OHC


jackpot

Anbefalte innlegg

Kimosabi: Er ikke shimsing på OHC, er vippe-armer med kam også, man justerer ved å skru på "kulehodet" oppover.

 

Ventiltetninger har ikke noe å si for ventiltikking, høres det ut som en veltrimma symaskin kan du sannsyligvis justere klaringa med hell, høresa det ut som skjæring rundt svingen er sannsynkligvis utslitt, må sjekkes da.

 

IN: 0,20 mm

EX: 0,25 mm

 

Ford sier at dette skal stilles 5 min etter stopp, motor tror jeg ikke skal være veldig varm.

Jeg sier, stilles kalde, og litt trange.

 

Må du bytte kam så er det en del arbeid, må enten ut med motor eller av med topp.

resten kan vel gjøres med toppen i, men tungvint og bør være erfaren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm billigst mulig

 

skru av topplokket ca 10 skruer 10mm.

 

løft bort lokket.

 

start motoren ( ops spruter noe olje )

 

lytt etter hvilken ventilløfter som klakker mest :)

 

løsne låseskruen ( mener det er 19mm )

 

juster ventilløfteren ( mener det er 17mm )

 

skru til låse skruen

 

start motoren.

 

ble det bedre skru sammen resten å sleng på litt tykkere olje.

 

ble det ikke bedre stramm litt mere :)

 

burde holde vinteren over bare du ikke strammer for mye da :) :)

 

jon

lordbongo

 

77 mod 3.0 gl granada stv

77 mod 3.0 gl granada sedan

1/2 74 mod consul coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lordbongo

hmm billigst mulig

 

skru av topplokket ca 10 skruer 10mm.

 

løft bort lokket.

 

start motoren ( ops spruter noe olje )

 

lytt etter hvilken ventilløfter som klakker mest :)

 

løsne låseskruen ( mener det er 19mm )

 

juster ventilløfteren ( mener det er 17mm [MENER DET ER 15 MM] )

 

skru til låse skruen

 

start motoren.

 

ble det bedre skru sammen resten å sleng på litt tykkere olje.

 

ble det ikke bedre stramm litt mere :)

 

burde holde vinteren over bare du ikke strammer for mye da :) :)

 

jon

 

IKKE KJØP VENTILJUSTERINGSNØKKEL PÅ BILTEMA, KNAKK NÅR JEG DRO TIL DEN FØRSTE VENTILEN FOR MEG.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lordbongo

nei er ikke verdens beste kvalitet der nei

 

er like lett å bare bøye till en vanlig fastnøkkel da får du en som er lengere også.

 

jon

'

Har gjort det jeg og, var faan så tungvinnt uten.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jackpot

hei og hopp..

 

har titta på en '87 mod sierra mk1..

2.0L ohc..

den hørtes ut som en symaskin!

 

kan dette kureres ved å skifte ventiltetningene...?

er dette no "stor" jobb?

hadde visst blitt kjørt slik en stund.. :rolleyes:

 

på forhånd takk..! :)

 

Hvis det er den typen klakking som er mer som en rask bankelyd,type "takk-takk-takk-takk" som øker med turtallet er det kammen evt vippearmene som er utslitt...fjerner mye ved å bytte de vippearmene med synlig slitasje. Kammen er hardere enn armene,så den går en god stund så lenge det finnes hele vippearmer. Blir det "grop" i vippearmen der kammen trykker,hjelper det ikke om du justerer ventilklaring til du blir blå...klaringen er riktig,men kamnokken "slår" ned i gropa og lyden (og den lavere effekten pga manglende ventil-løft) er der fremdeles. Slakk justeringsskruene,ta ut vippearmene,sjekk om de har søkk/groper,bytt de som er slitt,juster ventilklaring igjen. 99 av 100 tilfeller,en friskere og stillere motor. :)

 

Vippearmer er dyre på Ford,men er kammen slitt drar du bare på en hugger og plukker ut noen friske fra en bil der...evt så har jeg fire nye org. Ford armer i pose du kan få billig...eller jeg kan skaffe deg herda armer til mindre enn orginale vippearmer på Ford koster... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Hvis det er den typen klakking som er mer som en rask bankelyd,type "takk-takk-takk-takk" som øker med turtallet er det kammen evt vippearmene som er utslitt...fjerner mye ved å bytte de vippearmene med synlig slitasje. Kammen er hardere enn armene,så den går en god stund så lenge det finnes hele vippearmer. Blir det "grop" i vippearmen der kammen trykker,hjelper det ikke om du justerer ventilklaring til du blir blå...klaringen er riktig,men kamnokken "slår" ned i gropa og lyden (og den lavere effekten pga manglende ventil-løft) er der fremdeles. Slakk justeringsskruene,ta ut vippearmene,sjekk om de har søkk/groper,bytt de som er slitt,juster ventilklaring igjen. 99 av 100 tilfeller,en friskere og stillere motor. :)

 

Vippearmer er dyre på Ford,men er kammen slitt drar du bare på en hugger og plukker ut noen friske fra en bil der...evt så har jeg fire nye org. Ford armer i pose du kan få billig...eller jeg kan skaffe deg herda armer til mindre enn orginale vippearmer på Ford koster... :)

sant så sant. dette var tilfellet hos meg. det var dype høl i vippearmene. sikkert på en halv cm! fikk sjokk da jeg så det.

BMW 520 E28 (med E30 325 motor) -85

Ford Escort 1.6 clx -96

BMW 518i E28 -85

Ford Escort MK5 1.4i -91

Ford Sierra 2.0li (RS) -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår