Jonte Skrevet November 6, 2002 Rapporter Share Skrevet November 6, 2002 Nå har jeg henta bilen min... Har et sett 40mm fjærer baki bilen.. tenker jeg skal skifte dem.. Er det en rettffram jobb? Ta av hjulet.. bremsa etc for å få av demperen? Så ta av fjærene (bruker fjærklemmer of course) og sette på nye? Hvordan er det med å skru av demperene i motorrommet? Er jo en bolt med umbraco i midten på.. kan vel bruke en vanlig skiftnøkkel og umbraco, MEN så hører jeg noen sier at man trenger et spesialverktøy for noe under der igjen.. ikke vet jeg.., Går utifra det er en del som har skiftet dempere på denne bilen.. Kom med tips etc.. så jeg er klar over hva jeg gjør.. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breda Skrevet November 6, 2002 Rapporter Share Skrevet November 6, 2002 Jeg gjorde den jobben der for noen år siden og mener jeg tok ut hele fjærbeinet, båda foran og bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pololars Skrevet November 6, 2002 Rapporter Share Skrevet November 6, 2002 Den "speisialmutteren" er ikke så vrien å få av. Klarer det med tang. Dem sitter somregel ikke kjempehardt. Hvis ikke låner du den pipa av en VAG verksted. Siter Eat Sleep Volkswagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVe|n|On Skrevet November 7, 2002 Rapporter Share Skrevet November 7, 2002 Det enkleste er å skru av hele demperen, det er bare 4 skruer eller.no Og den "Umbraco Tingen" du mener på toppen der er Torks. Men vet det kan være et helvete å få skridd demperen på plass igjen, pga av at demper sylinderen går rundt. Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OMR Skrevet November 7, 2002 Rapporter Share Skrevet November 7, 2002 Har skiftet dempere to ganger, og fjærer en gang på Golf II, så min fremgangsmåte fungerer: 1. Skru av de to boltene som holder fjærbeinet nede. 2. Skru av bolten på toppen. Jeg brukte en ringnøkkel med "forsenking" for å komme til, og holdt fast selve demperen med umbraco-nøkkelen (ja, det er umbraco...) 3. Du skal nå kunne ta ut hele fjærbeinet i sin helhet. Komprimer fjærene, og bruk et skrujern/dor/etc til å skru opp spesialmutteren. På min bil satt denne ekstremt godt fast, og det røk med et par skrujern første gangen. 4. Ta av fjæra, sett på den nye, og repeter i motsatt rekkefølge... Ca samme prosedyre bak, men noe mer krunglete å få ut fjærbeinet. Jeg måtte stå på torsjonsbjelken bak for å få nok plass... Siter - 99 530dat - 05 AC F7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 7, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2002 Okei, takker for hjelpa.. Da vet jeg det.. Skal bynne en eller annen gang når jeg får tid og gidder.. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KeW|ar Skrevet November 7, 2002 Rapporter Share Skrevet November 7, 2002 Originally posted by Jonte Nå har jeg henta bilen min... Har et sett 40mm fjærer baki bilen.. tenker jeg skal skifte dem.. Er det en rettffram jobb? Ta av hjulet.. bremsa etc for å få av demperen? Så ta av fjærene (bruker fjærklemmer of course) og sette på nye? Hvordan er det med å skru av demperene i motorrommet? Er jo en bolt med umbraco i midten på.. kan vel bruke en vanlig skiftnøkkel og umbraco, MEN så hører jeg noen sier at man trenger et spesialverktøy for noe under der igjen.. ikke vet jeg.., Går utifra det er en del som har skiftet dempere på denne bilen.. Kom med tips etc.. så jeg er klar over hva jeg gjør.. Hei! fjærklemmer trenger du ikke å bruke på golf, ingen vits.. spretter fint lite på framfjærene.. bare å skru rett av den toppbolten i motor rom er en 22mm mutter og den løsner som regel med en pipe bare og gi den noen kakk.. hvis ikke hold igjen med umbrako. den såkalte spesial muttern får du løs med et skrujern/meisel og en hammer. Siter 1997 Audi A8 (S8 wannabee) 1997 Audi S6 (http://www.bankraner.no) 2006 Vw Touran 2.0 TDI Highline 99/00 Suzuki Gsxr 750 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet November 7, 2002 Rapporter Share Skrevet November 7, 2002 Originally posted by KeW|ar Hei! fjærklemmer trenger du ikke å bruke på golf, ingen vits.. spretter fint lite på framfjærene.. bare å skru rett av lol Det trodde jeg også første gang og den fjøra gikk nesten tvers igjennom garasjeveggen. Du må bruke fjørklemmer på fjørene foran men IKKE bak. Verktøy til den spesial mutteren lager du ved å ta en gammel pipe som passer til mutteren og kutter litt med vinkelsliperen slik at den passer i de sporene. Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 7, 2002 Rapporter Share Skrevet November 7, 2002 gi meg 500 spenn så er det gjort i løpet av en time.. sitat Lars MX5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 7, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2002 den er grei, du betaler reise til narvik selv.. etc. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mort1 Skrevet November 8, 2002 Rapporter Share Skrevet November 8, 2002 Hvis det er senkesett på bilen fra før, trenger du ike å klemme sammen fjørene forran.. Bom basta!!! :D Men orginale fjører, kan sprette fint fort av gårde ja.. hehe. Du ser da om du klarer å klemme fjøra sammen med bare håndmakt.. Siter 87 Golf Gti 78 Golfcart 84 Honda MB5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet November 8, 2002 Rapporter Share Skrevet November 8, 2002 Originally posted by Mort Hvis det er senkesett på bilen fra før, trenger du ike å klemme sammen fjørene forran.. Bom basta!!! :D Men orginale fjører, kan sprette fint fort av gårde ja.. hehe. Du ser da om du klarer å klemme fjøra sammen med bare håndmakt.. Hvis det er senkefjører så trenger du ikke klemmer så lenge du ikke har kortere dempere også da. Kjører du med senkefjører på orginale dempere så henger de å slenger bare du jekker opp bilen litt ;) Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OMR Skrevet November 8, 2002 Rapporter Share Skrevet November 8, 2002 Monterte senkefjærer på en Golf II, og jeg _måtte_ bruke klemmer forran. Bak var det bare å skru direkte... Siter - 99 530dat - 05 AC F7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Januar 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Vært nede i garasjen i dag også. Etter mye om og men fikk jeg av demperen og trudde alt skulle gå på skinner. Kom meg hit Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Januar 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Fikk den FAEN ikke løs. Noen som har noen hotte tips? Ellers ser resten av demperen osv sånn her ut. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg