Gå til innhold

Skifting av fjærer på Golf 2 Gti 16v

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Nå har jeg henta bilen min...

Har et sett 40mm fjærer baki bilen.. tenker jeg skal skifte dem..

Er det en rettffram jobb? Ta av hjulet.. bremsa etc for å få av demperen? Så ta av fjærene (bruker fjærklemmer of course) og sette på nye?

Hvordan er det med å skru av demperene i motorrommet? Er jo en bolt med umbraco i midten på.. kan vel bruke en vanlig skiftnøkkel og umbraco, MEN så hører jeg noen sier at man trenger et spesialverktøy for noe under der igjen.. ikke vet jeg..,

Går utifra det er en del som har skiftet dempere på denne bilen.. Kom med tips etc.. så jeg er klar over hva jeg gjør..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet dempere to ganger, og fjærer en gang på Golf II, så min fremgangsmåte fungerer:

1. Skru av de to boltene som holder fjærbeinet nede.

2. Skru av bolten på toppen. Jeg brukte en ringnøkkel med "forsenking" for å komme til, og holdt fast selve demperen med umbraco-nøkkelen (ja, det er umbraco...)

3. Du skal nå kunne ta ut hele fjærbeinet i sin helhet. Komprimer fjærene, og bruk et skrujern/dor/etc til å skru opp spesialmutteren. På min bil satt denne ekstremt godt fast, og det røk med et par skrujern første gangen.

4. Ta av fjæra, sett på den nye, og repeter i motsatt rekkefølge...

Ca samme prosedyre bak, men noe mer krunglete å få ut fjærbeinet. Jeg måtte stå på torsjonsbjelken bak for å få nok plass...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Nå har jeg henta bilen min...

Har et sett 40mm fjærer baki bilen.. tenker jeg skal skifte dem..

Er det en rettffram jobb? Ta av hjulet.. bremsa etc for å få av demperen? Så ta av fjærene (bruker fjærklemmer of course) og sette på nye?

Hvordan er det med å skru av demperene i motorrommet? Er jo en bolt med umbraco i midten på.. kan vel bruke en vanlig skiftnøkkel og umbraco, MEN så hører jeg noen sier at man trenger et spesialverktøy for noe under der igjen.. ikke vet jeg..,

Går utifra det er en del som har skiftet dempere på denne bilen.. Kom med tips etc.. så jeg er klar over hva jeg gjør..

Hei! fjærklemmer trenger du ikke å bruke på golf, ingen vits.. spretter fint lite på framfjærene.. bare å skru rett av

den toppbolten i motor rom er en 22mm mutter og den løsner som regel med en pipe bare og gi den noen kakk.. hvis ikke hold igjen med umbrako.

den såkalte spesial muttern får du løs med et skrujern/meisel og en hammer.

1997 Audi A8 (S8 wannabee)

1997 Audi S6 (http://www.bankraner.no)

2006 Vw Touran 2.0 TDI Highline

99/00 Suzuki Gsxr 750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KeW|ar

Hei! fjærklemmer trenger du ikke å bruke på golf, ingen vits.. spretter fint lite på framfjærene.. bare å skru rett av

lol Det trodde jeg også første gang og den fjøra gikk nesten tvers igjennom garasjeveggen.

Du må bruke fjørklemmer på fjørene foran men IKKE bak.

Verktøy til den spesial mutteren lager du ved å ta en gammel pipe som passer til mutteren og kutter litt med vinkelsliperen slik at den passer i de sporene.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mort

Hvis det er senkesett på bilen fra før, trenger du ike å klemme sammen fjørene forran.. Bom basta!!! :D Men orginale fjører, kan sprette fint fort av gårde ja.. hehe. Du ser da om du klarer å klemme fjøra sammen med bare håndmakt..

Hvis det er senkefjører så trenger du ikke klemmer så lenge du ikke har kortere dempere også da.

Kjører du med senkefjører på orginale dempere så henger de å slenger bare du jekker opp bilen litt ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...