Gå til innhold

240 TIC 85mod

Ranger emnet


holand

Anbefalte innlegg

Planer om å kjøpe meg min første bil, siden jeg selv ikke har veldig greie på disse bilene ber jeg noen her om å hjelpe meg.

 

Info:

240 tic motoren er totalt overhalet, det er skiftet alt som heter for

pakninger og sim riger og lager på motorn inklusiv pakninger.det er en b21 et blokk som er brukt og b23 freset topp og et 940 inj.sys m/chip...eneste bilen mangler før godkj. er en turbo..ellers så er det påmont. stabstag gule stillbare koni dempere framme og et nytt 60/40 senkesett med tuv papir.

3"rustfritt eksosannlegg..ny popoffventil.nytt trimluftfilter.nye vinter dekk på 15"felg.. r sport intr, ++++ har i grunn skiftet snart alt som går ann og skifte..rust, er kanskje noen småflekker på skjermen. veldig lite rust sånn ellers, det er også alarm på bilen, +servostyring.

 

 

Mye ville dere gitt for denne ?

Hvor burde jeg se etter rust osv ?

Broren min har en turbo liggende så det er ikke no problem.

- VW Golf GTI Rabbit 1983

x Fiat Uno Turbo 1986

x BMW e30 325 1986

x Ford Fiesta XR2 1986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Old-Volvos-Never-Die

De selger vel ikke 40/60 senkesett med TUV til 240??

 

Har ikke hørt om det,nei....

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Er nok 40mm fra eiker som er godkjent, 60 ikke....

 

Lesjøfors 40mm er tuv godkjente....thorshov som selger det bl.a....

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars_b

popoff er heller ikke lov - må være en resirkulerings ventil

Ingen som setter pop-off på en tilsynelatende orginal B21ET, og da er det ikke resirkulerende,

EN POP-OFF-VENTIL ER EN SIKKERHETS-VENTIL SOM SPRETTER UT VED ETT VISST TRYKK FOR IKKE Å BLÅSE MOTOREN.

AVLASTNINGS-VENTIL ER EN VENTIL SOM ÅPNER VED ETT VISST VAKUUM I INNSUGSMANIFOLDEN, ERGO VED LUKKA GASSSPJELD.

O min mening om avlastningsventiler er at det er ikke nødvendig med resirkulerende, da motoren allikevel for feil bensinmengde ved feil tid og magrere etterpå, så en ikke resirkulerende gir beder effekt og muligens avgass, ihvertfall ikke dårligere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi misforstår hverandre eller du vet noe jeg ikke vet, men.....

 

Popoff\dump\resirkventil er en liten sak montert mellom turbo og gasspjell for å slippe ut luft når man slutter å gi gass og det ikke er behov for den luftmengden turboen gir siden den trenger litt til til å bremse.

 

Når man gir gass spinner turboen raskere for å levere mer luft, når man da slipper gassen leverer turboen for mye luft og trykket øker. Ved hjelp av vakumet som oppstår mellom gasspjell\ sylindere presses et lite stempel opp og lufta slipper ut. Selve ladetrykket reguleres ved hjelp av wastegate.

 

Det jeg mener \ tror er forskjellen på en resirk og en popoff\ dump (eller hva faen noen kaller det), er at resirken sender lufta inn i luftfilteret mens popoff\dump sender den rett ut i fri luft.

 

Stemmer det eller ?????? Mulig jeg driter meg ut, men hva er vitsen med en popoff på insuget, når det er vakum der og ikke trykk når man slipepr gassen?? en extra sikkerhet tilfelle wastegaten streiker eller ?????

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korrekte navnet på ventilen du beskriver er avlastningsventil, to typer, resirkulerende og til friluft, pop-off-ventil slipper ut for høy trykk i innsuget, så kan være ved for høyt ladetrykk eller tilbakeslag.

Ellers stort sett riktig, men avlastningsventilen er der for å slippe ut trykket som ikke blir brukt ved slipp av gass, da det ellers bygges opp ett motrykk som bremser turboen, man får da raskere ladetrykk, skåner også turboen.

Er noen som mener at den tar effekt.

Jeg har en ide om å sette spjeld akkurat før turboen, så trykket synker i turboen og den ikke bremses, trykket vil da komme momentant når spjeldet åpnes uten at det slippes noe ut, mister da lyden. Vet ikke om det funker, men burde prøves....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Jeg har en ide om å sette spjeld akkurat før turboen, så trykket synker i turboen og den ikke bremses, trykket vil da komme momentant når spjeldet åpnes uten at det slippes noe ut, mister da lyden. Vet ikke om det funker, men burde prøves....

 

Jeg tror din idè vil bremse turboen, pga. den vil lage et vakuum!

ergo. jeg tror du da vil skade turboen mer enn du gir den nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår