cato69 Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Extractor grenrør er det til turbo ? Eller er det et standard grenrør. Takk for hjelp Cato :) Siter 81 Bmw M535 Turbo 87 Bmw 518 xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx 94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs 65 Dodge Coronet 318 82 Honda Civic 1.3 91 Ford taurus 86 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Vet egentlig ikke om jeg skal være enig i at det faktisk er noe som heter "extractorgrenrør". Et grenrør er et grenrør, men design (4-1, 4-2-1) er forskjellig, samme med innvendig tykkelse og lengde på runnerne. Et grenrør er en kjempefordel på hvilken som helst bil som har et dårlig et fra før (les: original støypjernsklump). Den originale er som regel laget med tanke på kostnad og driftsikkerhet (les: sprekker ikke så lett). Et godt aftermarkedgrenrør til en turbomotor vil gi mere effekt og moment over hele registeret, så dette er klart noe å satse på, istedenfor å bare "peise opp trykket". Det vil i de fleste tilfeller også begynne å snurre turboen raskere, pga. mindre tap i forhold til originalt. Tommelfingerregelen sier at det skal være like lange primærrunnere på grenrøret, og lengde og innvendig diameter burde avstemmes ettersom hvor stor motoren er, og hvor en vil ha mest moment. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cato69 Skrevet Juni 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Jeg så på denne = Extracktorgrenrör 528 o 535 E28 Passar nog även 535 E34! Pris 1500:- Bare lurte på om turbo kunne monteres på denne ? Siter 81 Bmw M535 Turbo 87 Bmw 518 xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx 94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs 65 Dodge Coronet 318 82 Honda Civic 1.3 91 Ford taurus 86 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cato69 Skrevet Juni 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Er det muligt å bruke 524TD grenrør til turbo konvertering ? Passer dette på Bmw E28 528i Siter 81 Bmw M535 Turbo 87 Bmw 518 xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx 94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs 65 Dodge Coronet 318 82 Honda Civic 1.3 91 Ford taurus 86 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Vet egentlig ikke om jeg skal være enig i at det faktisk er noe som heter "extractorgrenrør". Et grenrør er et grenrør, men design (4-1, 4-2-1) er forskjellig, samme med innvendig tykkelse og lengde på runnerne. Et extractorgrenrør er, i motsetning til et "vanlig" grenrør, et grenrør der alle primærrør nødvendigvis er like lange:) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Originally posted by Finepix Et extractorgrenrør er, i motsetning til et "vanlig" grenrør, et grenrør der alle primærrør nødvendigvis er like lange:) Når jeg snakker om grenrør for ettermarkedet tar jeg som en selvfølge at alle primærrunnerne er på en prikk like lange. Det blir liksom litt bakvendt å slippe et uperfekt grenrør ut på markedet, når en tross alt har brukt tid og penger på å utvikle et til den aktuelle bilen/motoren til å begynne med... Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Når jeg snakker om grenrør for ettermarkedet tar jeg som en selvfølge at alle primærrunnerne er på en prikk like lange. Det blir liksom litt bakvendt å slippe et uperfekt grenrør ut på markedet, når en tross alt har brukt tid og penger på å utvikle et til den aktuelle bilen/motoren til å begynne med... Det burde vel gjerne være slik ja, men det er kanskje ikke plass til dette på alle biltyper... ellers skal det jo sies at det ikke har all verdens betydning heller, for de fleste av oss vertfall.:) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Originally posted by Finepix Det burde vel gjerne være slik ja, men det er kanskje ikke plass til dette på alle biltyper... ellers skal det jo sies at det ikke har all verdens betydning heller, for de fleste av oss vertfall.:) Sant, sant. Men jeg personlig liker tanken på at ting i maskinen fungerer 100% optimalt, og perfekt i samspill med hverandre. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 extractor kommer vel av måtene primærørene er "merged" sammen i kollektoren. Billige grenør til blant annet luftkjølt vw har ikke denne kone sammenkoblingen av primærørene og er ikke ekte extractor. Mener jeg .... Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cato69 Skrevet Juni 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Er på utkikk etter et Turbo Grenrør til Bmw E28 528i 85modell Siter 81 Bmw M535 Turbo 87 Bmw 518 xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx 94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs 65 Dodge Coronet 318 82 Honda Civic 1.3 91 Ford taurus 86 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Överladdaren Skrevet Juli 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 På http://www.autopower.se er det mange som averterer turbomanifold fra BMW 745. Den manifolden passer rett på M30 motoren fra 528...løp og kjøp Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Originally posted by cato69 Er på utkikk etter et Turbo Grenrør til Bmw E28 528i 85modell Mulig å bruke omsveiset turbodieselmanifoild, kanskje? Å sveise et eget kan bli dyrt, men er som regel det beste mht. gassflow, respons og fysisk plassering av hardware i motorrommet. Som hovedregel anbefales 321, 316 eventuelt 304 (alle er i rustfritt, men 321 er syrefast?). Pass bare på å bruke en tykk flens mot toppen, så en har litt å slipe på, da denne har en lei tendens til å slå seg på grunn av varmeutvikling under sveisinga. Aller helst burde denne være fra 12 til 15 millimeter tykk. Til rørene brukes sømløse ferdige rørbøyer som regel i tidligere nevnte materialer, og minimum 2,5 millimeters godstykkelse; relativ til vekt av turbo/wastegate og plassering av disse. Resten av eksosen er "piece of cake" med raka 3-tomsrør hele veien; her gjelder regelen: "minst mulig motstand". Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cato69 Skrevet Juli 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Kan jeg bruke denne da ? BMW 745 Turbo,grenrör,wastegate,sprut och IC. Turbo är lite glapp, resten som nytt. Allt i original skick, styrboxar och allt till sprut. Varför inte stoppa på dessa grejer på din sug M30 motor och få turbo ? Vilket borde ge minst 250+ vid 0,3 bar Pris: 5000kr Siter 81 Bmw M535 Turbo 87 Bmw 518 xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx 94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs 65 Dodge Coronet 318 82 Honda Civic 1.3 91 Ford taurus 86 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cato69 Skrevet Juli 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng raka 3-tomsrør hele veien; her gjelder regelen: "minst mulig motstand". [/b] HE HE:D :D Siter 81 Bmw M535 Turbo 87 Bmw 518 xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx 94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs 65 Dodge Coronet 318 82 Honda Civic 1.3 91 Ford taurus 86 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Överladdaren Skrevet Juli 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Originally posted by cato69 Kan jeg bruke denne da ? BMW 745 Turbo,grenrör,wastegate,sprut och IC. Turbo är lite glapp, resten som nytt. Allt i original skick, styrboxar och allt till sprut. Varför inte stoppa på dessa grejer på din sug M30 motor och få turbo ? Vilket borde ge minst 250+ vid 0,3 bar Pris: 5000kr Ja den kan du bruke, men det kan være at du må massere innerskjermen litt for å få plass til turboen. Manifold fra diesel passer ikke, da dieselmotorene er basert på M20 og M50/52, mens din er en M30. Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.