Gå til innhold

Pris på en TPS til 4A-FE?

Ranger emnet


hart

Anbefalte innlegg

Er det noen som aner hva jeg må betale for en ny TPS (throttle position sensor) til en 4A-FE (91-modell)?

Det å finne en på et huggeri er en mulighet, men om den koster noen få hundre så kjøper jeg heller en ny. Kjedelig når Corollaen er småsyk.... Jeg har ikke sjekket den enda, men jeg tror den har en liten død spot rett over tomgang, og ECUen gir meg heller ingen feilmeldinger.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Oppdatering på denne kan være på sin plass for å gi noen svar til folk med 4A-FE-motorer som lurer på om det er noe galt (sikter ikke til lean-burn utgavene)....

 

Det er ikke noe galt med TPS på motoren min, selv om man skulle kunne mistenke det. På nevnte motor så er TPS av en svært enkel type som kun senser overgangen fra tomgang til gasspådrag og ved full gass (switch-type), og ikke slik den er på 4A-GE med varierende motstand utover gasspådrag.

 

Jeg opplever at ved køkjøring der man veklsler mellom å slippe gassen opp og gi ørlite gass så er det et potensiale for nøkking, noe som ledet meg til å tro at TPSen var begynt å legge på røret. Men det viser seg at TPSen sin enkle konstruksjon er litt svak på dette punktet og dermed så vet ikke motoren når det er smart å kutte bensintilførselen og når den ikke skal -> derfor nøkking i denne situasjonen. I og med at corollaen bare veier knapt over tonnet så merker man det mye bedre enn i en større bil.

 

Det var det... penger spart. Får bare leve med det.. Er det andre som opplever samme symptom på sin Rolla? (AE-92L)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår