Gå til innhold

Noen med Amazon her ?

Ranger emnet


Chrizter

Anbefalte innlegg

Jeg sendte en søknad til biltilsynet om endringene jeg ville gjøre, men de ville vite mere nøyaktig hva jeg skal gjøre så jeg må sende en søknad til før jeg får de endelige papirene. Når jeg fikk svaret på første søknaden ringte jeg saksbehandleren, spurte han litt forsiktig om det gikk greit å få godkjent bilen med 200-220hk. Det var han helt positiv til hørtes det ut som.

 

Endringene jeg skal gjøre i bremser og hjuloppheng:

 

-1031 bakaksel, da får jeg med skivebremser bak på kjøpet

-Bremseskiver og kaliptere foran fra 740TiC 287mm

-IPD stabstagsats, 28mm fram og 19mm bak

-Bolter på øvre og nedre kuleledd i 12.9 fasthet

-Alle foringer i bak og forhjulsoppheng i polyurethan

-TUV godkjent senkesett (har nå begynt å tenke i retning luftfjæring)

-Koni eller Bilstein støtdempere

-Watt-link

 

 

Da tror jeg jeg har fått med det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres bra ut!

Det å montere 1031 bakaksel er greit har jeg hørt, men hva må gjøres? sveiese nye fester under bilen? Hvordan går/gikk du frem for å få skiver fra 740tic, leste en "oppskrift" på amazonklubbens forum, men fikk ikke helt essensen... skjønte det var noe neddreiing av nav, nye boltsirkel i skiva, men hva gjør man med kaliperen? lager en adapterplate? hvordan er dette å få godkjent? Og beholder du orginal bremsekraftforsterker og hovedsylinder?

 

Blei mange spørsmål dette... mange ting en lurer på i planleggingstadiet!

 

hva gjør du forresten men girkasse?

Amazon 65

Audi 90 2,3 20v Q

Audi 100 2,6 V6 Q

Golf Syncro 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1031 akslinga skal renses for gamle fester, og på sveises festene fra ei Amazonaksling, enklere å sveise på akslinga som ligger på gulvet enn å ligge under bilen å klatte med sveis. Dette skal sveises av kyndig personell krevde biltilsynet.

 

Bremsene har jeg ikke snekret sammen enda, men det blir nav fra Amazon, som tilpasses for å få på skivene fra 740, innom navet skal det på en forsterkningsplate, det borres nye hull i delehode i fresbenk for å få til amazonensboltsirkel. Så presses det inn nye hjulbolter.

Regner med att jeg på lage adapterplater til bremsekalipterne, dette var ikke noe problem å få godkjent hørtes det ut som, bare den satt tilstrekkelig fast og var fornuftig dimmensjonert.

 

 

Jeg er på jakt etter en ny bremsekraftforterker som er kompakt og kraftig nok, hadde en fra Toyota Corolla 77mod på en tidligere Amazon, den var så liten at den passa inne ved torpedoveggen, men var for svak.

 

Jeg skal bruke en M400 gearkasse fra 164, setter på lokk fra M40 kassa, passer med litt modifiseringer. Skifte flens på utgående aksling, annen clutch iogmed att det er annen spline på M400. Men det som er vanskeligst er å få tak i clutchkåpe, den er veldig sjeldn, satt kun på P1800 noen få år. B30-M400 kåper finnes det nok av å det går vell an å sveise dem sammen med ei B20-M40 kåpe, men det blir litt jobb.

Men jeg har vært heldig å fått tak i ei kåpe fra B20-M400, ubrukt til og med, så dette blir bare plankekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! ingen krav ang. materialkvalitet på adapterplata til kalipern? Har hørt at man må ha papirer på kvaliteten! Har en kompis som bygger rod og han fikk ingen krav om at sveiesene skal være gjort av "proffe" folk (må seff kunne sveise) men sveisene vil ble kontrollert av biltilsynet kun visuelt, ikke no rønking! kommer vel ann på hvem man prater med!

 

Hvor høyt satser du ang. motor? B20 turbo? har du spec på denne? må vel bremses med "lavt" turbo trykk og heller skru opp litt! hva regner du med å kunne ta ut av hk?

Amazon 65

Audi 90 2,3 20v Q

Audi 100 2,6 V6 Q

Golf Syncro 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg snakket med på biltilsynet sa ikke noe om kvalitet, det er jo bare bambusstøpejern i de originale holderne og.

Etter litt diskusjon om hva han mente med kyndig sveiser så fikk jeg tillatelse til å sveise selv, sa jeg kunne slenge med en kopi av fagbrevet som Automatikkmekaniker. Jeg skal dokumentere sveisingen med bilder, er jo rimelig enkelt å jukse med sveising, kline på litt lurium for å skjule porer osv.

Jeg satser på oppunder 300hk, jeg kjøpte en Garret T3, den skal være god for ca 270-290hk. Grenrør har jeg sveiset selv. Skal ha datainnsprøytning.

 

Legger ved ett bilde, grenrøret er ikke helsveiset enda, blir vel å fyre opp TIGen en dag.

 

viewpic.asp?id=13784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er ikke bestemt enda, men det blir nok en Turbo-topp fra KG Trimning eller Unitech e.l

 

Bunndel:

-Borret til 92mm

-B21ET stempler

-Parner råder

-Lettet svinghjul

-Kam ikke bestemt enda

-Nye lager

-Slipet veiv

-Balansert veivparti

-Oljepumpe med større fløde

-Ombygd bunnpanne for oljeretur fra turbo

-Stål kamdrev

-Lettede ventilløftere

 

Målet er jo en sprek motor som holder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har planene klare! og lommeboka! Blir vel ikke et lavbudsjett bygg dette? Men gjør du mye selv så blir kanskje ikke så gærnt! Lykke til... interessant å se noen flere bilder også etterhvert som det tar form... kanskje du kan lage en egen tråd om ditt prosjekt!

Amazon 65

Audi 90 2,3 20v Q

Audi 100 2,6 V6 Q

Golf Syncro 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planene er vell ganske klare ja, halvparten av motordelene er innkjøpt, og til understell mangler jeg bare luftfjæringsystem. Ser ut til att jeg må bestille det fra USA for det er ingen i landet som kan forhandler det virker det som. Holder for tida på med grunnarbeid til lakkering, begynner å bli kraftig lei av en baksjerm det har vært sveiset en del på så det går sakte for tiden.

Pengene er vell egentlig det største problemet som vanlig, men jeg får ta litt etter hvert. Skal legge opp noen bilder når jeg får tid. Får vell starte en prosjekt tråd, vet ikke om jeg skal legge den her på 120 forumet eller om jeg skal legge den på prosjekt-forumet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår