Gå til innhold

er det lov?

Ranger emnet

jettamaster

Anbefalte innlegg

leverte bilen min til lakkering forrige tirsdag. vi avtalte ein pris. han skulle lakkere og bytte frontrute.

ringte til lakkeringsverkstedet idag og spure om bilen var ferdig.

han svarte ja men det var mykje arbeid med å lakkere den. eg hadde mykje deler som skulle og lakkere, bla fangere sideskjørt, speil, hantak og litt lister.

så han plussa på ca 6-7000 kr ekstra pga han måtte lakkere det. kan han det?

han kunne ha ringt meg, og det versta var at han sa absolutt ingenting når vi leverte bilen om at det kom til å koste ekstra.

eg kjem til å henta bilen i mårra men kommer ikkje til å betala det han seier eg skal betala.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær tøff i kjeften og stå på ditt... at han har gitt en pris på et arbeid som visste seg og være mer enn det han trudde , så er det hans problem....

personligt hadde han ikke fått 5 ekstra øre av meg............

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gou

vær tøff i kjeften og stå på ditt... at han har gitt en pris på et arbeid som visste seg og være mer enn det han trudde , så er det hans problem....

personligt hadde han ikke fått 5 ekstra øre av meg............

eg synst det var heilt rævva av han å gjera det. han sa også det var bare lakkering for bilen ikkje div utstyr men når eg bestillte time sa eg at det var litt små ting og. han sa absolutt ingen verdens ting når eg kom med bilen. ikkje eit pip. einaste han sa var. "har du lakk koden?"

når eg skal henta bilen i mårra så får eg ta å "bola" meg litt:) :D :D :D :D

men er det noko som har ein link til ein plass der det står om ang. dette?

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe om at Verksteder skal opplyse kunden viss avtalt pris overstiger med 15 %? At de da skal avslutte arbeidet og spørre om kunden ønsker det utbedret??

Hvilket lakk verksted er det snakk om dette her?

En vanlig Taktikk er at de plusser på moms etter på. De sier prisen er 5000 kr og når du henter bilen så blir det 6200 fordi de hadde sagt pris uten moms. Håndverkere er sleipe

I like big butz and I can not lie!

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe på forbrukerRådet sine sider som kanskje kan brukest

Omhandler Fast pris og tilbud gitt som skal tolkes med moms!

Spørsmål ::

Ein del av tomta rundt huset vårt måtte drenerast. Pris for gravearbeid vart henta inn og eg fekk skriftleg tilbod frå 3 entreprenørar. Den billegaste på kr. 18 000,- vart vald. Da arbeidet var gjort og rekninga kom hadde entreprenøren plussa på meirverdiavgift. Firmaet vart kontakta, men eg fekk svar tilbake om at dette var vanleg. Sidan eg fekk ein fast pris på arbeidet er eg i tvil om eg pliktar å betale meir enn det som var avtalt?

Svar ::

Når du som forbrukar får opplyst ein pris utan atterhald, har du i følgje handverkartenestelova krav på at prisen er inkludert meirverdiavgift og eventuelle andre offentlege avgifter. Dette inneber at du ikkje treng betale meir enn den prisen du fekk oppgitt. Rekninga bør betalast innan fristen samtidig som du sender eit brev til firmaet og forklarar kvifor du ikkje vil betale meir enn tilbodsprisen.

Får du problem med firmaet, så kan du gjerne kontakte Forbrukarrådet. Til orientering vil vi også nemne at dersom ein ikkje får oppgitt fast pris, men derimot eit prisoverslag, kan ikkje denne prisen aukast med meir enn inntil 15 %. Prisoverslaget skal også være inkludert mva. om ikkje anna går fram av avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 9. Tilleggsarbeid.

(1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.

(2) Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet likevel utføres dersom

(a) forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og

(b) prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.

(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.

(4) Om pristillegg for tilleggsarbeid gjelder § 33.

§ 32. Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.

§ 33. Pristillegg.

Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for

(a) tilleggsarbeid, når det godtgjøres at arbeidet ikke omfattes av oppdraget og er utført i samsvar med § 9,

(b) ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side.

hentet fra Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BLACK.PEARL

Skillz2k:

Hvis du har link til siden du har kopiert utsnittet fra, gi han linken slik at han printer ut siden og da viser den til lakkereren.

Hadde truet han med å gå til TV2 hjelper deg eller no' ;)

http://forbrukerportalen.no/Artikler/1023099786.32/1023106998.68/faq_test_view.pt

Men dette er vanlig praksis. Ble selv tatt på sengen av en lakkerer på dette med moms. Men jeg utrolig fornøyd med både pris og service så jeg lot det gå. Men få tilbud skriftlig for da skriver det nok ofte pluss moms. Men få tilbudet skriftlig. Egentlig så burde en fått alt skriftlig i denne verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skillz2k

Er det ikke noe om at Verksteder skal opplyse kunden viss avtalt pris overstiger med 15 %? At de da skal avslutte arbeidet og spørre om kunden ønsker det utbedret??

Hvilket lakk verksted er det snakk om dette her?

En vanlig Taktikk er at de plusser på moms etter på. De sier prisen er 5000 kr og når du henter bilen så blir det 6200 fordi de hadde sagt pris uten moms. Håndverkere er sleipe

det er snakk om kjære flk i sund.

her er det ikkje snakk om 15% men over 100 % over den vanlige prisen. lakkeringen kostet 5500 + moms + at dei skulle skifta ruta til meg. kom fra til ca 9500kr totalt. no skal han ha nesten 15 000kr.

hadde han ringt å sagt ifra så hadde eg sagt nei til han at han skulle lakkera dei delana.

har tenkt å true med tv 2 hjelper deg. gorde det ein gang med dei eg kjøpte senkesettet mitt hos.

MaDDoG. takk for artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hyggelig å hjelpe-- har vært borti slike saker før og veit hvordan det er å "sloss" mot et firma.. men som du allerede har lest så har du retten på din side...!

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett firma, samma hvilket firma, har ikke lov til å gi pris til privatpersoner uten at mva er regnet med i tilbudet.

Kort historie:

Han jeg leide hos tidligere, er toller. Han bestillte en overhaling av en båtmotor, og fikk pris på dette på ca 15 000 kr. Billig tenkte han, og leverte inn motoren. Etter motoren ble hentet, kom regningen i posten. Regningen var da på ca 20 000 kr, altså hadde selskapet lagt til mva etter kunden hadde snakket med firmaet. Han tok tlf og varslet de at slik som dette hadde de faktisk ikke lov å gjøre, og at han kom kun til å betale de avtalte 15000 kr. Merkelig nok, hørte han ikke mer fra dette firmaet, og mer penger fikk de ikke...

De har ikke en dritt å komme med, hvis de har oppgitt pris ex. mva til en privat kunde.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skillz2k

Jeg lakket bilen min på samme stedet og jeg hadde demontert bakluke, fangere foran og bak. noen lister, Det sa han ingen ting på. HAdde du så enorm mye ekstra deler da?

det eg hadde var fangere bak og framme, sideskjørt, speil, lister, vinge.

han sa at han hadde brukt like mykje lakk på delane som bilen og i tillegg måtte han ha lakk mjukner på plast delane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vanskelig å bevise at det muntlige tilbudet var uten moms. Ved en eventuell tvist vil utføreren påstå at han oppgav uten moms og at kjøper var oppmerksom på dette.

Hadde en forlangt skriftlig pris så hadde han nok garantert skrevet 1500+moms

Lenke til kommentar
Del på andre sider