jumbo Skrevet Mai 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2004 Fant en liten artikkel på bt.dk. Vet ikke hvordan det er med EØS og sånn. Men det kan godt være at vi får merke det her på bjerget også. http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=277614/ --- Hvis du synes benzinen i øjeblikket er dyr, så bare vent til efter 1. januar. Så stiger benzinen måske op til flere kroner pr. liter. På grund af en ny EU-regel skal der vælges mellem pest eller kolera: Enten dyr benzin eller flere miljøgifte i benzinen. Taberen bliver din pengepung eller miljøet. Nye EU-regler dikterer, at benzinens indhold af svovl og de såkaldte aromater skal skæres kraftigt ned fra 1. januar 2005. Men det medfører, at benzinselskaberne får store problemer med at holde oktantallet på f.eks. 95. Svovl og aromater i benzin er med til at holde oktan-tallet oppe. Når de to dele skæres ned, skal benzinen tilsættes noget andet for at holde oktan-tallet. Og her er der kun to stoffer, som kan komme på tale. Enten alkylat eller MTBE. MTBE skabte stor debat for fire-fem år siden, fordi det siver ned og forurener vores grundvand. I 2001 gik benzinselskaberne frivilligt med til at begrænse brugen af MTBE, og siden har stoffet kun været i oktan 98-benzin på få særligt sikrede benzinstationer. Alkylat koster dyrt Derfor kan det dyrere alkylat komme på tale i benzinen fra 1. januar. Det vil få prisen til at stige kraftigt. »Alkylat er svært at få fat i. Der er ikke mange producenter i Europa. Så ingen ved, hvad det kommer til at koste, og om man overhovedet kan få nok mængder af det. I værste fald risikerer man at få en meget dyr benzin, som benzinselskaberne vil få problemer med at kunne levere nok af. Derfor har vi indstillet til Miljøstyrelsen, at vi igen begynder at bruge MTBE i oktan 95,« siger teknik- og miljøchef i Oliebranchens Fællesrepræsentation, Michael Mücke Jensen. Han mener, at pristigningen med alkylat vil være under én krone pr. liter. Men hvis der bliver problemer med leveringen af alkylat, kan prisen stige flere kroner pr. liter. Dermed er det noget af et dilemma, Miljøstyrelsen skal tage stilling til: Enten dyr benzin med tvivlsom forsyningssikkerhed eller genindførsel af miljøgiften MTBE i store mængder. Tankstationer skal sikres »Vi mener at vores tankstioner fuldt ud er i stand til at håndtere benzin med MTBE, så der ikke er fare for grundvandet. Langt de fleste tankstationer er opgraderet til at klare de nye krav. Der er kun problemer med 200-300 mindre tankstationer ud af omkring 2.000,« siger Michael Mücke Jensen. Det er netop de små tankstioner, der får panderynkerne frem i Miljøstyrelsen. »Jeg kan ikke forestille mig, at benzinselskaberne får lov til at sælge benzin med MTBE fra tankstationer, som ikke er sikret,« siger kontorchef i Miljøstyrelsen Palle Boeck. En tankstation skal være sikret med udsivningsalarm og særlig betonbeskyttelse rundt om tankene under jorden, før den må håndtere benzin med MTBE. »Vi har nu fået oliebranchens bud på løsningen af problemet. Så nu vil vi bruge den næste måneds tid med at udfærdige vores indstilling til miljøministeren. I sidste ende bliver det hans afgørelse,« siger Palle Boeck. Ét er sikkert: På grund af de nye EU-regler slipper vi ikke for en prisstigning. Alene dét at olieselskaberne skal fjerne mere svovl og aromater fra benzinen, forøger produktionsprisen og dermed literprisen for forbrugerne ---- uansett... har ikke metanol ganske brukbart oktantall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.