Gå til innhold

Viktig Viktig!! Hold avstand!

Ranger emnet


OleC

Anbefalte innlegg

Originally posted by OleC

Fatter'n kjører tahoe(lastebil) hehe. Og ble stoppa i fartskontroll på vei til hemsedal for et par timer siden. Han fikk 1500 i bot. ikke så viktig det. Men politi mannen sa noe til pappa: at de nå skulle bli strenge på biler som ikke holdt avstand.

Lastebil 22 meter i 80 sonen

Bil 12 meter i 80 sonen. lå du nærmer enn det kunne de fort ta fra deg lappen.

Synes det høres litt sjukt ut. men det er kanskje verdt å få med seg!

 

Den riktige avstanden i 80km/t skal være 66m og da har du også tid til å stoppe om noe skjer foran deg. 80km/t =22m/s. Hvis du har mindre enn 1 sekund avstand så kan du miste lappen.

 

En ting du også skal tenke på er hvis en lastebil på ca 50 tonn som ligger bak deg i 80km/t og det er glatt vei (snø/is) så trenger denne flere 100 meter for å stoppe, garantert over 300m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by RaCk

Jeg ligger helt opp i rævva på folk 1 sekund før jeg kjører forbi. Gjelder dette? ;)

 

Du har driti deg ut hvis den du ligger bak som kjører i 80kmt plutselig må bremse. spes når du ligger helt oppi ræva på'n og har sammla fart til og skvette forbi !! han kjører 80 du kommer i 100+ ! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ja værste som finnes er de som skal ligge helt i ræva på en..

spess når eneste du ser i speilet er SCANIA for eksempel..

 

skjønner godt at lappen ryker på slikt!

 

litt OT men:

idag så lå jeg bak en kjerring i en riskoker, og da vi kom til en rundtkjøring hvor 2-felten går over til 4-felt så valgte jeg indre kjørebane i rundtkjøringa. Kvinnen lå i ytterste, men glemte desverre å holde riktig felt(kutta tvers over), slik at jeg måtte trå litt på bremsen, og pærta.

MEN, det skummle er at ho først oppdaget meg når ho var på vei ut av rundtkjøringa igjen, halvveis i riktig fil, og hogg da til bremsene sine! hadde vel trodd ho var alene her i verden, ho, helt til da. Jeg lå jo selvsagt ikke langt bak ho, men reagerte heldigvis raskt!

at folk kutter rundtkjøringa uten å titte i speil opplever jeg jo ukentlig.. men dette var en ny vri ;)

(det var deilig å få det ut!! :D )

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ligge kuk i ræv??

(det sier seg vel egentlig selv.. bare smak litt på ordet.. kuk i ræv... mmmm :D :D ;) ;) )

 

men... man sparer bensin på sånnt.. mindre luftmotstand = laver forbruk :D :D Blir som å legge jolla bak danskabåten.. går helt av seg selv :D ;)

 

nei... seriøst, ikke bra å ligge så himla nærme nei.. dessuten blir jo bilen full av sprut og merker i lakken ...

ligger noen for nærme er det en enkel løsning på det: mer gass! Ligger de fortsatt kuk i ræv så er det jo knalltøft, for da er det RACE på gang :D :D :D :D :D WOHA!!

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Originally posted by Silverboy

ligger noen for nærme er det en enkel løsning på det: mer gass! Ligger de fortsatt kuk i ræv så er det jo knalltøft, for da er det RACE på gang :D :D :D :D :D WOHA!!

 

hahaha jævla follo gaylord :D :D :D :D

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ratata

Skjønner den der jævelig bra jeg.

Lastebiler kjører med en annen dekkblanding i dekka, slik at disse er mere slitesterke, som fører til dårligere veigrep. Samt at de har vesentlig høyere totalvekt enn en personbil, og da er det en god del krefter som skal til for å få stoppet de.

 

Og en ting til som en kan huske på...:(

 

Kravet til mønsterdybden på lastebildekk er: 1 mm!!!!!:(

 

Skremmende...50 tonn....18 hjul.....22 meter...slapseføre, snø og is... og 1 mm mønsterdybde...

 

... og 1 sek bak deg....

 

"Oi, en elg ut i vegen....":o

Diverse biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ble påkjørt bakfra i sommer av en eldre civic. Aldri har jeg vært så glad for å ha henger feste som begrenset skadene på min bil..(civic'n derimot fikk "telt" panser og knuste lykter)..

 

Var STRESSA på vei til skolen, dårlig tid og det var køøøø.. så holdt ikke så sinnsykt stor avstand til bilen foran.. men køen tusla i 20-30km/t.. litt foran så er det ett kryss hvor enkelte ikke skjønner at det er høyere regel.. (dårlig merket, burde stått vikeplikt skilt der)..

 

Klokka blir åtte og jeg skrur opp lyden på anlegget for å få med meg nyhetene.. og plutselig da så BRÅ stopper køen.. jeg smeller bremsen i bånn og ender litt i fra bilen foran.. pusta lettet ut.. det gikk ikke 4 sekunder engang før jeg hadde civic'n i ræva..

 

Han hadde også skrudd på radio'n sin for å høre på nyheter. Så radio "skruing" kombinert med tett kø, og idioter som ikke overholder høyere regel er no dritt :(

 

Men jeg fikk 12 tusen for å rette opp bilen og brukte 3 tusen for å rette den opp, så det var egentlig greit for min del...

 

Men fikk litt pain i nakken.. selvom farten ikke var stor i det hele tatt.. kansje 30km/t.. men det smalt så det joma etter..

 

så hold avstand... (1001-1002-1003)...

Mazda mx5 -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleC

Fatter'n kjører tahoe(lastebil) hehe. Og ble stoppa i fartskontroll på vei til hemsedal for et par timer siden. Han fikk 1500 i bot. ikke så viktig det. Men politi mannen sa noe til pappa: at de nå skulle bli strenge på biler som ikke holdt avstand.

Lastebil 22 meter i 80 sonen

Bil 12 meter i 80 sonen. lå du nærmer enn det kunne de fort ta fra deg lappen.

Synes det høres litt sjukt ut. men det er kanskje verdt å få med seg!

 

22 meter i 80 sone er da alt for nærme.. det er 1 sekund det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

hvorfor ligge kuk i ræv??

(det sier seg vel egentlig selv.. bare smak litt på ordet.. kuk i ræv... mmmm :D :D ;) ;) )

 

men... man sparer bensin på sånnt.. mindre luftmotstand = laver forbruk :D :D Blir som å legge jolla bak danskabåten.. går helt av seg selv :D ;)

 

nei... seriøst, ikke bra å ligge så himla nærme nei.. dessuten blir jo bilen full av sprut og merker i lakken ...

ligger noen for nærme er det en enkel løsning på det: mer gass! Ligger de fortsatt kuk i ræv så er det jo knalltøft, for da er det RACE på gang :D :D :D :D :D WOHA!!

 

lollol grei måte å si det på. hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Audi quattro turbo

Gammelt nytt det der da.Synes det er jævlig unødvendig å ligge klin oppå fangern til han foran!!!Det er noe av det verste jeg vet bortsett fra de som ligger konstant 10-15 under fartsgrensa.Ligger du bak meg slik jeg kan se deg i hvitøyet så må ikke du bli forundret på om jeg høgger i bremsa.......Har gjort det før og gjør det igjen.Har ikke lyst å bli påkjørt bakfra og få whiplash og slite med ryggplager resten av livet.......Så ligger du oppå fangern på en svart metallic Audi 90 quattro som er AX-regga så pass på!!!!!!!

Gjør det når det eneste du ser i bakruta er F.eks Scania.. Tror du blir overrasket da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k2bjarne

hvordan kan purken komme med stoppeklokke å dokumentere at du lå så og så nær en bil ??

 

Bare nekte det, så skal vi se hvem som sitter best i en eventuell domstol

 

Dem står ikke med stoppeklokke langs veien da!

 

Bl.a. setter dem opp kamera som tar et eks antall bilder på en oppmålt strekning. Deretter regnes gjennomsnitt-avstanden ut.

 

Ellers kan dem gi deg en generell bot for uaktsom kjøring.

 

Har noen lagt merke til at det veldig ofte er kjerringer som ligger på fangern? Og sef lastebiler... Men dem hekter en fort av seg når en slakker litt av foran en motbakke :D ....

 

 

Silverboy: Liker gjerne at dem kjører forbi meg først, bare for å få sjekka at det ikke er sivilsnut. For kjører dem forbi, da er det RACE!

Thomas

07 Commander 3,0 CRD 7 seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår