Modmach1 Skrevet Mai 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2004 Kjøper GTI 16V i morgen og lurer på hva som kan gjøres lett og billig for å få litt mer hk ut av motoren ? Søskenbarnet mitt har også en 16V GTi og han snakket noe om ti hester ved demontering av katalysator..stemmer dette..hva er da best, bytte ut katten i rør eller potte? Et K&N filter vil kanskje merkes på lyd/effekt? Siter 62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise" 64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow" 71 Mustang Mach-1 "Phat-1" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Originally posted by Modmach1 Kjøper GTI 16V i morgen og lurer på hva som kan gjøres lett og billig for å få litt mer hk ut av motoren ? Søskenbarnet mitt har også en 16V GTi og han snakket noe om ti hester ved demontering av katalysator..stemmer dette..hva er da best, bytte ut katten i rør eller potte? Et K&N filter vil kanskje merkes på lyd/effekt? Hvilken årsmodell av GTi 16v er det du skal ha da? Er det med KR eller PL motoren? KR motoren har orginalt 139hk og PL motoren har 129hk grunnet katalysator, slappere kammer, servo og annet innsprøytningssystem, Du kan få en del hestekrefter av å demontere katalysator, men det er jo uvisst hvor mye du får av det. Jeg antar at med K&N filter mener du et Konisk luftfilter, altså et som er uten luftfilter boks? Dette går dessverre ikke pga LMM som er oppå luftfilterboksen.. Det går ant å mikse til på noe vis, og det finnes en sånn adapter ting du kan få kjøpt, men har aldri sett en 16v med slikt montert. Et tips er å fjerne den plastplata på siden (mot skjermen) på Golfen og legge et gummirør fra dette hullet og til fronten av bilen, f.eks bakom grillen eller i fangeren. Dette vil gi deg en mye grommere lyd og du vil få inn litt mere lyd.. For lydens del kan du jo også kjøpe deg et effektanlegg, f.eks fra Simons.. Dette gir ganske bra lyd på GTi 16v.. Hvor mye effekt det gir, det tørr jeg ikke si, men det er nok ikke mye.. Ellers er det ikke så mye du kan gjøre på trimmingsfronten egentlig.. Kammene i KR motoren er ganske bra fra før.. Så det er ikke så veldig mye vits å innvestere i nye trimkammer. Du kan jo skaffe deg et grenrør da. Du må nok gå drastisk til verks med å porte og plane toppen.. Og kanskje skifte ut innsprøytningen med forgassere ala typen Weber, med disse rett innstilt på en 16v kan du hente ut en god del hester.. Men, det er ikke så lett å få gjort ordentlig, og det øker bensinforbruket ditt ganske mye.. Men, grom lyd får du.. Ellers kan du turbokonvertere, men dette koster mye penger.. Jeg vil anbefale deg å bare kjøre Golfen din sånn som den er.. 129/139hk i en ca 1tonns tung bil er relativt mye, og det går relativt godt. Jeg klarte å smelle min før jeg gjorde noe utav mine store planer for bilen.. Om du har litt peil kan du jo prøve å stille litt på tenningen og fylle 98 oktan bensin.. Dette sammens med mere luft inn ved hjelp av luftfilterboks modifikasjonen og mere eksos ut ved hjelp av et effektanlegg vil vel gi deg litt mere guffe.. Håper det hjelper deg.. Og husk, der er mange som har mere peil på dette enn meg, og det kan hende at jeg har skrevet en del feil, men trur det meste skal stemme. PS: Les mere her! Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gou Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 fjerning av kat i kombinasjon med eksos/filter hjelper nok på ja... du får nok noen hest ekstra.... justering av tenning/co/bytte bensin er et kjent triks på disse bilene.... er du villig å legge mye penger på den så kan du gjøre som jonte seie..... TURBO konvertering :cool: Siter -89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker) X-97 mod Caddy X-97 mod Polo 6N 16v X-98 mod KIA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Modmach1 Skrevet Mai 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Takker for svar. Bilen er en 1987 modell. Etter det jeg leste meg frem til så har ikke denne katalysator.. clutchen er dårlig, så fikk ikke gassa så mye, men fungerte greit. får bilen på fredag Siter 62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise" 64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow" 71 Mustang Mach-1 "Phat-1" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Originally posted by Modmach1 Takker for svar. Bilen er en 1987 modell. Etter det jeg leste meg frem til så har ikke denne katalysator.. clutchen er dårlig, så fikk ikke gassa så mye, men fungerte greit. får bilen på fredag Du kan løfte på panseret, så ser du om du har PL eller KR motor da... Ved evt å se på innsuget eller innsprøytningssystemet.. Eller så kan du se under bilen om det er katalysator :) Ta bilde, så finner vi ut.. 139hk i den vogna går greit. Gjør litt av det småtteriet jeg nevnte, det koster deg ikke mange kronene.. Og du får vel litt forbedring.. Ellers, ta bilder av bilen da :) Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Til Jonte: Har en gti 8v motor jeg skal turbokonvertere... Motoren har gått 200k og går greit. Har skaffet en turbo fra en 1.9tdi som ligger på en ganske moderat lade trykk rundt 0,6 bar.. Vet du om Dysene, toppen, stemplene osv vil klare dette trykket ? Hvor er det man kan hente ut olje til kjølingen av turboen ? Virket som du kunne dette så ... Andre er velkomne med svar :) Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Originally posted by golf gti16v Til Jonte: Har en gti 8v motor jeg skal turbokonvertere... Motoren har gått 200k og går greit. Har skaffet en turbo fra en 1.9tdi som ligger på en ganske moderat lade trykk rundt 0,6 bar.. Vet du om Dysene, toppen, stemplene osv vil klare dette trykket ? Hvor er det man kan hente ut olje til kjølingen av turboen ? Virket som du kunne dette så ... Andre er velkomne med svar :) Det kan jeg ikke gi deg noe ordentlig svar på dessverre, men ottar, G60Turbo og mange andre har peil på dette.. De svarer deg nok.. Men, en Dieselturbo er vel ikke akkurat tingen på en Bensinbil.. Ellers holder vel ikke innsprøytningen til så veldig mye mere enn 170hk når du har modifsert den. Da må du enten ha tilleggssprut, datasprut eller skifte til digifant, eller K-jet fra Saab Turbo... Det spørs jo hvor mye du skal ta ut, men 0,6 bar er jo en del da.. Vet ikke hvor lenge innmaten i motoren holder.. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helios Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Husk at om du skl se på innsuget så ikke bli lurt.. KR motoren har ikke nødvendigvis det store innsuger.. Siter oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Golf GTI 16v: blir ikke en diesel turbo for slapp til en sugemotor?? Vet jo at VW selv har solgt et turbokit som opsjon til Golf 2 GTI 8Vene, som gir 170hk. Husker i farten ikke om dette var fra BLT faktisk...men det kommer hvertfall med TÜV! :) ModMach1: hadde selv 16V KR med 2.5" Simmons hele veien og et KN, gikk greit unna, fikk også et GODT merkbart bedre bunndrag i 16Ven etter at eksosen kom på. Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helios Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 er vel 10.8:1 i komp vel? Siter oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 stort sett er vel alle 1.6/1.8 motorene til mk2 10:1, utenom noen som er solgt til Østerrike etc som er 9:1 vel... 1.05/1.3 er alle 9.5 tror jeg... Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Golf gti 8v med motorkode RP har 9,0:1 i komp, den har katalysator. Alle 1,6 har 9,0:1 ifølge rep.boka til haynes. her er en side med liste over tester av kammer til gti 16v http://membres.lycos.fr/philippe840/clubabf/GolfGTI/camshaft.php Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Jo, men er ikke snakk om å dra ut 170 hester av denne motoren.. med doble pakninger så satser jeg på 112+35=147 eller noe sånt.... Hva mener du med at en dieselturbo blir for slapp ? må ha en såpass slapp turbo for å unngå å måtte bygge om hele motoren... Noen som vet hvor man pleier å hente ut olje til turbokjølingen ? Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GolfG60Syncro Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Porting og kammer anbefales... Litt mods på gasspjeld/innsug... Da kan det og hjelpe med eksos/filter..... Siter VOLVO - Schnellste Traktor der welt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.