Nitros Skrevet Mai 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2004 Hei Byttet startmotor på bilen min igår (Chevrolet Malibu "79) og jeg skulle til å prøve den. Når jeg satt nøkkelen i startpunktet slo releêt på startmotoren inn et par ganger, så ble alt mørkt inne i bilen. Det eneste som virker på den nå er hovedlysene... Hva kan være galt? Finner ingen sikringen som er defekt (noen skjulte?). Brennte kabler/ledninger (burde kansje lukte det da)? Batteriet så bra ut... Venter på raske svar! :) Mvh Nitros Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Mai 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2004 Det høres vel opplagt ut viss jeg sier den er koblet feil, men det kan høres slik ut. Er der ikke en sikring i motorrom på kabel til sikringsboks? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2004 Mener du at det er en sikkring på den kabelen som går fra batteriet til sikkringene? Det tror jeg ikke men kan sjekke! Takk for svar :) Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Mai 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2004 I og med at hovedlysene virker, og at jeg tror de ikke har noe med sikringsboksa å gjøre, kan det kanskje se slik ut? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 11, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2004 Ja det er sant... Lurer på om det kan være jodingen som var for liten? det var en veldig tynn ledning som gikk fra batteriet og til karosseriet. Kansje det skal være en annen jording fra motoren også, som skal til karroseriet og er brudd i? Tror jeg sa litt feil i første posten. Motoren begynte å gå i noen sekunder og ikke bare releêt :) Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet Mai 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2004 Virker som starteren ikke får nok strøm. Den har ingen sikring, + fra batteriet er koblet rett på. Dårlig jording/evt flatt batteri kan være problemet. Ta en startkabel fra minus på batteriet og fest på motoren evt. karosseriet. Kanskje det hjelper hvis dårlig jord er problemet. Dette er et ganske vanlig problem på V8'ere. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 11, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2004 Tusen takk for svar! Startmotoren er koblet rett til batteriet så det er ikke sikring som er problemet (tror jeg). Og batteriet er ikke flatt. Skal prøve å koble en ekstra jord kabel til karosseriet, som du sa. :) Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet Mai 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Du kan ha fått en skade grunnet for dårlig jording. Mener der er en såkalt "fusible link" (del av ledning som fungerer som sikring og brenner av ved for stor belastning) på styrestrømmen til startern, ikke hovedstrøm. Jeg hadde koplet opp med starkabler som tidligere forelått, mellom - og motor. Ta deretter et skrujern eller lign. og kortslutt mellom + på starter og innslaget. Da får du sjekket at startern er ok. Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2004 Men hvis det er en brent leder, skulle jeg ikke ha kjent lukten da? vi var 3 stk der og ingen kjente noe. Takk for svar. Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Ikke lett å kjenne lukta av en kort liten ledningstump som har brent. Stod en av dere med siggen i kjeften, var nok den lukta overdøvet.;) Hvis det er en ledning som er "laget for" å brenne er det ikke sikkert det vises særlig utenpå den engang. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Etter koplingskjemaet mitt (som er til Pontiac 78 men sikkert samme)Har du en Svart Hovedkabel mellom batteri og starter. En lilla som gir strøm til innslaget når du vrir på nøkkelen. Og en rød som fører + videre fra starter til resten av bilens el.utstyr; Denne har en fusible link ved starteren. Har du hatt dårlig jording til motoren ved start kan denne ha gått. Lag skikkelig jording både til motor og karosseri Så tar du en startkabel mellom + på batteriet og+ på dynamoen; da bypasser du den fusible link som sitter ved starteren. Der sitter 2st fuselinks. men den andre gir strøm til hovedlys :cool: Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Takk for all hjelpen, men jeg fant feilen:) Det var brudd i + kabelen fra startmotoren til dynamoen. Fra dynamoen går den videre til resten av bilen. Satt en ny + kabel direkte fra batteriet og videre til dynamoen. Mvh Nitros Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.