Benet80 Skrevet April 26, 2023 Rapporter Share Skrevet April 26, 2023 Jeg skulle bytte skiver og klosser bak på min Volvo v50 ‘12 modell.Klossene var helt nedslitt og stempelet helt ute.Har ikke nubbsjans til å tilbakestille stempelet.Har riktig bremsestempelverktøy,men det sitter så hardt at jeg bøyde håndtaket på verktøyet da jeg tok i.Etter å ha kikket litt på caliperen,så jeg at fjæren på håndbrekkwiren hadde hoppet ut av stilling også.Lurer på om dette kan være grunnen til at klossene var nedslitt,så stempelet har stått på.Ikke nedslitt på motsatt side. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre,eller er det sånn at jeg må bytte caliper?Jeg er ikke noen mekaniker,så bær over meg om jeg spør dumt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 26, 2023 Rapporter Share Skrevet April 26, 2023 Roterte du stempel i caliper (med klokken) samtidig som du presset det inn? Antar det er samme patent som på VAG, å kun presse stempel inn nytter ikke. Og ja, dersom returfjær ikke fungerer så vil bremsene henge på hver gang håndbrekket brukes, resultatet er raskt nedslitte klosser og du har garantert hatt glovarm bremseskive mange ganger. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benet80 Skrevet April 26, 2023 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2023 Ja jeg brukte stempelverktøy som vrir samtidig som det presser,men som sagt er det ikke til å rikke. Ja det er nok grunnen det ja.Har byttet skiver og klosser på motsatt side nå,og ny skive er på plass på problemsiden. Spørsmålet nå blir jo hva jeg gjør med caliperen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 26, 2023 Rapporter Share Skrevet April 26, 2023 Hvis stempel ikke går inn ved korrekt metode, som jeg forstår du har brukt, så blir det nok å bytte caliper . Caliper kan overhales, tipper den kan reddes, men er ikke kjent med oppbygging på den du har. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benet80 Skrevet April 26, 2023 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2023 Da får vi se om det kanskje blir ny caliper da.Takk for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg