VolvoMan Skrevet Mai 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2004 Originally posted by Vomaz når man plugger ijenn egr systemet får du anmerking på eu... :( når jeg byttet topp hadde ikke dn "nye" toppen egr-system så jeg gadd ikke ha membranen stående så jeg fjernet den helt... Det er jo noen rør i forbindelse med dette systemet som er montert på toppen hva kan brukes til å tett igjen de.. gider ikke demonter toppen får å få det til:rolleyes: Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2004 det går jo rør fra eksosmanifoilen til egr-systamet + et rør fra gassern/innsuget... finner du rett bolt til manifoilen er det jo bare å sette i... det samme gjelder jo til innsuget... gjør du dette så er det jo plugget...:) for man trenger jo ikke plugge rørene, det er jo der rørene har stått som må plugges... eller få tak i rørene fra en annen motor å klip ijen rørene??? Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2004 det er viktig å rense veivhusventilasjonsfilteret. på noen motorer, er det nesten som en spiralfjær, mens på noen er det nesten som en sil. Om den er tett, bygger det seg opp trykk i motoren som kan blåse ut pakninger og gi oljelekkasje. om dere tetter igjen veivhusventilasjonen, vil dere få mer avgasser på eu-kontroll! pga. den slipper oljedampen inn bak luftfilter og inn i innsugsmanifoilen, for å forbrenne en del av avgassene. Jeg har hørt følgende: * man mister 5hk pga varm oljedamp * man mister ikke noe betydelig hk jeg vet ikke hvilke av de to som er sann. man får kjøpt filter (feks k&n) til veivhusventilasjon. men: det er ikke lov å lufte oljedampen rett ut i motorrom, skal derimot være lov å ha en "catchcan", en flaske eller hva man vil, for å samle opp oljedampen (som selvsagt blir til flytende olje i flasken). Om dere damper ut i det fri, vil motorrommet bli rimelig dekt av oljefilm, samt dere står ikke på eu-kontroll (med mindre dere skjenker mekanikeren først). Jeg har også problemer med tomgang for tiden og mistenker det er min bremsekraftforsterker som lekker.. Jeg har ikke noe begrunnelse for min mistanke, annet enn at jeg har renset veivhusventilasjonsfilteret, samt jeg har sjekket samtlige vakuumslanger. ps. når dere renser veivhusventilasjonsfilteret, husk å stake samtlige nippler som veivhusventilasjons-slangene er koblet til, da de kan være tettet av olje! den lille plast sylinderen som er på 80' iaff, må monteres i ca. samme vinkel som den var i utgangspunkt (den som har en ekstra slange som går til innsug). dette er pga. det ikke skal renne olje, men bare oljedampen skal komme videre i den slangen. det er _ulurt_ å klype igjen veivhusventilasjons-slangene. Om man er heldig, blåser man bare av det plastdekselet på baksiden av toppen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2004 Originally posted by DaButcher det er viktig å rense veivhusventilasjonsfilteret. på noen motorer, er det nesten som en spiralfjær, mens på noen er det nesten som en sil. Om den er tett, bygger det seg opp trykk i motoren som kan blåse ut pakninger og gi oljelekkasje. om dere tetter igjen veivhusventilasjonen, vil dere få mer avgasser på eu-kontroll! pga. den slipper oljedampen inn bak luftfilter og inn i innsugsmanifoilen, for å forbrenne en del av avgassene. Jeg har hørt følgende: * man mister 5hk pga varm oljedamp * man mister ikke noe betydelig hk jeg vet ikke hvilke av de to som er sann. man får kjøpt filter (feks k&n) til veivhusventilasjon. men: det er ikke lov å lufte oljedampen rett ut i motorrom, skal derimot være lov å ha en "catchcan", en flaske eller hva man vil, for å samle opp oljedampen (som selvsagt blir til flytende olje i flasken). Om dere damper ut i det fri, vil motorrommet bli rimelig dekt av oljefilm, samt dere står ikke på eu-kontroll (med mindre dere skjenker mekanikeren først). Jeg har også problemer med tomgang for tiden og mistenker det er min bremsekraftforsterker som lekker.. Jeg har ikke noe begrunnelse for min mistanke, annet enn at jeg har renset veivhusventilasjonsfilteret, samt jeg har sjekket samtlige vakuumslanger. ps. når dere renser veivhusventilasjonsfilteret, husk å stake samtlige nippler som veivhusventilasjons-slangene er koblet til, da de kan være tettet av olje! den lille plast sylinderen som er på 80' iaff, må monteres i ca. samme vinkel som den var i utgangspunkt (den som har en ekstra slange som går til innsug). dette er pga. det ikke skal renne olje, men bare oljedampen skal komme videre i den slangen. det er _ulurt_ å klype igjen veivhusventilasjons-slangene. Om man er heldig, blåser man bare av det plastdekselet på baksiden av toppen. snakkes det om samme del?? jeg mener rørene som "styres" av en membran som sitter ved den svarte boksen som har rør fra eksosmanifoilen og innsuget!!!! er ikke sikker om vi snakker om det samme no, men men.... Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Mai 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2004 Dabucher.. delen jeg snakker om har ingenting med å veihusvetilasjonen å gjøre.. Delen det er snakk om er Pulsair systemet... de sa på Volvo at dette fungert de første 10 åren etter det var det tett og dermed ute av funksjon. og var bare å fjerne siden det var dyrt å bytte Skal demonter det i dag.. Den svarte boksen er veivhusventilasjon... det den ventil "metall dings" det var snakk om. Har vært ute og demonter ventilen og div rør... det ser slik ut! Nå er det bare å få tettet 4 hull i toppen på eksossiden Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2004 Originally posted by VolvoMan Nå er det bare å få tettet 4 hull i toppen på eksossiden [/b] jah, jeg rotet litt der :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo Råner'n Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 åssen tetter man igjen hullene da?? Siter Volvo 244 dl -82 b230k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 skruv?? lim?? propp?? Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Mai 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Originally posted by Volvo Råner'n åssen tetter man igjen hullene da?? Skal lage meg noen små plater som jeg legger over hullene og feste den med den skruven som er der.. Vil se noe slik ut Slik tettet jeg innsug og eksoss manifoil Innsug skal slipe ned bolten så den blir plan med mutteren Eksossen ble slik :) Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.