Gå til innhold

Høydejustering - nærlys


pernille118

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var hos NAF for noen år siden på EU-kontroll, da justerte de høyde på nærlysene. På tur hjem i mørket merket jeg at lysene lyste så og si rett i bakken, klarte såvidt å se fotgjengere med nærlys. Min far stilte lysene opp ved å skru på noe under panseret. I etterkant av dette begynte lysene å fjuske, og et annet verksted sa at nivåsensoren var defekt. Denne ble byttet og de justerte lysene. Nå lyser lysene for høyt og andre bilister har blinket med lysene til meg. Jeg kontaktet verkstedet som ga meg en dato i januar for å fikse dette, ingen klokkeslett. Det jeg lurer på er om det virkelig er så avansert å justere lysene litt ned, sånn at jeg må la bilen stå en hel dag på verksted? Er det evt. noe man kan justere selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det strengt tatt ikke være nødvendig å (fysisk) justere på noe som helst. Har bilen xenonlys så har den også nivåsensor på både frem- og bakaksel.

Har lyset fra lyktene totalt feil høyde så er det nesten alltid en av nivåsensorene som har feilet, man skal da ikke justere fysisk på lyktene, men bytte nivåsensor. Ny sensor «kalibreres» (basic settings) ved hjelp av diagnoseutstyr e.l. Dette er gjort på noen få minutter og utføres med f.eks. PC, ikke skrujern e.l. Bytte av selve sensoren er også fort gjort, maks en verkstedtime.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å antyde hva som skjedde først og sist, men antar (håper) verkstedene du har besøkt ikke er så inkompetente at de sliter med å utbedre en så enkel feil. Jeg tipper nivåsensor feilet under eller rett etter EU-kontrollen hos NAF.

Feilen som ble gjort - er at din far (i beste mening) har justert høyde på lysbildet. Alle problemer etterpå er nok en følge av dette.

Verkstedet som byttet nivåsensor har gjerne gjort alt korrekt, byttet og kalibrert ny sensor, men; Var de klar over at din far fysisk hadde justert lysbildet totalt feil? Dersom de fikk beskjed om at høydejustering var skrudd alvorlig mye ut av stilling, så har de ikke fullført jobben helt. Dersom de ikke visste dette så reduseres deres skyld i saken. 

Ring verkstedet og spør om du kan få en tid for oppmøte (og vente imens), dersom du er avhengig av bilen. Antar de tar en ny «basic setting» av sensorer, så fysisk justerer frontlyktene. Tidsestimat maks en time.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår