Gå til innhold

Salg av bil

Ranger emnet


S00lan

Anbefalte innlegg

Hei. aner ikke hvor jeg kan skrive hen eller finne ut av det jeg lurer på så da spør jeg her. Bilen min er til salgs også har jeg en kjøper på den. Jeg har spørt kjøperen to ganger om og ordne kontrakt nå men ho vil helst vente til dagen før ho kommer og skrive på den. Ho har skrevet at ho kjøper den usett, Men er vanskelig og få ho til og skeive kontrakt nå og ho har slt ho er 100% sikker på at ho skal kjøpe den. Men om jeg skulle fått et bedere bud er det sånn at jeg da kn selge den til noen andre eller må jeg holde meg til denne kjøperen da vi ikke har skrivi kontrakt eller avtalt tid for henting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere en avtale så har dere en avtale, eller? Er kommunikasjon gått via e-post e.l. så er den i tillegg skriftlig. Dersom kjøper er ment å komme for å kjøpe bilen innen kort tid, så ser jeg ikke helt problemet. Skulle en annen kjøper melde sin interesse så er han nummer 2 i køen. Byr han mer så har du et dilemma, når du allerede har gjort en avtale ;)

Jeg har solgt en del biler gjennom årene, har aldri hverken forlangt eller forventet at kjøper skal signere en kontrakt før vedkommende har fått se og prøve bilen. Som selger har du opplysningsplikt om bilens tilstand. Likedan har kjøper undersøkelsesplikt, om jeg var kjøper så hadde jeg aldri signert noe som helst før bilen var prøvekjørt og besiktiget. Et firma som selger (brukt)biler krever f.eks. aldri at kjøper skal signere kontrakt før kjøper har fått mulighet til å besiktige og prøvekjøre bilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Er bare det at det er veldig vanskelig og kommunisere med denne kjøperen. Tar ikke telefonen når jeg ringer, og bruker noen dager på og svare på meling. Ho sa ho kjøper bilen uansett. og sa ho ville kjøpe bilen om jeg tar den på service først. Timen til servicen er bestilt så kjøper veit om når og hvor den blitt tatt hen for jeg har sent ho bilde av mail fra verkstedet.

Jeg blir bare så usikker når jeg ikke hører noe fra kjøper og at det tar lang tid før ho svarer på en meling og ikke svarer når jeg ringer.

Men da holder jeg meg til skriftlig avtale som vi har på meling, også får jeg  bare se om ho kontakter meg snart :) 

Dette er bare min andre bil jeg selger så jeg er ikke så dreven på detta. så da tengte jeg bare det er greit og spørre en plass :)

Men tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår, uansett så bør du forholde deg til den avtalen du har med kjøper - så lenge dere har gjort en avtale. Har dere blitt enige om at service skal utføres før salg, så er det for såvidt greit. Antar dere også har gjort en avtale rundt det økonomiske, inkludert dekning av utgifter til service, samt når kjøper kommer for å fullføre handelen?

Om kjøper ikke responderer umiddelbart på tlf eller meldinger så trenger ikke det bety at hun ikke er å stole på. Skulle hun misligholde avtalen, f.eks. ikke møter opp som avtalt for handel, så står du jo fritt til å selge til noen andre. Lykke til med salg :)

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt det økonomiske så skal kjøper få banken til og overføre den dagen kjøperen henter, så der er da greit.

Ja kjøper spørte om jeg kunne ta en service på den så kunne kjøper kjøpe bilen, som jeg da sa ja til og gjøre. Så time på det er ordna. 

 

Takk for tiden du tok deg til og svare :). Fikk jeg svare på det jeg lurte på så Takk:)

skal holde meg til avtalen:), har fått masse bud, men de er gi bort pris for og si det sånn. 

Men ja, jeg holder avtalen min med kjøper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun sagt hun trekker seg fra kjøpet?

Hvis dere har laget avtale på finn / meldinger, der kjøper har sagt at han/hun skal kjøpe bilen, så har dere en bindende avtale. Trekker kjøper seg så er det per definisjon kontraktsbrudd, dette selv om «kontrakt» ikke er underskrevet. Så ja, du har nok rett til å få dekket ditt tap, innen rimelighetens grenser. Dog, det beløpet du har lagt ut for service er ikke «tapt», det vil også kunne dra opp salgsverdi siden service nylig er utført. Anbefaler deg å finne en minnelig løsning med kjøper, som dere begge aksepterer. Å dra inn advokat for en sådan liten sum blir helt feil. Legger likevel til en link til regelverk publisert på en jurist-side.

Definering av kontrakt ved bilkjøp.

Man taler gjerne om kontraktsbrudd, men dette kan også bli misvisende. Det er ikke et krav om at kjøpekontrakt må være signert for at bindende avtale kan anses for inngått. Her misforstår mange. Hvis en kjøper for eksempel per mail uttrykkelig har akseptert et kjøp, kan ikke kjøper komme unna bare fordi kjøpekontrakten ennå ikke er signert. Likevel er det vanlig å omtale problemstillingen som erstatning for kontraktsbrudd.

https://www.biladvokat.no/trekke-seg-fra-bilkjop/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår