Gå til innhold

Erfaring chiptrimming

Ranger emnet


robin4

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere seat som har erfaring ved chiptrimming av 1,8T 20v?

 

Har chippet min nå, og synest at turbotiminga er helt feil

Starter ved 2000, og dabber av ved 3700rpm

Bunndraget er det jo ikke noe å si på, men det store problemet blir jo da man skal skifte gir, feks 3dje til 4dje gir etc. Når man da drar ut feks 2dre giret, og så skal begynne på det 3dje så begynner man med 4000rpm, og da har man jo nesten ingen turbo effekt.

 

Noen som har noen forslag til å få jevn turbodrag eller toppturbodrag i effektkurva?

 

Kjenner en som hadde det samme problemet(bruker samme chip), han monterte dumpventilen feil vei, og han fikk faktisk en perfekt kurve, men spm da er om det ødelegger motor etc

 

Edit: Har montert Forge-resirk dump og maxflow filter, fikk litt jevnere drag utover(økte med ca 500rpm, men har fortsatt det samme problemet med at jeg ikke får noe særlig turbodrag når jeg girer

 

Takker for svar

 

MVH

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min (Hohenester chip) dabber også av rett før 4000. Det er mest sannsynlig wastegaten som slår inn tror jeg. Skrev en mail til TS om dette, og fikk svar:

 

"dreiemoment på din bil er best på 1900rpm

,så det er helt riktig at den faller oppover på turtall !"

 

Han svarer forsåvidt ikke helt på spørsmålet mitt om det er wastegate, og om det er normalt at man merker det så markant, men jeg tror ikke det er noe galt. Turboen er veldig liten, og sliter med å levere nok luft ettersom turtallet stiger.

 

Må vel bare lære seg å gire optimalt, ikke dra den så langt på turtall!

 

Skisse av turbosystemet til 20VT motoren finnes her.

 

Det å snu resirk-ventilen skal ikke ha noe å si. (Jeg kjørte med min "snudd" i forhold til original en stund, merket kun forskjell på lyden).

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig da at bilen til han jeg kjenner går så innigranskauen bra iforhold til min, og han har trykk hele veien. Markant wastegatelyd idet han slipper opp gassen ved 6000rpm.

 

Kan det ha noe med luftmengdemåleren å gjøre?

at når han snur dumpventilen, så gir det andre verdier?

 

Er ikke helt proff på dette her men....

 

Kan ikke se det optimale med å gire seg i hjel, er ikke noe særlig å ha 6 gir/2000rpm i ca 100km/t drar ikke noe spesiellt utover da, selv om turboen lader

 

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by robin4

Merkelig da at bilen til han jeg kjenner går så innigranskauen bra iforhold til min, og han har trykk hele veien. Markant wastegatelyd idet han slipper opp gassen ved 6000rpm.

 

Kan det ha noe med luftmengdemåleren å gjøre?

at når han snur dumpventilen, så gir det andre verdier?

 

Er ikke helt proff på dette her men....

 

Kan ikke se det optimale med å gire seg i hjel, er ikke noe særlig å ha 6 gir/2000rpm i ca 100km/t drar ikke noe spesiellt utover da, selv om turboen lader

 

Robin

 

Det har med turbo å gjøre mest sannsynlig. Det finnes to turboer, og det virker som det er tilfeldig hvilke biler de sitter i. Den vanligste heter K03, mens den andre heter K03s (s for sport). K03S har innmaten til den større K04, som sitter i 210/225 hk motorene. Har man flaks, så får man K03s, og dermed har motoren bedre dreiemoment, og puster bedre oppover i turtall. Sannsynligvis har kameraten din den utgaven. Det er ikke mulig å se hvilken turbo som sitter i bilen uten å se inn i den, bortsett fra å merke det på moment og drag i høyere turtall.

 

Originally posted by fcuk

Kan ikke se et markant fall etter 1900rpm på denne da. Dette er en Golf jubileum 180Hk.

 

"dreiemoment på din bil er best på 1900rpm

,så det er helt riktig at den faller oppover på turtall !"

 

Akkurat det gjelder også min, men det er en diesel.

 

Det er chip og merke på denne i høy grad bestemmer hvordan kurvene ser ut, å sammenligne med original programvare blir feil. Slik jeg ser det, er det turboen som setter begrensning i hvor mye man kan "ta ut", og på lave turtall går det fint å øke effekt/moment endel, mens på høyere turtall orker ikke den lille turboen mer rett og slett...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Jeg hadde inntrykket av at det satt en K04 på de sterkere 1.8T-motorene, men det er mulig jeg rører? Hvor er det blitt av Gringo? Han er/var vel den største 1.8T-helten her på forumet?

Det er bare nesten riktig. Enkelte leveres som sagt med K03S, som har samme hus (og delenr) som K03, men innmaten til K04. (Snakker om 180hk-utgaven, da det er denne jeg har prøvd å finne ut av. Det finnes også 19?hk utgave, og er usikker på denne)

 

Men ikke alle har den store turboen, og i følge Tommy Schönberg så er virker det som det er tilfeldig hvilke motorer som har det. På min så satt det f.eks. stort innsug, og han regnet med at det var K03S, men den gang ei (desverre). Det merket han på momentkurvene og turtall...

 

Jeg har søkt MYE rundt dette på nett og forskjellige forum (også utenlandske), og har ikke funnet sikker informasjon om emnet, bortsett fra det jeg har skrevet. Dessuten har TS ganske mye erfaring og kunnskap med disse motorene, så jeg stoler på han, men selv ikke han har noe fasitsvar eller har "skjønt" hvilke motorer som leveres med hvilken turbo.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hey!

 

Har byttet til turbosmart justerbar dumpventil

og montert den feil vei - liggende altså

 

Resultatet av dette er at jeg har fått et myemye jevnere register

 

Turboen starter ved 2000 rpm, lader 1,35 ved ca 3750 og ligger på ca 1,1 ved 4750 rpm.

 

Imotsetning til da jeg hadde en forgedump montert riktig vei, så hadde jeg 1,35 ved 3750, men ca 0,8 ved 4300 rpm

 

husker ikke specs på dumpen jeg har nå, men kommer med info og bilde snart

 

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bedre sent enn aldri ... eller noe i den duren.

 

Som det blir nevnt her så har K03`n sine helt klare begrensninger. Den er liten og spinner opp fort, men dabber av desto tidligere. Etter min erfaring så gir K03`n seg totalt ved ca 4500 RPM, da er det ingen vits i å dra den lenger på gearene. K04`n holder noe lenger, dvs til ca 5500 RPM.

 

Robin4; jeg er ikke så mye på forumet her lenger så det hender det går en stund før jeg titter innom. Enten så leste jeg tråden veldig fort, eller så sa du ikke noe om hva slags chip du hadde. Hva har du og hvem har montert den ? Det er mange chip motører som ikke sjekker om du har feil på bilen før du chipper. Du kan også ha skjulte feil, dvs feil som ikke rapporteres ved avlesning. I ditt tilfelle så ville jeg først ha konstatert at bilen er 100% ok, deretter ville jeg forhørt meg på ett større kit til din bil. Du virker jo absolutt ikke fornøyd, mye vil ha mer etc etc

 

Hva gjelder K03 "sport" som den faktisk ikke heter, men bare blir kalt, så har den K04-15 innmat og ikke innmaten fra S3/TT225 turboen. K04-15 er den turboen som er mest populær å bruke på A4/A6/Passat 1.8T . Den som sitter i S3/TT225 er faktisk vesentlig mye større.

 

Håper dette hjelper litt.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takk for infoen

 

Alt er ok med bilen, hadde den innom møller for en uke siden pga gåene coiler.

 

Men hvor får jeg tak i kit feks?

Hva er den mest fornuftige løsningen?

 

Effektanlegg m/grenrør?

Svær Intercooler?

Bytte til kk04 turbo?

Mye arbeid osv?

 

Har også hørt noen nevne Cupra R stylingkit

Hvor kan man få tak i slikt?

 

 

MVH Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by robin4

takk for infoen

 

Alt er ok med bilen, hadde den innom møller for en uke siden pga gåene coiler.

 

Men hvor får jeg tak i kit feks?

Hva er den mest fornuftige løsningen?

 

Effektanlegg m/grenrør?

Svær Intercooler?

Bytte til kk04 turbo?

Mye arbeid osv?

 

Har også hørt noen nevne Cupra R stylingkit

Hvor kan man få tak i slikt?

 

 

MVH Robin

 

Møller. Frontfangern alene koster ca. 6500,- + lakkering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår