Gå til innhold

Ungdom som er lei av gaming

Ranger emnet


Loffen2020

Anbefalte innlegg

Hei! 

Første gangen jeg legger ut innlegg her så vær grei og bilforum generelt, om det er feil side vær snill og gi meg hint om hvor jeg bør ta veien videre.

ser det er mange bil interesserte her og lest utrolig mye bra her! Ofte her jeg har funnet veien igjen og igjen når jeg har lurt på noe og nå er intressen min for bmw blitt såpass stor at jeg ikke klarer dy meg lengre. 
 

Så spørsmåle(ne) er til dere som har peiling og som har begynt uten andre rundt deg med bil.

Hvordan startet dere? Hvor vanskelig er det faktisk og skru motor?  Hvilke motor anbefaler dere for en som for første gang skal ta i en skiftenøkkel og hvilket skrusett og ekstra utstyr anbefaler dere? Og hva er minimums budsjettet på utstyr?

Mvh ungdom som har sett lyset og ønsker bytte ut gaming med å skru motor! 
 

NB! Takker for alle seriøse svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :) 

Hvor vanskelig det er å skru motor kommer mest an på hvilken motor det er snakk om. Personlig er BMW noe av det verste jeg skrur på da de ofte har gjemt halve motoren innunder dashbordet, noe som betyr at det er håpløst å komme til. 

Nyere motorer er så pepret med sensorer, elektronikk og duppeditter at der trenger man PC/diagnoseverktøy for å finne ut hva som er galt, sådan er de gamle motorene kjekkere å skru på, gjerne en gammel forgassermotor. Om du vil skru for å lære det elementære så kan en gammel motor være det beste utgangspunkt.

Når det kommer til verktøy så skal du ikke kjøpe deg skiftenøkkel, slikt bruker man helst aldri på bil. Det mest elementære; skikkeleg 1/2" pipesett 10-32mm kommer du langt med, samt fastnøkler og leddnøkler. Ofte er det greit å ha pipesett i flere størrelser; 1/4, 3/8 og 1/2". Unbrakosett, gjerne også torx og xzn, fortrinnsvis som piper. Momentnøkkel trenger du gjerne også, samt skrujern og diverse tenger. Trenger mye mer, men du kommer et stykke på vei med dette. 

Jo nyere motorer man skrur på, jo mer spesialverktøy trenger man.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår