minsinbil 0 Report post Posted January 7 Mulig jeg har driti meg ut og ødelagt det som var igjen av bilbatteriet men håper å høre med dere om noen har et tips. Prøvde litt for hardt å få start på bilen i dag og fikk etterhvert hjelp av en transit men da vi hadde koblet til startkabler oppdaget jeg at de var defekte og at det røyk av de. Fikk tak i nye startkabler men heller ikke da fikk vi start på bilen. Spørsmål nummer 1: Finnes det noe mer tips jeg kan prøve for å få start? Spørsmål nummer 2: Har jeg eventuelt kun ødelagt batteri eller kan det være at jeg har ødelagt noe mer? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Quattro73 218 Report post Posted January 7 Røyk fra startkablene? Var de varme? På enkelte biler skal startkablene ikke koples på batteripol, men på karosseri/merket sted. Dette for å ikke ta knekken på måleshunten på batteriet. Spørsmål 1, dersom du prøver å starte så lenge at du kjører batteriet flatt, så er ikke batteriet feilkilden, så sant startmotor har normalt hastighet fra starten av. Vi vet ingenting om hvilken motor du har, men feil på drivstofftilførsel og evt. glødeplugger må være i orden. Spørsmål 2, Tips til start, sett på en batterilader over natten, ladespenning ikke over 14.5V. Det som skader et batteri, foruten feil poliaritet med startkabler og for høy ladespenning, er å la det stå utladet. Dersom startmotor går normalt etter lading, så er nok batteriet i orden. Starter den fortsatt ikke, så finn feilen, ikke tøm batteriet igjen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
minsinbil 0 Report post Posted January 7 3 timer siden, Quattro73 skrev: Røyk fra startkablene? Var de varme? På enkelte biler skal startkablene ikke koples på batteripol, men på karosseri/merket sted. Dette for å ikke ta knekken på måleshunten på batteriet. Spørsmål 1, dersom du prøver å starte så lenge at du kjører batteriet flatt, så er ikke batteriet feilkilden, så sant startmotor har normalt hastighet fra starten av. Vi vet ingenting om hvilken motor du har, men feil på drivstofftilførsel og evt. glødeplugger må være i orden. Spørsmål 2, Tips til start, sett på en batterilader over natten, ladespenning ikke over 14.5V. Det som skader et batteri, foruten feil poliaritet med startkabler og for høy ladespenning, er å la det stå utladet. Dersom startmotor går normalt etter lading, så er nok batteriet i orden. Starter den fortsatt ikke, så finn feilen, ikke tøm batteriet igjen. Jeg googlet i forkant og som jeg forsto det så skal man da på skoda fabia sette den røde kabelen direkte på batteripol men den svarte kabelen skal settes på karosseri. Jeg fant dog intet merket sted til dette. Det kom da røyk ut av den røde kabelen og jeg oppdaget da at den var brutt ved håndtaket. Detfor avbrøt jeg forsøket før jeg forsøkte å starte bilen med denne. Kjøpte da helt nye startkabler men klarte da fremdeles ikke å starte bilen. Det skal vel legges til at før jeg fikk tak i hjelp og startkabler så prøvde jeg å starte bilen med en liten jumpstarter. De første gangene eg forsøkte med den så mener jeg at eg hadde bittelitt mer strøm på bilen jeg hadde da jeg først prøvde å starte bilen uten hjelp, og merket at jeg hadde et problem. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Quattro73 218 Report post Posted January 8 Skoda pleier ha et merket sted på karosseri, rett ved batteriet, der startkabel (minus) skal festes. Minus kan egentlig festes hvor som helst på motor der du har god kontakt til blokk. Som sagt, lad batteriet helt opp og forsøk å starte. Quote Share this post Link to post Share on other sites
minsinbil 0 Report post Posted 19 hours ago På 1/8/2021 den 11:54 AM, Quattro73 skrev: Skoda pleier ha et merket sted på karosseri, rett ved batteriet, der startkabel (minus) skal festes. Minus kan egentlig festes hvor som helst på motor der du har god kontakt til blokk. Som sagt, lad batteriet helt opp og forsøk å starte. Takk for råd. Det hjalp å lade opp batteriet, ja.. Jeg var rett og slett litt bekymret der og da men det ordnet seg i etterkant Quote Share this post Link to post Share on other sites
Quattro73 218 Report post Posted 16 hours ago På den kalde årstid, om man har mye småkjøring og bruker varme i seter/ruter mye, så vil batteriet tappes gradvis mer og mer. Lading i ny og ne er bare sunt for batteriet - og dets levetid. Quote Share this post Link to post Share on other sites