Gå til innhold

Multimeter og kobling av relé

Ranger emnet


pajero123

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt ledbar som skal kobles foran på bilen. Står litt fast når det kommer til å koble inn reléet, og håper det er flere her som er mer teknisk anlagt enn meg selv...

Jeg vet hvor jeg får festet + og -, og hvor jeg skal feste reléet, men er usikker på styrestrømmen. Bak fjernlyset er det en større kontakt med mange små ledninger i, og jeg skal finne den ledningen som går til fjernlyset (for å feste styrestrømmen i denne med en skjøteklemme). Har multimeter som jeg tenkte å bruke til å finne ut hvilken av de små ledningene som gir utslag når jeg tenner fjernlysene. Spørsmålet er hvordan jeg bruker multimeteret riktig? Hva skal det stilles inn på? Hvor skal + og - på multimeteret plasseres? osv osv. Kjenner jeg er på dypt vann her...

På forhånd, takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hva skal det stilles inn på? Hvor skal + og - på multimeteret plasseres?

Multimeter stilles på V (volt), enten er det velger for AC eller DC, eller vrider vris mot VDC (volt likespenning). Noen multimetre har spenningsområder, du skal måle ~12V og må da ha VDC med område som dekker 12V. Ikke så enkelt å forklare når du ikke har lagt ved bilde av ditt apparat.

Sitat

.....bruke til å finne ut hvilken av de små ledningene som gir utslag når jeg tenner fjernlysene

Svart ledning (COM) på multimeter holder du mot gods på bilen, evt minus på batteriet. Rød ledning (V/ohm/Hz osv) må mot ledning du skal måle på (for å finne ut hvilken ledning som har spenning når fjernlys på).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår