Gå til innhold

Hjelp til å forstå batteri- og drivstoff-forbruk


PlaasterLars

Anbefalte innlegg

Hei

Er relativt ny Outlander PHEV (2017)-eier, og prøver å forstå indikatoren for gjennomsnittlig forbruk av drivstoff (L/100km) og batteriforbruk i % (se vedlagt bilder). Hvordan skal jeg tolke denne informasjonen?

Eksempel fra i dag:
Batteriet var fulladet. Temperatur ute ca. 0 grader. Jeg startet bilen og satt den umiddelbart i EV-modus. Kjørte ca. 2 km på småkupert veg. Tok bilde av displayet, som viste AVG 3.3 L/100km og 94% EV Driving.

Jeg sitter igjen med noen spørsmål:
- Hvorfor oppnår man ikke 100% EV Driving når batteriet er fullt fra start og man trykker ned EV-knappen helt fra start? Er det umulig å kjøre korte avstander 100% utslippsfritt med denne bilen?
- Hvorfor står tripteller A-ikonet sammen med indikatorene for forbruk? Jeg trodde disse målingene nullstilte seg hver gang man har ladet bilen (og i så tilfelle burde den vel være uavhengig av tripteller A?)
- Dersom bilen anslår at den vil bruke 3.3 liter på 100 km, SELV OM 94% av kjøreturen foregår med strøm, så ville drivstofforbruket uten strøm vært 19,8 L/100 km! Det høres jo alt for mye ut, så da regner jeg med at disse målingene skal leses slik: det anslåtte drivstofforbruket ikke tar hensyn til hva batterimåleren forteller. Hvis det er tilfellet så er jo ulempen at man aldri kan vite hvor mye drivstoff man faktisk har brukt på kjøreturen, fordi AVG drivstofforbruk ikke tar hensyn til at du kjørte deler av turen elektrisk...

Hadde vært topp om noen ville ta seg bryet med å svare, så blir jeg litt klokere. På forhånd takk!

Mvh Lars

IMG_20200310_085954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår