Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

Hei allesammen.

jeg har klart og dra på meg en BMW 325xi E46 for en liten stund siden.

Den hadde en defekt drivaksel venstre fremme men jeg tenkte at dette var bare slitasje så den er bare og bytte.

Men så enkelt var det ikke selvfølgelig,  jeg fikk tak i ny aksling den ble montert i dag og alt var tipp topp.

Fyrer opp bilen med et smil om munnen klar for og endelig teste gliset, har jo ikke fått den ære å prøve den enda.

Rygger 4 meter bakover og alt fungerer topp, putter bilen i gir og er klar for å rulle fremover, da kom det et lite nukk og der var det stopp.

Drivaksel delte seg inne ved girkassen, Ble først grepet av shock å et lite hva faen skjedde nå øyeblikk før frustrasjonen kom i turbo fart.

Fikk summet meg etter en liten stund og ringer da selvsagt til leverandør og forklarte hva som skjedde.

Så tar jeg en prat med han jeg kjøpte "problemet" av og finner da ut at han byttet samme akslingen for bare noen uker siden. Nei ble selvsagt ikke nevnt når den ble kjøpt .Så

 da er det tydeligvis et annet problem en akslingen, så mitt spørsmål er da om noen i denne menigheten har peiling på hva som kan være problemet eller har noen erfaringer rundt det samme problemet?

Jeg tenkte kanskje motorfeste eller lignende siden bærebrua osv er byttet fra før.

Tar i mot alle tips med stor takk siden jeg trenger å få bilen på veien asap.

Legger ved bilder også slik at det er mulig å se drivknuta det er snakk om.

Litt dårlige bilder men dere ser nå åssen sen ser ut etter 4 meter i allefall.

received_2694439997280424.jpeg

received_462827821321423.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er en av de tre nedenfor.

1; Drivaksel er for kort og indre ledd glir ut. (feil del) 
2; Spindel står for langt ut, enten pga. alvorlig feil hjulstilling eller feil komponenter i understell som flytter spindel ut fra bilens senter.
3; Motor/gir står ikke lenger der det skal og er flyttet sideveis mot motsatt side av den problemene er på. 

Sjekk/kontrollmål at travers står der den skal. 
Kontroller at alle motorfester er hele og står der de skal.
Kontroller/kontrollmål sporviddedifferanse fra senter av bil til senter av felg.
Kontroller at delen du har fått er korrekt for bil.

Pleier ofte å være noen cm. å gå på i indre drivledd, så mistenker enten alvorlig skjevhet/feil eller feil del. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.