Gå til innhold

Mk4 engine malfunction


Stian_b

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk en feil som ikke påvirker bilen noe særlig. Fikk opp engine malfunction en dag. Men skjedde ingenting før eller etter. Fikk bilen på verksted. De byttet gaspedalen men ingen bedring. De tok inn bilen igjen men da hadde de gjort omtrent ingenting de 3 timene de hadde bilen. Frister ikke å ta bilen tilbake så da spør jeg her. Da jeg var på ferie i Sverige så tok jeg inn bilen på verksted der da den gikk i nødmodus. Feilen der var ukomplett regenerering av dpf. De tok regen. Men ingen bedring. Byttet også sensoren til dpf, heller ingen bedring. Tok da på turen hjem. Tok inn bilen på siste verksted før jeg kom til grensa. Der tok de en test av signalene til pedalen. Fa målte han signal på steg 1. Steg 2-3 skjedde det ingenting. Da lurer jeg på: siden pedalen er byttet. Hva er neste og teste? Hvor sender pedalen signalet videre?

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du kan prøve å gjøre dette se om det går.

 

Skru på tenningen og slå av med en gang ta ut nøkkelen.

Så trykk inn bremsepedalen så gasspedalen. Hold dem inne samt tidlig sett på tenningen.     ( ikke slipp pedalene)

Vent ca 20 sec da skal det komme opp reset  komplett. trykk ok knappen på rattet.

Så av tenningen. Slipp begge pedalene og slå på tenningen start bilen.

 

Prøv dette siden ikke bilen går i nød eller noe og det er bare feilmelding.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på om du da må kode dette på nytt inn på  ECU på bilen.

Da pedalen har mulig mistet kommunikasjon med ECU og dermed feilmelding og ikke kan slettes.

 

Du bytte til en ny gasspedal og ikke brukt? 

 

Mulig du kan få hjelp med dette også lese av feilmeldinger her inne på forumet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du ut som det er pedalsensor ikke har kontakt med ECU. Mulig dårlig kontakt brudd på ledning eller en flere kretser.

Eller må kodes inn.

Også at den ikke har ha en forbindelse signal til  gasspjeldet  ikke fungere som den skal.  Eller det er defekt og må byttes.

 

Hadde du bilen på Ford når du bytte gasspedalen. Så dem fikk programmert den inn så den nye ble registret på ECU.

Om det ble gjort hos et annet verksted som ikke har muligheter for programmering. Så er ikke det sikkert at det har blitt gjort.

Kan hende dem har bare slette feil og ikke noe mer så feilen har kommet tilbake nå.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg hadde samme problem på min Ford Mondeo MK4 stasjonsvogn, var inne hos FORD for å sjekke, jeg ba om at jeg ville ha skrevet ut feilene. de satte på en kobling som var falt av og de sa at nå skulle det være ordnet, MEN når jeg kom hjem var feilen kommet igjen. Jeg begynte da å søke på internet på feilkoden og fant noen så ting som kunne være feil. Jeg fant da ut at det var ett filter som er koblet til katalysatoren. Det finnes 2 filter som er koblet til filtret med en slange (inn filter og ett ut filter), i mitt tilfelle var det filter 2 det var noe galt med, og jeg fikk dette skiftet, og feilen var så ordnet og har ikke kommet tilbake. FORD mente at jeg måtte skifte hele katalysatoren, noe som ville kostet flesk. 

I tillegg må jeg si at folk må sjekke pris på skiftet hos andre verksteder, Jeg sa til FORD at jeg kun ville skifte det ene filtret sammen med slangen, de skulle ha kr.11 000 for jobben, jeg kontaktet ett merkeverksted til en annen bil merke, og de gjorde jobben for kr 8 500, sparte da kr. 2 500 på reparasjonen .

Etter skiftet kom det bort noe info fra displayet i bilen, på KM du kan kjøre før tanken er tom, sto det - - - -. På hvor mye drivstoff du bruker akkurat nå sto det - -.- og gjennomsnittlig drivstoff bruk - -.-. Men fant ut hvordan jeg kunne ordne dette selv uten å måtte dra inn til ett verksted igjen. Jeg søkte på internet, og fant en video på YouTube, det kan man gjøre uten at det er feil også, for å finne ut av bilen sin, hvis man går til YouTube og søker der "How to enter Self Diagnose Menu on Ford Mondeo/S-Max/Galaxy/Focus/C-Max"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår