Jump to content

Bremseklosser fra annet merke?

Rate this topic


pipip
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en alfa romeo 156 1.9 2004 modell som jeg må bytte bremseklosser bak på. Helst i løpet av helga, men hverken biltema eller mekonomen hadde dette inne på lager nå. Har hørt litt rundt og noen sier man kan ta bremseklosser som passer andre biler og justere disse litt, noen som har erfaring med dette? Eller vet om noen bremseklosser som passer til bilen min? :)

Har ikke så mye peiling på sånt ;P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Troxx
      Har vanskelig for å finne riktig del. Det finnes jo 3 forskjellige dimensjoner bare på klossene for aktuelt år.
      Skal skifte bremseskiver, og da blir det til å skifte bremseklosser også. Det er snakk om en Touran 1,9TDI (105hk) 2006-mod.
      På nettsider der vi kan handle deler står der om bremseskivene: "For PR nummer :1KS," noen andre klosser passer til PR nummer 1KF/1KE eller 1KJ.
      Forskjellen på skivene er vel diameter og tykkelse, og jeg antar alle vil passe på aksel, men det spørs vel om de passer inn med caliper.
      Bremseklossene har samme problem, de finnes i litt varierende dimensjoner, men jeg vet ikke om det er slitedelen eller "monteringsbeslaget" de har tatt mål av.
      Passer alle klosser i alle calipere til touran 2006 mod?
      Drivknute til Transporter 2,5TDI 2001-mod skal også bestilles. Her er det forskjell på "hjulside" og "girkasseside",   trolig for at beskrivelsen skal passe til britiske biler også. Jeg vet ikke hva som er girkasseside eller hjulside, og søk på nett etter forklaring på dette eller forrige problem viste seg å være resultatløst. I tillegg er det forskjell avhengig av om man har ABS eller ikke...
      Antar "hjulside" tilsvarer høyre side på en transporter (med rattet som normalt på venstre side), er det riktig?
    • By Hestejente
      Hei
      Jeg kjøpte en Citroen Picasso i vinter, dvs. for 7 måneder siden. Da jeg kjøpte den, sa selgeren hos et kjent bilfirma i Norge at de skulle stå for servicen før overtakelsen, og at dette skyldtes noen regler knyttet til bilens kilometerstand. Han opplyste om at bla. bremseskiver og bremseklosser måtte skiftes før jeg kunne hente bilen.
       
      I sommer fikk jeg innkalling til EU-kontroll. Stor var derfor overraskelsen da jeg igjen fikk beskjed om at skiver og klosser måtte skiftes!

      Da jeg etter servicen leste utskriften av servicerapporten, så jeg at dette kjente bilfirmaet bare hadde skiftet ut klosser og skiver bak på bilen før de solgte den til meg, og at sommerens EU-kontroll innebar skifting av klosser og skiver foran på bilen.
       
      Mitt spørsmål er om bilfirmaet her kan ha forsøkt å spare penger på egne utgifter ved salget i vinter.  Virker det sannsynlig at det ikke var skadelig rust på skiver og klosser foran på bilen også ved salgstidspunktet i vinter? Det vil si at bilfirmaet burde ha skiftet skiver og klosser både foran  og bak for sin regning før jeg overtok bilen? Nå har jeg fått en ekstrakostnad på nesten 6000 kroner ifm. sommerens EU-kontroll. Hva mener dere? Jeg vurderer å klage på denne kundebehandlingen.
       
      Hilsen
      Hestejente
    • By Sørlending
      Jeg kjører en Ford Mondeo fra 2002.
       
      I fjor sommer, begynte en høy hylende lyd fra bakhjulene når jeg kjørte. Over tid gikk den over til en slik rumlende sandpapir lyd (omtrent som sandpapir mot sandpapir inni en metalltønne), så gikk den over til en slik metall mot metall lyd. 
       
      Den første lyden kom når jeg kjørte men ikke når jeg bremset. Når den lyden forsvant og lyd nr.2 kom så hørte jeg ingenting når jeg kjørte men bare når jeg bremser. Når lyd nr.3 kom, så hører jeg den både når jeg bremser og en stund etter jeg har bremset mens jeg kjører. For lyd nr.3 så høres det nesten ut som metall mot metall når jeg bremser, også når jeg slipper bremsen, så høres det ut som noe som står og skraper en plass og den skrapelyden blir borte når jeg kommer opp i fart. 
       
      Jeg har sjekket litt rundt forbi og verkstedene mener det er bremseklosser og bremseskiver bak som må byttes. Jeg har ingen erfaring med mekanikk på bil, så jeg kan ikke gjøre det selv. 
       
      Mitt spørsmål er, hvor lenge kan jeg kjøre med dette før det begynner å bli farlig? Hva er det verste som kan skje? 
       
      Bilen skal EU godkjennes om noen måneder, så jeg tenkte, kan jeg kjøre den som den er frem til Apri også selge den som delebil og kjøpe ny bruktbil uten å risikere at bremsene forsvinner uten forvarsel før den tid? Eller er det forferdelig dumt av meg og kan føre til at jeg setter meg selv og andre i fare?
    • By apeloff
      Hei! Jeg skulle ha skifta bremseskiver og bremseklosser bak og tenkte å kjøpe delene på nettet, men vet ikke hvor.
      Noen tips til hvor man kan få kjøpt greie deler? (er ikke ute etter performance deler). Bilen er en 1.9tdi 1998 audi a6 sedan.
       
      Bytta skiver+klosser forran hos Mekonomen med deres deler tidligere i år og det peip i flere måneder hver gang jeg bremsa.
      Så Mekonomen er ikke aktuelt.
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy