Gå til innhold

Fusker og stopper

Ranger emnet


TD90

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 05 mod 1.9 tdi caddy 270 000 km som noen ganger fusker litt og stopper på tomgang. Har byttet vakumpumpe, dieselfilter, luftfilter og clutch m svinghjul. Ingen endring i fuskingen. Noen som har opplevd dette? Kan også høre en slags tikkelyd under gulvet mellom setet og pedalene noen ganger. Når jeg kjører kan bilen plutselig kutte i 1 sekund. Men den stopper ikke helt så det går greit å kjøre men det er utrolig irriterende. 

Håper på svar og takker på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei. 109-reléet kan gi lignende symptomer. På min Caddy fra 2002 sitter det sammen med sikringene over pedalene. Det vanligste er non-start, med fungerende start-motor, men det kan også glippe under drift, når det blir varmt. Det originale reléet fra VW er svakt, og tåler sannsynligvis ikke all strømmen som går gjennom det over tid. Mange har et ekstra relé liggende i bilen, siden dette problemet er ganske vanlig. 

Heller ikke så uvanlig skal CPS-sensor-svikt være (crankshaft position sensor). Jeg lurer på om jeg har det nå. CPS-sensoren sitter nederst og foran på motorblokka, litt bortgjemt og vanskelig å komme til på min, og holdes med en Torx-bolt på min, som virker litt redusert av rust. Jeg har lest på flere forum at denne CPS-sensoren kan begynne å skape seg når det blir varmt, og gi start-problemer, når den blir gammel. Hjernen krever et skikkelig signal fra denne. Får den ikke det, kutter den motoren. Den kan også merkes ved at turtalls-nåla oppfører seg uvanlig. På min gamle Golf, fra modellår 1995 kunne turtallssensoren dø, uten noe videre problem. Turtalls-nåla viste ikke turtall lenger, men det var også det hele. Slik ikke lenger med den plagsomme, "nymotens" elektronikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår