Jump to content

Styrestrøm Ekstralys


flyveren
 Share

Recommended Posts

Xenon er ikke som en H4 der det er 2x 12V + en jord til pæra.

Hvor de 2 bytter på å levere plus ettersom hvilken glødetråd som skal tenne.

Til Xenon er det kun 1 par.

Skulle helst funnet kretsen i dashbordet så det er mindre sjanse for å irre når jeg setter på en "strømtjuv".

Leter videre.

Link to comment
Share on other sites

For det første så er det FYFY å bruke scot-lock (strømtyv), det gjøres ordentlig, klipp ledningen og skjøt inn en ny. Helst med krympekobling, men vanlig kabelsko med krympestrømpe rundt er også innafor. 

 

Har du xenon nærlys og halogen fjernlys? Eller har du bi-xenon uten halogen fjernlys?

 

Sistnevnte så skal du være litt forsiktig med å bare koble deg inn, men hvis det finnes en leder som gir 12v til spjeldet er det greit, men da kjøper du relé av kvalitet og ikke Biltema.

På de nyeste bilene med CAN-bus styring av hovedlyktene kan man ikke lenger gjøre det på gamle måten, der må en koble seg inn i CAN HI & CAN LOW nettet med en egen styreboks som leser frekvensen og som gir styrestrøm når du skrur på fjernlysene. Fåes kjøpt hos ekstralys.no (tror ikke det er nødvendig hos deg) 

 

Er det førstnevnte, så er det bare å koble som på gamle metoden, ingen hokus pokus - bare pass på å gjør det ordentlig.

 

(Hilsen bilmekaniker som ukentlig får jobber med jordingsfeil etter at "mekanikere" har brukt scot-lock...) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har BiXenon uten halogen fjernlys. Så der er derfor jeg vil ha ekstralys da dette ikke er så veldig bra.

Og dette sitter som nevnt øverst en 2010 X-trail.

 

Jeg har 1 par tynne kabler som går inn i lokket der pæra er. Uvisst funksjon.

Så har jeg 1 par som er tykkere som går inn litt under pæra og når jeg koblet av disse så tente ikke pæra.

Har ytterligere 3 kabler som går inn ved siden av med tynne ledninger som jeg tipper er nivåreguleringen?

Nær/fjernlys fungerte når koblingen var ute. Mao må jeg se bort fra disse da de ikke styrer dette spjeldet.

Så det å finne ut av dette da....   ;o)

 

Har også innebygde 1000 metere i railen.

Til disse er det innvendig bryter som jeg må aktivere disse lyktene etter å ha slått PÅ fullt lys.

Slår jeg av og på fullt lys må jeg igjen aktivere disse.

Så også her vil jeg forsøke å lage en relestyring og heller en av og på bryter slik at disse styres av fulltlysbryter.

Tipper jeg ikke er den eneste der ute som har vurdert dette og kan ha info om hvordan gjøre det.

Anyone??

Link to comment
Share on other sites

For andre som en eller annen gang søker opp emnet og ønsker å vite det samme som meg.....

Det går 2 tynne ledninger inn der Xenonlampa sitter - i selve lokket inn der..

Den grønne med sølv er styrestrømmen til spjeldet og kan også brukes som styrestrøm til rele til ekstralys.

 

Hvordan styre 1000 metere som står i rails får jeg komme tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy