rikhard46 Skrevet Desember 10, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2016 Har en audi s2 med 2,2 20vt aby motor som jeg lenge har følt at det har vert noe som ikke stemmer helt, den har gått litt rufsete på tomgang, litt treg å starte og brukt mye bensin,men har gått som et skudd ved pådrag, har alltid trodd at dette hadde noe med motronic eller en eller annen sensor å gjøre. Men nå etter å ha tatt av toppdeksel ser jeg at innsugskammen står ei tann feil, etter det jeg ser å forstår så er den ei tann for tidlig, eksoskam står på tenningsmerket, kan dette nå vere svaret på problemene som jeg har hatt?, eller kan det vere andre grunner til at den står ei tann feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2016 En tann for tidlig gir mer futt på turtall, og dau motor på lavt turtall, så kan gjerne stemme. AAN Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rikhard46 Skrevet Desember 12, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2016 Så da kan dette vere gjort med vilje for å få mer futt på turtall, er dette vanlig å gjøre? Å er dettte noe som anbefales? Tror jeg skal sette kammen på riktig plass i håp om at motoren går som den skal etterpå. Takker for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2016 Nei, dette er ikke vanlig å gjøre. Noen setter inn 7A-kammer da de gir mer futt i 3B/ABY/AAN, men en tann feil er helt feil vei å gå. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rikhard46 Skrevet Desember 24, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2019 Bilen har vert stående til restaurering og lakkering og ikke brukt på mange år. Med tenningsmerker og merker på kamaksel på riktig plass ble motoren startet og gikk absolutt ikke reint i det hele tatt, det ble da kjøpt nye plugger, coiler og medfølgende ledningsnett til ingen nytte, den gikk som en kald gammel scania wrom wrom wrom, det luktet skikkelig sur eksos, prøvde å bytte luftmassemåler, tomgangsregulator og lambda, men akkurat likt. Tenkte da å prøve å sette innsugskam tilbake til der den stod altså 1 tann tidligere, å nå går den mye reinere, men som sagt før føler jeg den ikke går helt som den skal, hva kan det vere som gjør at den går reinere med innsugskammen feiljustert? Ingen feilkoder med vagcom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 25, 2019 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2019 Jeg ville latt innsugskammen være på merket, om motor går renere med kammen feil så er dette ingen løsning på problemet, men å redusere symptomet ved å lage enda en feil. Ville umiddelbart sagt feilen er LMM siden du ikke får feilkoder, samt sur eksoslukt. Også lambdafeil kan rote til tomgang, det kan også feil på hallgiver (G40). Om du har VCDS burde du sjekke om verdier fra LMM og lambda er logiske, for å være sikker, selv om komponentene er byttet. Har du sjekket om motor går jevnt på alle sylindre, eller om feilen kan knyttes til én sylinder alene? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rikhard46 Skrevet Desember 27, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2019 Det virker som motor går like dårlig på alle sylyndre, men noen ganger akkurat som om den prøver å ville gå bedre, men klarer det ikke, det virker som tenningsfeil å for mye bensin, tenningen er på 9,8°Btdc. Hallgiver G40 er vel den som sitter på kammen å denne er ny (uorginal), trodde denne var hovedsaklig til oppstart, den ble koblet likt som den gamle, men ledningene på den gamle var skjøtet å klipt så den kan jo vere feil koblet. Jeg har vcds lite, men har begrensede kunnskaper. Innsugskammen skal tilbake på merket, for å feilsøke videre å finne feilen, jeg får ikke gjort noe mer nå før i midten av Januar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 30, 2019 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2019 G40 må (bør) fungere hele tiden, dog vil ikke motor starte dersom denne ikke fungerer. Har du sjekket med tenningslampe at tenning er stabil og konstant, tenker da på mulig feil på G4 (rust eller spon på denne, evt for lang avstand fra svinghjul). Antar du har full kontroll på dette, men veiv står på ØD når merke på kamdrev er mot referansemerke, samt begge merker på drev for kamkjede plant med topp? Dersom det er utelukket at det bare er én sylinder som går dårlig så kan gjerne coiler og ledningsnett friskmeldes. Du har sjekket slanger på innsugssiden for hull, tenker på at motor får luft utenom LMM? Jeg ville målt bensintrykk på rail, så sjekket G4 (og G28 når du først driver på), så sjekket verdier på LMM og lambda med VCDS. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.