Grub3r Skrevet November 15, 2016 Rapporter Share Skrevet November 15, 2016 Hei. Er litt desperat nå og tror jeg har ødelagt noe. Transiten fra 77 ville ikke starte i helgen. Jeg skulle ta grep og testet med startgas som fikk bilen til å skyte. Skulle så teste trykk på pumpen og kjøpte tester fra biltema, en enkel trykkmåler. Satte på pumpen og vridde om 2-3 sek. Sjekket og så ta den stod på ca. 30kpa. Koblet av måleren men tenkte at jeg kunne ta tid på om det holder seg. Koblet på og vridde om par ganger 3-4 sek. Så at trykket var nå på ca. 20kpa og lot den stå tilkoblet. Merket at trykket synket langsomt. Lot den stå og etter ca. 15 min car den på 0. Så gikk det opp for meg at jeg koblet rett mot pumpen og ikke via t-stykke slik at trykle ikke hadde milighet å utvide seg videre.. Pimpen er av type pierburg uten mulighet for demontering som står tilkoblet direkte påmotoren Pumpen er ødelagt?(( Hva mer har dette ført med seg? Bensinlekkasje i motor? Trenger hjelp og råd.. Takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 15, 2016 Rapporter Share Skrevet November 15, 2016 Vanlig nikkepumpe montert på motor? Bilder? Forgassermotor? I såfall tviler jeg på at du har klart å ødelegge den. Har i tre tilfeller vært borti at slike nikkepumper slutter å fungere helt uten videre, for så å fungere igjen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet November 15, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2016 Quattro, det er en mekanisk pumpe montert på motor ja, finner et fint bilde fra nettet her. er en V4 forgasser motor. her er bilde fra det som på montert og et som jeg fant på nettet legger også ved bilder av filterne: den gjennomsiktige sitter mellom tank og pumpe og den sølve er mellom pumpe og gasser. testet litt frem og tilbake FØR jeg tok trykkmålertesten: blåste gjennom gjennomsiktige mot tank ok, hørte boble blåste gjennom sølv mot gasser ok. prøvde å pumpe gjennom den sølve, ingenting bare gjennom pumpe var ok men svakt. merket når jeg begynte at den gjennomsiktige var løs, klemmen må ha skrudd seg av under kjøring. bilen blir sjeldent brukt, bare når det ikke regner(i Bergen!) ) den hadde stått sikkert i 6 uker og det har vært kaldt ute(minusgrader over en ukes tid) Har nå bestilt ny pumpe fra lokal butikk. tenkte at jeg nå må skifte olje og filter om det er kommet noe bensin i motoren eller er jeg helt på blåbærtur nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 15, 2016 Rapporter Share Skrevet November 15, 2016 Tror, som sagt, at du ikke har ødelagt noe som helst. Tror heller ikke det er kommet bensin i oljen. Når det gjelder bensintrykk til forgassere så skal dette normalt ligge på 0,2 - 0,3 bar, over dette og flottørventil vil ikke klare å stenge. Når motor ikke startet burde du ha tatt av slange ut av pumpe og sett om det kom bensin når motor kjøres på starter. Bensin ut, pumpe OK. Kan fort være at det ikke er noe som helst galt med pumpa di. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet November 16, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Hei, hva nå, sette tilbake som det har vært og teste den med T-stykke mellom pumpe og neste filter for å se om pumpen leverer riktig trykk under arbeid og leverer det rett, ikke tenke mer på det? i boken står det: Delivery pressure: 1-2.5 lbf/in2 (0.07-0.175kgf/cm2) står også "inlet depression"(21.6cm)Hg og static pressure(ie no flow condition)0.25-0.35kfg/cm2 om det funker men pumpen leverer feilt trykk bør man skifte den for å utelukke mulig lekkasje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet November 16, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 spørmål til: ser at biltema har T-rør for bruk med spylersystem, det har 5mm diamenter mens pumpen har 8mm. Blir det feil å teste med det mtp feil trykk? eventuelt hvor får man tak i T-rør med rett dimensjon? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 16, 2016 Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Føler du henger deg opp i at pumpa leverer feil trykk, jeg vil si at dersom den leverer bensin så utelukk den inntil videre ;) Om den leverer bensin kan du sjekke, som skrevet lenger opp, ved å ta av slange ut av pumpe og kjøre motor på starter. Husk at inn på forgasser er det null restriksjon for bensinen, så sant internt filter ikke er tett. Sjekk også om det kommer bensin ut av slange inn på forgasser, ved å kople den fra og kjøre på startmotor. Kommer det bensin ut så ville jeg heller flyttet lupen til forgasseren. Du kan også ta av luftfilter og se ned i forgasser mens du gir full gass, om du da ser det sprute bensin fra akselerasjonspumpa og inn i venturi, da får forgasser bensin. Hvilken type forgasser står det på din? Weber 32/36 DGAV? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet November 16, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Hei, den er grei, ønsket bare ikke å gå med følelse for at det kan bli noen problemer i ettertid. når jeg sjekket sist var det slik: jeg fikk sprut rett etter pumpe men ikke etter det metall-filteret. sjekker igjen i dag det må presiseres at når jeg rygget/r nedover(!) bratte bakker så følger jeg at bilen ikke får nok bensin og den begynner å gå ujevnt selv med mye på tanken. ikke 100% sikker på om det er fri passasje i tanken. igjen, jeg blåste mot tanken gjennom det gjennomsiktige filteret og det fylte seg med bensin etterpå. PS: Vet ikke hvilken forgasser, skal se om jeg kan finne ut av det i kveld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 16, 2016 Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Metallfilteret, er det kun en stuss inn og en ut? Om ja, og det kommer bensin inn og ikke ut, så bytt det. Opphenget til flottøren i forgasseren er konstruert slik at man vil, uansett, ha tilfeller der bensinnivå i flottørkammer ikke er ideelt. Kan være det som er årsaken til at motor går ujevnt i de tilfeller du nevner. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 16, 2016 Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Har du prøvd å helle en ørliten skvett med bensin ned i forgasser og så prøvd å starte? Starter den ikke da så er feilen ikke på bensin- eller forgassersiden. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet November 16, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Takk for svar og mulig forklaring der. ja, metal er rett inn og rett ut, blåste gjennom og skvett med bensin kom ut. hadde prøvd med startgass og den fyrte av og sloknet da pga for lite driftstoff antar jeg. litt vanskelig å teste ting da man er alene om den praktiske utførselen. må ta opp på mob for å se resultatet etterpå. da kan jeg bytte til et enkelt filter som dette fra biltema? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Filter/Drivstoffilter/BRENSELFILTER-UNIVERSAL-2000036994/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 16, 2016 Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Ja, det filteret fra biltema duger. Sjekket du om det spruter bensin fra akselerasjonspumpa? Dette forteller deg i det minste om det er bensin i forgasseren. Må sjekkes med alle bensinslanger tilkoplet og motor kjørt på starter i forkant - slik at pumpe har hatt mulighet til å pumpe bensin inn i flottørkammeret. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 16, 2016 Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 Du svarte ikke på hvilken type forgasser du har. Husk at de fleste har filter også på bensininnløp. På Weber sitter dette som regel bak en stor messingskrue rett ved der bensinslangen kommer inn. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet November 16, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 nei, det hadde jeg ikke gjort. blir nok umulig å sjekke det med akspumpe alene skal se hva jeg får testet i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 16, 2016 Rapporter Share Skrevet November 16, 2016 blir nok umulig å sjekke det med akspumpe alene skal se hva jeg får testet i dag. Dette klarer du fint alene, se ned i forgasser mens du åpner gasspjeld fra stengt til åpent i en middels rask bevegelse. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.