Gå til innhold

Mister plutselig servoolje og motorolje

Ranger emnet


TAudi80

Anbefalte innlegg

Hei! Vred om tenninga i for kort tid, og stressstarta igjen før nøkkelen var helt tilbake, jeg vet ikke om det er relevant men det var da det kom en ulyd, og deretter var servoen så og si tom for olje, og det kom lyder ved sving.

Har fyllt på 1L i etterkant som også bare forsvinner ettervert. Motorrommet ser ikke ut nede. Slanger, beholderen og servoen ser rein ut og har ikke synlige lekasjer, derfor skjønner jeg ikke hva som er greia.

 

Jeg hadde for tynn motorolje på motoren som var grunnen til den ble drikket opp,men har fyllt på 10w40 nå og det minker ganske fett over dagene med den og. Den svetter ut topppakninga men ikke nært så mye, bare litt! men nede ved girkasse ser det ikke uuuut bare eit par dager etter vask.

 

Noen tips og triks til å finne ut feilen og reparere dette uten verksted?

 

Er en Audi 80 stv 94mod med ABT 90hk motoren , kmstanden er 148k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull på veivhusventilasjon? Eller er det servoolje som lekker ut fra tannstang som lager sølet? ABT-motoren, og eldre VAG, bruker som regel motorolje grunnet lekkasje forbi ventiltetningene. Koster ca kr 200 for å bytte alle 8 og er fort gjort - med riktig verktøy.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er svett ut topppakinga, har helt oppi tetningsmiddel. Det med ventilene, er de relevant med tikking? Byttet olje på den når eg kjøpte bilen, 5w40 som var for tynn olje siden det ble drukket opp. Kan det ha fått ventilene til å tikke, og betyr det at de bør byttes?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt tetningsmiddel i oljen? I såfall har du kanskje svaret på hvorfor du har ventiltikking! Tetter du de små tynne oljekanalene til løfterene så vil du få tikking, tetningsmiddel har ingenting i en motorolje å gjøre.

5W-40 er ikke for tynn olje til den motoren, den er helt perfekt. Husk at en 5W-40 olje er nøyaktig like tynn som 10W-40 når den er varm ;)

Om ventilløfterene tikker så må de byttes, ikke unormalt etter kjørte +/- 200.000 km. Dog vil nye løftere hjelpe lite om oljekanalene til løfterene er tettet igjen.

Ventiltetningene er noen små retninger av vitongummi som sitter tredd ned på ventilstammene. Når disse er slitt vil motoren bruke olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nylig jeg hadde i tetningsmiddel egnet til motorolja, tikkingen kom for par månder siden etter jeg hadde på 5w40.. Den har bare rulla 148000km. Er her en god guide på å skifte ventilløftere? :) Jeg researcha  om tetningsmiddel og fant ingen advarsler mot å ha det i olja, men bør jeg kanskje bytte olja så fort så mulig før det gir mer effekt? Er det kjent at det vil tette kanalene?  

Takk for gode svar og tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller med innvendig motorvask, og da KUN med noe som er for dette formålet, som QMI eller Tunap sin, og NY olje og filter rett etterpå. Løftere kjørt 150' km skal normalt ikke være utslitt, tikking da vitner mer om oljekanaler fulle av koks og avleiringer. Ok olje finner du på Europris,

f.eks. Fina First 5W-40.

 

Tetningsmiddel for motorolje har ingenting i din motor å gjøre, det skaper bare nye problemer. Bruker motoren olje så må man fjerne problemet, ikke symptomet, for så å lage nye problemer ;)

 

Jeg har laget en guide for bytte av ventilløftere, den kan du lese her, http://www.bilforumet.no/topic/217043-guide-skifte-av-hydr-ventilloftere-8v10v/

Om dette er noe du aldri har gjort før, og ikke vet hvordan du timer registerreima etterpå, så overlat dette til noen andre ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår