Gå til innhold

Installering av Sub og Forsterker

Ranger emnet


kriss0706

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 18 år og har hatt lappen i ca 1/2 år nå.

Det er endelig på tide å installere en subwoofer i bilen min (Peugeot 307SW 2003).

Er det noen her som har erfaring med installering av disse? Har sett litt rundt på nettet om hvordan det intsalleres, men

det er vel ikke egentlig noen detaljert forklaring om hvordan det gjøres.

 

En annen ting..

Subwooferen jeg skal bruke er brukt, det er en 2x2300W (dobbel 12"). Fikk høre fra fadern at kanskje ikke batteriet mitt ville kunne handle all watten. 

 

 

Glemmer du å skru av kjørelysene om kvelden, vil bilen være tom for strøm neste dag. Kjørelysene er 60W. 

 

Kjøper en ledningspakke fra radiospesialisten, sub og forsterker er kjøpt brukt.

(flytt gjerne emnet om det er i feil kategori, men antar Teknisk er rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting..

Subwooferen jeg skal bruke er brukt, det er en 2x2300W (dobbel 12"). Fikk høre fra fadern at kanskje ikke batteriet mitt ville kunne handle all watten. 

 

Er derfor man har en dynamo ;) Man står ikke å spiller høyt over lengre tid uten at motoren står på tomgang. Gjør du det så tømmer du jo så klart batteriet. Skal man inn med et middels anlegg, noen bassere bak, ny spiller, forsterkere og andre høyttalere foran så vil et normalt batteri klare det helt greit. Så lenge både batteri og dynamo er i bra stand. 

 

Men ja, til anlegget ditt. Har/skal du bytte spiller? 

 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er derfor man har en dynamo 1-winking.gif Man står ikke å spiller høyt over lengre tid uten at motoren står på tomgang. Gjør du det så tømmer du jo så klart batteriet. Skal man inn med et middels anlegg, noen bassere bak, ny spiller, forsterkere og andre høyttalere foran så vil et normalt batteri klare det helt greit. Så lenge både batteri og dynamo er i bra stand. 

 

Men ja, til anlegget ditt. Har/skal du bytte spiller? 

 

 

Hei TKarlsen! Takk for et kjapt svar.

 

Har nettopp byttet spiller og har innganger til å bruke sub. Kjøpt en Kenwood KDC (ikke dab).

Da vil 2x2300w sub gå fint, høres bra ut.

 

Men når jeg skal gjøre koblingen, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke elementer er det og  hvilken forsterker skal du bruke? 

 

Kan jo gi deg noen tips:
 

- Strømkabel fra batteriet skal alltid ligge alene. Legg aldri høyttaler kabler eller signal kabler inntil de. Legg f.eks strøm på venstre side av bilen og signal og høyttaler kabler på høyre side. Mindre sjans for turbo sus i elementene (dynamo støy) 

 

- Ha en godt jordings punkt på forsterkeren. Sete belte feste er et fint sted. Husk å fjern lakk og dritt rundt jordingsfeste. 

 

- Ha en sikring på strømkabel til forsterkeren. Ha denne maks 20-30cm fra batteriet, så nærme som mulig. 

 

- Koble fra batteriet da du holder på. Da slipper du å jobbe med aktive kabler ;) 

 

Utenom det er det bare å koble opp. Signal kabler fra spilleren til forsterkeren. Forsterker til elementene. Husk å koble elementene riktig mot forsterkeren så den får riktig motstand. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye subene tåler, har ikke stort å si, så de tallene du kommer med kan du se bort ifra. Det er forsterkeren som trekker strøm, og gir det videre til subene ;)
Så hvis du vil ha et utdypende svar, så må du si hvilke suber og hvilken forsterker du skal bruke.

 

Første regel når du skal koble, koble fra batteriet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som brukes:

 

Forsterker #1 : http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-monoblock-amplifier-boss-audio-ph4000d/

Forsterker #2 : http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-monoblock-amplifier-boss-audio-r3400d/

Element  : http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-stereo-dual-voice-coil-subwoofer-boss-audio-p126dvc/#specs-tab

 

Er "signalkabler" det samme som RCA kabler?

Selve koblingen virket jo veldig sånn "straight forward", finnes det nybegynner-feil jeg burde unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bedre enn den søppla fra Boss, men slike ferdigkasser spiller sjelden opptimalt, så det beste er å kjøpe løse elementer og lege kasse selv, med hjelp av regneprog spes for dette ;)

 

Denne suben: http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/digital-designs/redline/digital-designs-redline-615-15-subwoofer-600-w#&variation=557800

Og den forsterkeren fra pioneer, vil gi et mye bedre resultat enn den JBL-kassa, hvis DD-suben får en godt utregnet kasse. Kan jeg spørre hvor i landet du holder til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede bestilt JBL-subben, får se hvordan den går. Jeg bor oppe i Nordland, oppi toppen på Andenes. 

Kan godt hende jeg bruker den metoden neste gang jeg kjøper sub.

 

 

Hvilke elementer er det og  hvilken forsterker skal du bruke? 

 

Kan jo gi deg noen tips:
 

- Strømkabel fra batteriet skal alltid ligge alene. Legg aldri høyttaler kabler eller signal kabler inntil de. Legg f.eks strøm på venstre side av bilen og signal og høyttaler kabler på høyre side. Mindre sjans for turbo sus i elementene (dynamo støy) 

 

- Ha en godt jordings punkt på forsterkeren. Sete belte feste er et fint sted. Husk å fjern lakk og dritt rundt jordingsfeste. 

 

- Ha en sikring på strømkabel til forsterkeren. Ha denne maks 20-30cm fra batteriet, så nærme som mulig. 

 

- Koble fra batteriet da du holder på. Da slipper du å jobbe med aktive kabler 1-winking.gif

 

Utenom det er det bare å koble opp. Signal kabler fra spilleren til forsterkeren. Forsterker til elementene. Husk å koble elementene riktig mot forsterkeren så den får riktig motstand. 

 

Har hørt at det er en kabel som heter "remote" som brukes når man kobler, eller er det bare et annet uttrykk for RCA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote er aktiveringa til forsterkeren. Dette er bare en vanlig kabel man kobler til spilleren eller en +12V tenning. Trenger ikke være tykke kabelen. 0.5mm² - 1mm² holder. 

 

Remote aktiverer forsterkeren da den kjenner +12V. Uten denne vil ikke forsterkeren "starte opp". Bak på spilleren din har du nok en tenning (rød kabel), eller annen kabel som gir ut +12V da spilleren står på. Denne kan du bruke :) Ikke bruk en kabel som har konstant +12V. Da vil forsterkeren stå på hele tiden. Så skru av og på tenning mens du måler. Finn en som kutter da du skrur av tenning

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår