Gå til innhold

Problemer med kupevifte

Ranger emnet


Audi 76

Anbefalte innlegg

Hei!

 

På min Audi A6 -09 mod. har kupevifta begynt å oppføre seg merkelig. Den går og jager opp og ned i hastighet uavhengig av hvor bryteren står, før den til slutt stopper helt. Plutselig starter den igjen og oppfører seg på samme måte.

Noen her inne som har vært borti noe lignende, eller vet hva dette er? Bilen har kjørt 140 000km, men synes det er litt tidlig att vifta skal ta kvelden? Hørt om en regulator eller en motstand som kan feile, men da skal vel vifta kutte ut noen hastigheter evt. fungere på full hastighet, eller......?

 

Håper på svar smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslitte børster på motoren tipper jeg.

Bytt motor eller om det går an, børster på viftemotoren

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en ulyd kommer av dårlig smøring eller utslitt lagre og at børster ikke lager noe sånn lyd.

Ikkje godt å sei.. kan jo være noe som du seie og da.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er transistorstyringa til kupevifta som er dårlig. På nyere biler blir det brukt transistor til å regulere viftehastigheten istede for motstander. Den sitter som en egen del på kupevifta som regel (aluminiumsdelen som kontakta går inn på), men vil anbefale å skifte hele kupevifta (da sitter det ny transistor på) siden det virker som at det er kupevifta som går tregt eller noe som gjør at transistoren ryker.

 

Skiftet bare transistoren på min Passat og ble bra ca et halvt år før det samme skjedde igjen, skiftet da komplett kupevifte og har da fungert helt fint i ca 2år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår