poitdexter Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 jeg lurer på hva som må gjøres for å få ca. 250 hk i en 240 turbo (dyser, bensinpumpe osv.)? Siter Bayern Meister Werk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Originally posted by AdrianL jeg lurer på hva som må gjøres for å få ca. 250 hk i en 240 turbo (dyser, bensinpumpe osv.)? Det spørs jo hvilken motor du har.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poitdexter Skrevet April 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 sorry, kan lite om volvo :rolleyes:, men hva slags motor er det som sitter i orginal 240 turbo? eller avhenger det av års modell osv? Siter Bayern Meister Werk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Hva må f.eks. gjøres med en B21ET for å få den effekten? (Den motoren er vel standard i 150 hesters 240 Turbo?) Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Originally posted by ha|||on Hva må f.eks. gjøres med en B21ET for å få den effekten? (Den motoren er vel standard i 150 hesters 240 Turbo?) vet ikke hvor mye turboen duger til, men må sikkert ha større dyser. i 240 er det følgende turbo motorer: b19et, b21et, b19at, b21at, b23at, b230at, etc. E = innsprut, A = forgasser, T = turbo. AT er turbokitt (ettermontert), men jeg vet om en i oslo som har "orginal" AT bil, dvs. det var montert av volvo fabrikken før bilen ble avsendt. bilen hans ble også montert div. r-sport deler på. han hadde b230at (1986'). suggen på forumet her vet vel mest om trimming av volvo motorer. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Original 240 turbo har kun blitt levert med B21ET i Norge. Svenske Bilsport hadde et bilprosjekt som het T-gul med en original 240. Mener å huske at den ble bremset til nesten 250 hk. Oppskriften var i hovedsak: - Gnistret brenslehuvud - Større turbo - Modifisert luftboks - 3" eksos - Portet topp (?) - Div. småting Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius242R Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Det første du må gjøre med en standar B21ET er å montere intercooler, så er det bare å skru opp trykket. bare pass på at du har nok bensin/luft.. og husk at M46 girkassen ryker på rundt 250 hester.. skal du ha mer effekt, må du til med større turbo, porte toppen osv.. lykke til.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Originally posted by Old-Volvos-Never-Die Det første du må gjøre med en standar B21ET er å montere intercooler, så er det bare å skru opp trykket. bare pass på at du har nok bensin/luft.. og husk at M46 girkassen ryker på rundt 250 hester.. skal du ha mer effekt, må du til med større turbo, porte toppen osv.. lykke til.. Intercooler og høyere ladetrykk gir max 180-190 hk! Originalsprutet har desverre ikke bensin til mer. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poitdexter Skrevet April 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 takk for info! men må man da ha tillegssprut? eller holder det med større dyser og eventuelt bensinpumpe? Siter Bayern Meister Werk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet April 20, 2004 Rapporter Share Skrevet April 20, 2004 Halteck sprut eller liknende. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stolten Skrevet April 20, 2004 Rapporter Share Skrevet April 20, 2004 En god kompis av meg med en 240 TIC orginal, bytta turbo, og kjører med ca 1 kg ladetrykk, bremsa til 197 hk på hjula. Med lekkasje i innsug og eksosmanifold. Gikk bittelitt magert på 5000 omdr/min og oppover. Men kraftigere toppakning, mer bensin, og muligens porting av topp, hjelper nok en god del Siter 1990 Volvo 740 Turbo Intercooler 1986 Volvo 745 Turbo Intercooler 1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat 1989 Volvo 740 GL 1997 Honda CBR 900RR Fireblade Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet April 21, 2004 Rapporter Share Skrevet April 21, 2004 Lette svinghjulet;) da drar den lettere, midre å trekke rundt;) http://www.volvo240tic.com har gjort d;) den gule der:) Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 21, 2004 Rapporter Share Skrevet April 21, 2004 er vel ikke så vanskelig å dreie av det, men burde ha en fin benk får vel litt mere turtalls villig motor :) litt kjekt å vite hvor mye du kan ta av før man begyne :) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet April 21, 2004 Rapporter Share Skrevet April 21, 2004 oi glemte d, 2 til 2.25kg;) Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 21, 2004 Rapporter Share Skrevet April 21, 2004 Originally posted by tosk oi glemte d, 2 til 2.25kg;) ikke mer ? trodde man kunne ta bortimot 5-7 jeg :P Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.