Gå til innhold

Startproblemer og hva er startrelé?

Ranger emnet


eurheim

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A6 C4 1996 modell, har hatt startproblemer, startmotoren vil ikke gå rundt. Har nettopp skiftet børstene på starteren og trodde at det var problemet. Neste problemløsning er å skifte reléet til starteren. Hvilket av reléene er startreléet? Og hvordan vet man at det er startreléet som bør skiftes? Se på bildene

post-128736-0-45042900-1446453713_thumb.jpg

post-128736-0-92823700-1446453724_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra pinne 50 på tenningslås (elektrisk bakstykke) går det ledning direkte til startmotor, er ingen relé i denne kretsen - så sant du ikke har automatgir. Mål på den tynne ledningen til startmotor om du har 12V når du prøver å starte. Har du ikke det så mål ut av tenningslås, er fort gjort å skru opp for å komme til.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Jeg har automatgir og derfor finnes det relé i kretsen? Har også fått oppgitt at originalt delenr er: 3A 092 71 81. På de to første bildene inne i kupéen mangler det en relé, skal alle reléene være på plass og hva er det som mangler?

Er det sjanse for at tenningslåsen fusker? Den ble vanskeligere å starte og den slo inn bare av og til. Trodde at det skyldtes at startmotoren begynte å bli dårlig, men når jeg tenker meg om kan de skyldes tenningslåsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reléet som "mangler" over pedalene er til lyktespylere - som du da sikkert ikke har.

Relé 369 (J226) på samme bilde er til automat, for indikering om den står i "park eller nøytral".

Siden du har automat må girvelger stå i park/nøytral for at du kan starte motor, samt må du vel holde inne bremsepedalen? Jeg ville uansett målt om du får 12V på den tynne ledningen til startmotor - når du prøver å starte. Så måle om du får 12V ut av tenningslås pinne 50 når du prøver å starte. Da vil du hvertfall begynne feilsøkingen i riktig ende og ikke bare jobbe etter elimineringmotoden - som er å famle i blinde - fordi du ikke vet status på noe ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har tatt ned dekselet over pedalene så ser du rett opp på bakstykket på tenningslåsen. Du kan også skru ut instrumentpanel og få tilkomst fra oppsiden, jeg har laget en guide for dette her --> GUIDE: DEMONTERE INSTRUMENTPANEL OG TENNINGSLÅS B3-B4, C3-C4

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa hittil! 

Jeg har nå tatt vekk instrumentpanelet og ser det blå endestykket ovenifra. Men jeg kommer ikke til ovenifra fordi det er en wire i veien. Skal jeg demontere hele dashbordet for å komme til? 

Prøver også komme til nedenifra, men der er det et luftrør i veien. 

 

Hva skal jeg gjøre nå?

post-128736-0-65015200-1446640343_thumb.jpg

post-128736-0-68474300-1446640467_thumb.jpg

post-128736-0-69034200-1446640546_thumb.jpg

post-128736-0-70392700-1446640556_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke demontere mer. Du klarer nå å stikke en målepinne fra instrumentet inn bak i pluggen på bakstykket (pinne 50 med en tykk rød/svart ledning tror jeg), den andre målepinnen holder du mot gods. Prøv å starte og se hva du måler. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men har du målt? Og hvorfor demontere bakstykket, var ikke det du skulle vel? Hele hensikten var jo å måle, for å ha konkrete ting å gå ut ifra og vite HVA som er galt, for å slippe å ramle i blinde.

Hvordan låsesylinder tas ut har jeg beskrevet i samme link som du fikk lenger opp...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for god hjelp i den beskrivelsen som du hadde laget. Jeg valgte å demontere bakstykket uten å måle (var vanskelig å forstå hvor pinne nr 50 var og hvor man skulle måle). Slik jeg har ressonert meg fram til må det være kontaktproblemer inne i dette bakstykket, men siden jeg ikke målkte før jeg tok det ut vet jeg egentlig ikke. Men tar sjansen

 

Hvor bestiller man det? Forhandlere i Norge tar vel seg godt betalt, så hvor i utlandet kan man bestille?

 

Jeg vet heller ikke om det er et eget relé for startmotoren, er det noen som vet om det finnes på Audi A6 C4 2,6 l motor Automat - 1996 mod?

 

Siste mulighet er kontaktproblemer i en eller annen ledning, men der leter jeg helt i blinde. Så jeg satser på å bestille bakstykket og SÅ måle. Hvis det ikke er strøm får jeg mer hodebry...

post-128736-0-22657100-1446673579_thumb.jpg

post-128736-0-95350100-1446673592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke enig med din måte å "feilsøke" på ;) Du kan ved hjelp av noen få målinger finne ut nøyaktig hva som er problemet og fikse det, men velger heller å bytte del for del. Din metode fungerer den, er bare utrolig mye mer tidkrevende, samt veldig fordyrende. Det tar deg 2 minutter å måle om bakstykket er i orden, gjør det før du bestiller nytt. Som sagt, får du spenning ut, men ikke på den tynne ledningen inn på starteren, da er feilen mellom bakstykke og starter. Om dette er tilfelle, og du kjøper nytt bakstykke, så har du byttet børster i starter, og byttet bakstykke, men feilen er fortsatt ikke utbedret. Dette er dyrt og tidkrevende, kan unngås ved å hente frem måleinstrumentet noen få minutter ;) Forresten, nytt bakstykke finner du billigst på ebay, delenummeret ser du i tråden jeg laget.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Takk for at du ba meg teste bakstykket, det hjalp meg for mye arbeid og venting på en del som allikevel ikke er ødelagt!

Jeg testet bakstykket ved å sette det på plass og vri om. Startmotoren gikk rundt som normalt. Jeg undersøkte bakre del av aksel på tenningslås (der den går inn i bakstykket). Der var det knekte deler og det viser seg at den er knekt. Må derfor bytte ut den delen. Men må vel først demontere rattet for å komme til tenningslåsen? Og hva gjør jeg så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, måling er tingen ved elektriske feil ;)

Det du kan prøve først er å modifisere litt på bakstykket før du går til det steget å ta ut hele tenningslås og rattlåsmekanisme. Her er det trangt og mer demontering må til for å få denne delen av rattstammen. Det jeg vil du skal prøve først har jeg beskrevet i linken, tror det gjør susen siden din fungerer av og til.

http://www.bilforumet.no/topic/287461-defekt-tenningslasbakstykke/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår