Jump to content

Hvordan byttes disse bremseskivene??? H1

Rate this topic


billars84
 Share

Recommended Posts

Jeg sto klar for å løsne bremseskivene på en 1999 Hyundai H1 Starex, men det endte med et kraftig kløtak i bakhodet da jeg så et ukjent system. Er jo i grunn en enkel sak å ta av skivene, men dette ble nytt for meg. Er vant til disse "skruene".

Det logiske for meg ble å prøve å løsne på de muttrene som sees på bildet, men disse går verken innover eller utover, så om noen kan gi meg en veiledning her snarlig, ville jeg blitt glad.

 

Takk på forhånd smile.gif

 

post-153371-0-99401600-1445601095_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan det være noe noe som må holdes fast på baksiden? Ellers kan det tenkes at det er en trommel til håndbrekket, som sitter i senter av skiva. Hvis denne er slitt, kan det være vanskelig å ta av denne. Og brekket må selvfølgelig være av :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill :) Dog tror jeg at løsningen er funnet. Jeg må rett og slett av med ALT før jeg deretter kan skru av muttrene og løsne skiva. Et utrolig klussete system spør du meg..har aldri sett maken. Heller ikke når jeg søker på engelske nettsteder.. Bortsett fra én side som forklarer alt fra a til å med bilder, så jeg får gi det et forsøk igjen i morgen å håpe at det lykkes :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Troxx
      Har vanskelig for å finne riktig del. Det finnes jo 3 forskjellige dimensjoner bare på klossene for aktuelt år.
      Skal skifte bremseskiver, og da blir det til å skifte bremseklosser også. Det er snakk om en Touran 1,9TDI (105hk) 2006-mod.
      På nettsider der vi kan handle deler står der om bremseskivene: "For PR nummer :1KS," noen andre klosser passer til PR nummer 1KF/1KE eller 1KJ.
      Forskjellen på skivene er vel diameter og tykkelse, og jeg antar alle vil passe på aksel, men det spørs vel om de passer inn med caliper.
      Bremseklossene har samme problem, de finnes i litt varierende dimensjoner, men jeg vet ikke om det er slitedelen eller "monteringsbeslaget" de har tatt mål av.
      Passer alle klosser i alle calipere til touran 2006 mod?
      Drivknute til Transporter 2,5TDI 2001-mod skal også bestilles. Her er det forskjell på "hjulside" og "girkasseside",   trolig for at beskrivelsen skal passe til britiske biler også. Jeg vet ikke hva som er girkasseside eller hjulside, og søk på nett etter forklaring på dette eller forrige problem viste seg å være resultatløst. I tillegg er det forskjell avhengig av om man har ABS eller ikke...
      Antar "hjulside" tilsvarer høyre side på en transporter (med rattet som normalt på venstre side), er det riktig?
    • By DagArne
      To spørsmål.
      Hadde en liten service på bilen og fikk beskjed om at bremseskivene foran må skiftes og at stempelet i caliper  på høyre side ikke går tilbake.
      Kjekt å vite før EU-kontroll neste år.
      Noe jeg bør passe på når det gjelder overhaling av caliper bak? tenkte å kjøpe et overhalingssett og bytte pakninger på den.
       Bytte bremseskiver ser jeg for meg er mer komplisert, får det nok av, men vil jeg kunne ødelegge lageret ? Hvis jeg gjør det så har jeg ikke verktøy til å sette på nytt. Usikker på hvor komplisert det er å bytte. Ser lett ut på Youtube. Bytter ikke skiver før neste år uansett til EU-kontrollen.
    • By Hestejente
      Hei
      Jeg kjøpte en Citroen Picasso i vinter, dvs. for 7 måneder siden. Da jeg kjøpte den, sa selgeren hos et kjent bilfirma i Norge at de skulle stå for servicen før overtakelsen, og at dette skyldtes noen regler knyttet til bilens kilometerstand. Han opplyste om at bla. bremseskiver og bremseklosser måtte skiftes før jeg kunne hente bilen.
       
      I sommer fikk jeg innkalling til EU-kontroll. Stor var derfor overraskelsen da jeg igjen fikk beskjed om at skiver og klosser måtte skiftes!

      Da jeg etter servicen leste utskriften av servicerapporten, så jeg at dette kjente bilfirmaet bare hadde skiftet ut klosser og skiver bak på bilen før de solgte den til meg, og at sommerens EU-kontroll innebar skifting av klosser og skiver foran på bilen.
       
      Mitt spørsmål er om bilfirmaet her kan ha forsøkt å spare penger på egne utgifter ved salget i vinter.  Virker det sannsynlig at det ikke var skadelig rust på skiver og klosser foran på bilen også ved salgstidspunktet i vinter? Det vil si at bilfirmaet burde ha skiftet skiver og klosser både foran  og bak for sin regning før jeg overtok bilen? Nå har jeg fått en ekstrakostnad på nesten 6000 kroner ifm. sommerens EU-kontroll. Hva mener dere? Jeg vurderer å klage på denne kundebehandlingen.
       
      Hilsen
      Hestejente
    • By apeloff
      Hei! Jeg skulle ha skifta bremseskiver og bremseklosser bak og tenkte å kjøpe delene på nettet, men vet ikke hvor.
      Noen tips til hvor man kan få kjøpt greie deler? (er ikke ute etter performance deler). Bilen er en 1.9tdi 1998 audi a6 sedan.
       
      Bytta skiver+klosser forran hos Mekonomen med deres deler tidligere i år og det peip i flere måneder hver gang jeg bremsa.
      Så Mekonomen er ikke aktuelt.
    • By Nynne88
      Hei!
      Jeg vil gjerne ha hjelp til å velge hva slags typer bremseklosser og bremseskiver jeg må kjøpe til bilen.
       
      Jeg har en Nissan Primera -98, stasjonsvogn, framhjulsdrift. Biltema var nøye med å merke at bremseklossene de hadde inne var til automatgir biler, jeg har manuell girstyring. (vet ikke hvorfor det spiller noen rolle på bremseklossene..?)
       
      På skruvat.no kan jeg velge mellom ulike systemer som LUCAS, og andre, men aner ikke hva som er på denne. Jeg går egentlig ut fra at det er originale deler. Jeg ser også at bremseskivene kan kjøpes med ulike diametere.
       
      Så selv om jeg har vært med å byttet dette før på ulike typer biler, så trenger jeg hjelp til rett og slett innkjøp av deler. ABS-lampen lyste en stund uten at det ble gjort noe med det, men nå skurrer bremsene veldig - bilen blir ikke kjørt mer før dette blir byttet. Er det nødvendig å bytte bremseskivene når det har gått så langt etter at indikator begynte å lyse?
       
      Jeg må altså ha bremseklosser med varsellysindikator. Og muligens bremseskiver, og kanskje også bremsekalippere, men hvordan ser jeg om de må byttes?
       
      Tusen takk for svar :)
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy