Gå til innhold

subwoofer port støy! hjep

Ranger emnet


0kriz

Anbefalte innlegg

hei. 
jeg prøver å designe en subwoofer boks til min BMS 12n630 subwoofer som skal være ca 54L med 40 hz tuning. Nå har jeg bygget 3 subwoofer bokser hvor den ene etter den andre har blitt bygget med større port i, i håp om å bli kvitt en blåse lyd som kommer fra fremsiden av kassen. Min siste konstruksjon har en port som er 4.5 cm høy, 36cm bred og 40cm dyp. Alle kassene har hatt samme blåselyden og den dukker opp ved kun 200W effekt. Jeg bruker en Crown xls 1000 forsterker (1 kanal 8 ohm 200W peak)

kassene jeg har bygget er bygget i 15mm kryssfiner å er skrudd og limt godt.
Er det noen av dere som har forslag til hvordan jeg kan bli kvitt ulyd ved porten? eller eventuelt hvor stor porten må være for at det ikke skal oppstå noen blåselyd på mitt neste (sukk!!) prosjekt?


tillegs spørsmål:
har port størrelse noen betydning på hvor mye effekt driveren tåler i det frekvens spekteret som den spiller i ?

 

BTW dette er ikke et bilsub prosjekt men av erfaring så er DIY subwoofer noe dere på dette bilforumet kan en del om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du simulert i et dataprogram eller fått oppgitt disse spesifikasjonene før du bygget kassene?

 

Du sier blåselydene oppstår ved 200W effekt, hvordan vet du dette? Jeg forstår ikke hva du mener her. Er det når du skrur på maks volum lydene kommer? Hvordan er instillingene på forsterker? Bilde?

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt winisd til å designe kassen og den gir "grønne tall" på port verdien. Jeg vil anta at porten ikke er for liten da, men i praksis så virker det ikke slik.

 

Jeg vet det er 200w fordi limiteren på forsterkeren blinker og forsterkeren er på 215w ved 8 ohm

 

Forsterkeren er en PA forsterker, så det er bare gain kontroll på den samt innebygget delefilter som jeg bruker på mellom 80hz og 120hz alt etter hvor jeg bruker utstyret (brukes ute og inne).

 

Jeg har også brokoblet forsterkeren til 700w (8ohm) å da kommer ulyden lenge før limiteren slår inn.

Jeg kan poste bilder da jeg kommer hjem senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd å dekke til porten å fant ut at det var ulyder fra hullet driveren er skrudd fast i. ved 200W så er det nesten ingen blåse lyder etter at jeg fikser dette. Men da jeg brokobler forsterkeren slik at den leverer 700W ved 8 ohm så er det mye blåselyder fra porten da forsterkeren clipper. jeg kan kjenne at driveren flytter svært mye luft ut porten. Jeg har en dårlig følelse på at jeg må bygge enda en boks :( 

 

Finnes det noen måte å regne ut hvor stor porten må være? hovedformålet med prosjektet er at jeg skal presse mest mulig lydkvalitet og SPL fra minst mulig kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår