Gå til innhold

Hjelp til å bytte hjullager, v50 09mod

Ranger emnet


Volvoline

Anbefalte innlegg

Noen i oslo/Østlandsområdet som kan hjelpe meg med å bytte et hjullager forann? Jeg har delen, men ikke verktøyet eller know howen :)

 

Har sjekket rundt på diverse verksted i oslo og billigste jeg fant var 2800kr bare for arbeidet...... Det er for dyrt mtp at bilen skal ut for salg. Så er den noen hobbymekanikere eller skikkelige mekanikere som kan hjelpe meg en kveld? Ta kontakt på pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Har nylig skiftet på min-07 mod. Det var nok ikke så enkelt som jeg først trodde. Du MÅ ha spesialverktøy for å montere dette lageret på riktig måte. En "hobbymekaniker" uten spes.verktøy blir nok fristet til å presse på innerringen (presskraften overføres gjennom kulene i lageret). Det fører til at levetiden blir sterkt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det kan gjøres billigere om du demonterer navet selv også leverer det et sted hvor de har presse. Spesialverktøyet er vel for at det skal kunne skiftes men alt sitter skrudd fast på bilen? Et sted må det jo kunne presses for og få lagernavet på plass. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte lager på Biltema og demonterte hjulspindel i garasjen. Først da leste jeg monteringsanvisningen....Dette lageret er annerledes enn det jeg har vært borti tidligere. På V50 lageret følger flensen som hjulet er skrudd fast i med på det nye lageret. Det fører til at det er umulig å nå i ytterringen uten spesialverktøy. Jeg tok da med det nye lagerert og hjulspindelen til et verksted for at de kunne montere det. Men NEI , de ville IKKE montere et lager som ikke var kjøpt hos dem. Han var heldigvis så grei at jeg fikk tatt bilde av vertøyet, og kopierte det etter beste evne. Har du tilgang til en metalldreiebenk, et sveiseapparat og en passe stor rørflens så er dette fullt mulig, men MASSE styr for å skifte ett hjullager. Prøver å legge ved bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et lager med komplett nav. Det er jo da ikke noe problem å presse så selve navet. Om du presser på inneringen når lageret skal ut spiller jo ingen rolle siden det skal byttes ut uansett. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår