Gå til innhold

Lydisolere - Ford Anglia 105E - Støy

Ranger emnet


ViktorD

Anbefalte innlegg

Hei ! 
Jeg holder på med oppussing av en gammel Ford Anglia og har kommet til et punkt hvor jeg er ganske lei all støy i kupeen ! 

Jeg er i ferd med å bytte pakninger til front, bak og sideruter samt dør-pakninger og antar at dette vil gjøre mye. 

I tillegg har jeg lest og forstått at det går ann å foreta videre lydisolering med isoleringsmatter som kan festes både til gulv, vegger og tak for å få det ytterst behagelig og støyløst i kupeen.
Det jeg har problemet med å forstå er hvilke matter som anbefales, hvor de anbefales å plasseres og hvor de kan kjøpes..

Jeg har hørt om ulike typer matter:
* Dynamat
* BrownBread
* Fatmat
*Asfaltmatter
* Biltema isolerismatter 

 

Jeg er ute etter å fjerne støy, veistøy og vibrasjoner i karroseri osv. og har derimot ikke planer om høykvalitets anlegg i bilen, da jeg har skjønt mattene har ulike funksjoner.

Kan noen være så snille å hjelpe meg med å forstå hvilke matter jeg ser etter? I tillegg hvor disse mattene skal være plassert i bilen og hvor disse kan kjøpes? 

Takk på forhånd! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 
Ja Silence Coat ser fristende ut! 
Ser de anbefaler 3 lag: 1. Silent Coat 2. Sound isolator 3. Silent coat

I gulvet på bilen er det lagt en slags rustskyddsmasse, rustkiller etc. kan mattene legges direkte oppe dette? 
Eller er det slik at denne massen ødelegger for lydisoleringsmattene? 

Takk så langt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei! Jeg har jobbet en del med akustisk dempning. Forskjellige materialer demper forskjellige frekvenser. Når jeg lydisolerer en bil for å bedre akustikk bruker jeg mye bitumen-baserte matter, det beste jeg har brukt for lavfrekvens er Vibroplast M1. Det er bra på motorstøy, jeg vet ikke hvor mye du skal legge i dette, men torpedoveggen og dørene er gode plasser å begynne. For veistøy ville jeg kanskje brukt polyetylen (ca 1cm tykke 'skummatter'. Disse bygger jo en del mer og er godt egnet for dørene, vet ikke om du får plass til de i bunn. Lykke til!

Du bør plassere asfaltmatter (brown bread, vibroplast, etc) rett på rengjort metall, produkter som Splen (polyetylen) kan man ha oppå andre ting. De fungerer veldig godt lagvis :)

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår