Laks1e Skrevet April 28, 2015 Rapporter Share Skrevet April 28, 2015 Hei, Har en Scoda Octavia 2010 mod 1,6 TDI som har trøblet en stund. Det begynte for litt over et år siden med at glødelampa begynte å lyse under kjøring. Hadde bilen på verksted og feilkoden sa at luftmassemåleren var gåen. Denne ble da byttet. Så gikk det fint i nesten et år så kom samme feilmelding igjen. Igjen kom feilmelding på luftmassemåler men videre undersøkelser viste at denne var ok. Etter hvert begynte også lampa for motorstyring også å lyse. Bilen reagerer heller ikke alltid når jeg trør på pedalen og turtall er under 2000 rpm. Den fortsetter i samme fart og akselrerer ikke. Fikk høre at det kunne være EGR ventil og evt rør til denne som var gjengrodd. Hadde da ute EGR ventil og rør og rengjorde. Ventilen så ikke så gal ut men røret var skremmende grodd. Tok også ut innluftsmanifoilen og der var den ene ventilen blokkert av en klump koks. Denne ble også rengjort. Har også skiftet dieselfilter og luftfilter. I dag etter halvannen mnd uten feilmelding kom den igjen :-( Noen som har et forslag til hva dette kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 28, 2015 Rapporter Share Skrevet April 28, 2015 Ta en diagnose, det gir deg en pekepinn. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1e Skrevet April 28, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2015 Har tatt diagnose noen ganger det siste året og alle har sagt luftmassemåler. (Men den virker). Kan ta en tur innom verkstedet da det 1 1/2 mnd siden sist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 28, 2015 Rapporter Share Skrevet April 28, 2015 Hvis du får feilmelding på den er den enten defekt eller så er det dårlig kontakt/brudd i kablingen til den. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grev1 Skrevet April 30, 2015 Rapporter Share Skrevet April 30, 2015 Jeg hadde lignende problemer på Skodaen min. Det viste seg å være brudd på ledning. Fikset dette, og bilen ble som ny. Siter Octavia MK2 Golf MK4 RX7 FC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1e Skrevet April 30, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2015 Grev1: Vet du hvlilken ledning? Var innom verkstedet på morran i dag. Lå to feilmeldinger: - Feil på luftmassemåler - Feil på ladetrykk (Kunne i følge verksted være en sensor som kunne "gro til"). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 30, 2015 Rapporter Share Skrevet April 30, 2015 Feil på ladetrykk kommer opp grunnet nødmodus, som igjen mest sannsynlig kommer grunnet feil på/ved LMM. Sjekk ledninger og kontakter til LMM, smør inn alle kontakter i 2-26 Elektro spray og rens LMM i isopropanol eller rødsprit. Blås ren med trykkluft. Hvis overnevnte ikke hjelper er mest sannsynlig LMM defekt igjen. Har du org. luftfilterboks og org. papp filter? Sitter veivhusventilasjon på sin org. plassering? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1e Skrevet April 30, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2015 Takker for tips. Skal prøve dette i morgen. Har original filterboks (Ihvertfall den som stod i når jeg kjøpte bilen) og luftfilter er originalt. Veivhusventilasjon er jeg litt usikker på kjenner jeg??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 30, 2015 Rapporter Share Skrevet April 30, 2015 Oljedamp fra veivhusventilasjon skal gå inn i innsuget og forbrennes, men den må under ingen omstendigheter går igjennom LMM, da vil det blir oljefilm på LMM og det skaper trøbbel. Pleier å gå inn mellom LMM og turbo, men jeg vet at noen fabrikanter har kjørt den rett inn i luftfilterboksen, men det er stort sett på biler med Luft Mengde Måler og ikke Luft Masse Måler. Men, hvis alt er original er ikke dette noe du trenger å tenke på, da er plasseringa der den skal være :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1e Skrevet Mai 3, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2015 Har hatt ute LMM i dag og den var tørr og fin inni. Hatt elektrospray og kontaktspray på kontakten så får vi se om problemet kommer igjen. Hadde ikke rødsprit eller isopropanol tilgjengelig så får rengjøre LMM en annen dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 3, 2015 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2015 Hvis du så med det blotte øyet at LMM var ren og tørr trenger du ikke rense den. Da ligger nok problemet ditt i elektronikken til/fra LMM og ikke selve LMM. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grev1 Skrevet Mai 4, 2015 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2015 Grev1: Vet du hvlilken ledning? Var innom verkstedet på morran i dag. Lå to feilmeldinger: - Feil på luftmassemåler - Feil på ladetrykk (Kunne i følge verksted være en sensor som kunne "gro til"). Når jeg tenker meg om så var det vel faktisk ledningsnettet til EGR ventilen som var problemet hos meg. Siter Octavia MK2 Golf MK4 RX7 FC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg