Gå til innhold

Eksosanlegg - bakre lyddemper datt av, Mondeo MK3 1.8


dradeel

Anbefalte innlegg

Bakre lyddemper datt jaggu av, og jeg er på leting etter nytt. Det er derimot ikke lett å finne ut hvilke billig-lyddempere som passer til min Mondeo III, st.vogn, 1.8, 125 hk, 2001 mod.

 

Hos Biltema sa dem at ingen av deres potter passer min spesifikke modell. Etter litt nærmere leting, ser det ut til at Bilxtra har en som passer, MEN i denne sammenheng har jeg et par spørsmål, som jeg håper noen her kan svare på:

 

- På bilen min ser det ut til at det er kontinuerlig rør fra midtre til bakre potte, og at det ikke er noen (synlige) skjøter her. Kan jeg kjøpe en egen bakre potte, der bilverksted uproblematisk kan kappe eksisterende rør og koble sammen? Er dette vanlig å gjøre?

 

- Min bil (125 hk, 1.8 bensin, motorkode CHBA) ser ut til å "kreve" en potte på rundt 2200 kr fra Bilxtra (http://bilxtra.no/lyddemper-147433). Kan jeg kjøpe potten som jeg tror er til 130 hk, 2.0 TDCi, motorkode FMBA (http://bilxtra.no/lyddemper-147435) og koble på eksosanlegget mitt uten problemer (f.eks. i forhold til fremtidig EU-kontroll)? Er det vanligvis samme dimensjon på disse rørene? Jeg skulle nå innbille meg at 130 hk diesel bråker like mye som 125 hk bensin? smile.gif

 

- Sånn i tillegg, bare for syns skyld: Er det ulovlig/stor mulighet for bot ved kjøring uten bakre potte? Og er det noen motorproblemer som kan oppstå ved lengre kjøring uten bakre potte?

 

På forhånd tusen takk for svar! smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne potta skal det vær en skøyt der potta kun er prest i sammen, nesten helt bak. Potta henger også på 2(?) gummi hengsler der bak. Tror det letteste kansje er å hente ei på knoksen, da kan du ta gummiknottene og alt du eventuelt mangler for en billig penge.

Hvis ikke er dem flinke på svendsen eksos eller lignende butikker, monterer på dagen hvis du ikke vill gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røret har definitivt revnet av, så om det er en skøyt her, så jeg ser nok for meg at potte (og hvertfall rør) uansett må byttes. Men det kan de vel i så fall se an på verkstedet. Jobben skal gjøres i Sverige, og det er faktisk billigere der enn det ville være for meg å gjøre det selv :)

 

Potta har bare ett gummefeste bakerst, som jeg kappet når jeg stod på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår