Gå til innhold

dradeel

Bruker
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

dradeel's Achievements

  1. Røret har definitivt revnet av, så om det er en skøyt her, så jeg ser nok for meg at potte (og hvertfall rør) uansett må byttes. Men det kan de vel i så fall se an på verkstedet. Jobben skal gjøres i Sverige, og det er faktisk billigere der enn det ville være for meg å gjøre det selv :) Potta har bare ett gummefeste bakerst, som jeg kappet når jeg stod på veien.
  2. Bakre lyddemper datt jaggu av, og jeg er på leting etter nytt. Det er derimot ikke lett å finne ut hvilke billig-lyddempere som passer til min Mondeo III, st.vogn, 1.8, 125 hk, 2001 mod. Hos Biltema sa dem at ingen av deres potter passer min spesifikke modell. Etter litt nærmere leting, ser det ut til at Bilxtra har en som passer, MEN i denne sammenheng har jeg et par spørsmål, som jeg håper noen her kan svare på: - På bilen min ser det ut til at det er kontinuerlig rør fra midtre til bakre potte, og at det ikke er noen (synlige) skjøter her. Kan jeg kjøpe en egen bakre potte, der bilverksted uproblematisk kan kappe eksisterende rør og koble sammen? Er dette vanlig å gjøre? - Min bil (125 hk, 1.8 bensin, motorkode CHBA) ser ut til å "kreve" en potte på rundt 2200 kr fra Bilxtra (http://bilxtra.no/lyddemper-147433). Kan jeg kjøpe potten som jeg tror er til 130 hk, 2.0 TDCi, motorkode FMBA (http://bilxtra.no/lyddemper-147435) og koble på eksosanlegget mitt uten problemer (f.eks. i forhold til fremtidig EU-kontroll)? Er det vanligvis samme dimensjon på disse rørene? Jeg skulle nå innbille meg at 130 hk diesel bråker like mye som 125 hk bensin? - Sånn i tillegg, bare for syns skyld: Er det ulovlig/stor mulighet for bot ved kjøring uten bakre potte? Og er det noen motorproblemer som kan oppstå ved lengre kjøring uten bakre potte? På forhånd tusen takk for svar!
  3. Takk for tips! Jeg testet å bevege på eksospotta og fikk til å fremprovosere støyen. Det er nok utvilsomt eksosanlegget et sted. Når jeg presset fremover, virket det som at lyden kom ekstra mye. Skal ha den inn til verksted for dekkskifte i morgen, og skal be dem se på det i samme slengen. Men ja, problemet er at det virker som lyden kommer mer og mer etter at bilen blir varm. Skulle ikke et løsnet eksosskjold lage mye støy fra første øyeblikk? En tråd på et BMW-forum snakker om katalysatoren og flexirøret, og symptomene der ligner på det jeg har. Er det noe spesifikt jeg kan legge merke etter for å se om det er dette? Og er det i så fall farlig å kjøre med? Hadde foretrukket et løsnet eksosskjold da. Høres mye billigere ut. Hah.
  4. Jeg har lurt på dette også. Kan det da være anlegget som ligger og vibrerer og har et løst feste? Såvidt meg bekjent, så høres jo dette ut som en "hyggeligere" feil enn bensinpumpen Dog det koster vel sikkert vel så mye å fikse dette også, så klart. Det er ikke så lett å komme til under bilen for å høre etter spesifikk lydkilde, dessverre, men det virket for meg som at det kom veldig tydelig fra området rundt høyre bakhjul. Jeg skal dobbelsjekke dette senere, samt jeg kan prøve å få tatt opptak med mobilen!
  5. Edit: Problemet var dårlige gummifester etc på eksosanlegg, slik at rør lå og vibrerte mot bakaksling. Denne ble forverret under tomgang og ved enkelte turtall, der vibrasjonene var større. Har ikke funnet noe på google om hva dette kan være, så jeg søker hjelp her: Jeg hører en tydelig skranglelyd inne i kupéen, mens jeg står på tomgang... nesten som at noe vibrerer under bilen. Denne lyden forsvinner hvis jeg trykker inn gasspedalen. Lyden reagerer ikke på at jeg trykker inn clutchen, men skranglingen slår litt inn når jeg løser bilen og clutchen tar tak. Trodde denne lyden kun kom ved tomgang, men etter å ha kjørt litt og fått varme i bilen, hørte jeg den også mens jeg kjørte. Mye dekkstøy gjør det bare vanskeligere å høre. Når bilen var kald, kom ikke lyden med det første, men etter at bilen var blitt varm, virket det nesten som om lyden bare ble enda mer intens. Jeg har lest at bensinpumpen kan avgi skranglelyd, men beskrivelsene på nettet er mangelfulle. Noen foreslo at man skulle åpne bensinlokket og høre etter om lyden var merkbar fra tanken. Jeg hørte ikke noe mer eller mindre av at lokket var åpent, men det virket derimot som at lyden var å høre fra høyre bakhjul, altså i området ved bensintanken. Hørtes ut som å komme fra baksiden av hjulet eller under bilen i denne regionen. Når jeg rugget på bilen, kunne jeg høre at lyden "kom og gikk" litt, noe som gjerne får meg til å tenke på noe som spinner ujevnt og bygger opp vibrasjoner, akkurat som kjølevifter til en PC o.l. kan gjøre. Jeg har hørt at Mondeo har en pumpe på undersiden av bilen. Stemmer dette? Kan det i så fall være bensinpumpen som begynner å synge på siste verset? Og hva kan man forvente at noe slikt vil koste å bytte på Mondeo MK3 St.vogn? Er dette noe en optimistisk og sikkerhetsbevisst fersking kan finne beskrivelser på og fikse på egenhånd? På forhånd takk for svar!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår