Gå til innhold

Veier i europa

Ranger emnet


NissanPrimera

Anbefalte innlegg

Skal kjøre ned til italia og loffe litt rundt andre steder i europa i sommer og lurer på om noen veit åssen veiene er der generelt?

 

Bilen min er veldig lav og og har verken lyst til og ødlegge felger eller fangere...... Driver og vurderer om jeg skal slenge på vinterfelga med noen sommerhjul på og sette på orginal-fjærene før jeg drar! Skal ikke bare kjøre på de store veiene heller....

 

Av erfaring så veit jeg at motorveiene i bla portugal (sørkysten) er veldig dårlige. Dreiv og spratt rundt i en polo i 150 km/t der i fjor....

 

Noen som har noen egne erfaringer??

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene i tyskland er iaf. knallbra.. kjørte endel hundre mil rundt i tyskland ifjor sommer med 2cm bakkeklaring.. slo ikke nedi en eneste gang.. før på hjemoverveien på grensen til norge.. drittnorge..

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NissanPrimera

Veit at veiene i norge ikke er de beste, ja..... Men en ting er og treffe en relativt liten dump i 80, en annen ting er og treffe samme dumpa i 180.......

 

Hvis veien er bygd for 180 km/t så skal det ikke være noe dumper som kan forårsake dette. Er du usikker på om bilen tåler hompene i 180, så senker du farten;) Tviler på at bare ved å bytte til vinterfelga og orginalfjærene hjelper så mye om du treffer en sånn hump i 180 km/t..

 

Gjør det du tror du må:). Må jo være digg å ha på alu'n når du cruuser utlandet da:D

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

Som flere sier, veiene nedover i Europa er knall. Selv små landeveier langt ute på landet har meeget bra, jevn asfalt.I Nå har jeg riktignok ikke fartet så mye i Ungarn, Tjekkia, Jugoslavia m.fl, men regner ikke med at du skal cruise rundt der ;)

 

Nei, det blir nok sweits, italia, østerike, frankrike osv.

 

Er det foressten noen som vet om det lønner seg og være medlem av noe hvis det skulle skje noe uforutsett? NAF? Viking?

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kjekt å være medlem av NAF. Istedenfor å selv lete etter nærmeste verksted hvis bilen skulle ta kvelden, kan du ringe NAF-sitt veinr, og de tar da kontakt med nærmeste verksted som sender veihjelp. Mulig du får diverse rabatter og..Dog, jeg tror nok bilen din klarer en europatur uten problemer.

Uansett kan du glede deg til en fin tur. Herlig å kjøre rundt i Svets/Østerrike/Nord-Italia - vakker natur og mange fine biler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en god del 10.000km rundt i distriktet du nevner de siste par årene. Motorveiene er alltid strøkne. "Riksveiene" er vanligvis også meget bra, men generelt gjelder det at desto lenger sør desto dårligere standard. Uansett er det sjelden du opplever så rufsete asfalt som hjemme i Norge.

 

For øvrig et herlig område å kjøre rundt i, masse fint å se. Men vær obs på at det koster en del penger å kjøre på Autostradaene rundt omkring. For Italia, Frankrike og ex-Jugoslavia er det bomstasjoner der du betaler avhengig av hvor langt du har kjørt (typisk €5 pr 100km). I Østerrike kjøper man oblat for enten 9 dager eller lengere perioder. I Sveits må man kjøpe oblat gjeldende for ett helt år (i 2003: CHF 40). Vanlige riksveier er gratis i alle land.

 

Mange fine biler i området også: ble bl.a. frakjørt en en Ferrari Enzo oppover en fjellvei i Sveits for noen måneder siden :D "Stripa" langs elven Limmat i Zürich, Sveits kan anbefales på en sommerdag.

 

For øvrig bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem med veistandarden nedover i Europa, - det vil du oppdage når du har kjørt en bit av strekningen. Det er skilt på skilt som varsler humper på Autobahn, og nedsatt hastighet - og så merker du omtrent ikke at veibanen er uhjevn.

 

Det som er MYE mer viktig er at du er "med" når du kjører på de store veiene, - det er ikke E6 eller en lite traffikert norsk fylkesvei du kjører på og husk at venstrefila stort sett er for å kjøre forbi i og så legger du deg tilbake til høyre igjen (om ikke høyrefila er full av trailere).

HUSK BLINKLYS !!!

Jeg kjører mye i Tyskland, og en kan med en gang se når det er andre norskregistrete biler foran i køen... (jeg gremmes)

Det burde vært fokusert mye mer på motorveikjøring og adferd i trafikken her hjemme, for er det noe vi ikke kan så er det å kjøre på vei med to filer i samme retning. Men, det er vel mye viktigere at vi behersker lukeparkering enn forståelse av trafikkbildet på sterkt traffikerte veier.

Bare ta en tur fra Oslo til Gardermoen og se hvor mange "enslige" biler som bare ble liggende i venstrefila selv om det ikke er en eneste bil rundt dem. I Tyskland står det faktisk "remindere" langs veien at du skal holde høyre fil...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Originally posted by NissanPrimera

Takker for alle svar!! Da ser det ut som jeg bare kan cruuuse rundt med mad lav bil, nye felger og kose meg:D

 

Nesten i hvertfall.....

 

Var kjempefine veier i 220 mil helt til jeg kom ca 15 mil fra dit jeg skulle i italia, saa bynte dumpene..... Fy faen for noen daarlige veier det er i toscana-dalen i italia:mad: Og herregud som folk kjòrer... At bilen min lever enda er et under, og er den like hel naar jeg kommer hjem saa er det et mirakel......

 

Er siste gang jeg kjòrer hit med senka bil og 17" i hvertfall..... Men borsett fra det saa er alt vel.... Vin og òl dagen lang:)

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NissanPrimera

 

Nesten i hvertfall.....

 

Var kjempefine veier i 220 mil helt til jeg kom ca 15 mil fra dit jeg skulle i italia, saa bynte dumpene..... Fy faen for noen daarlige veier det er i toscana-dalen i italia:mad: Og herregud som folk kjòrer... At bilen min lever enda er et under, og er den like hel naar jeg kommer hjem saa er det et mirakel......

 

Er siste gang jeg kjòrer hit med senka bil og 17" i hvertfall..... Men borsett fra det saa er alt vel.... Vin og òl dagen lang:)

 

Er du i Italia nå??:dude: :dude:

- 1993 Ford Escort Mk5 1.6 GHIA

x 1991 Renault Clio 1.2 Rn

- 1978 Ford Escort Mk2 Prosjekt

- 1975 Yamaha 400

 

"Life is a bitch, and then you marry one"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår