Gå til innhold

Pendlerbil til motovei

Ranger emnet


peterj

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

 

jeg skal begynne å pendle fra Kristiansand til Grimstad fra sommeren av. Det er ca 60 km hver vei, dvs totalt 600 km ukentlig. Dette skal jeg gjøre i ca 3 år. 

 

Jeg er derfor ute etter en bil med lavt forbruk, lave driftskostnader og så lav som mulig innkjøpspris. Når det er sagt kan jeg strekke meg til å kjøpe bil opptil 250'000, men det viktigste er at totalprisen blir så lav som mulig. Så lenge jeg kommer meg fra A til B hver dag uten problemer er jeg fornøyd. 

 

El-bil er vurdert, men jeg er usikker på om ikke tapet (i form av høy km-stand) vil gjøre dette til en dårlig opplevelse. 

 

Hvilken bil anbefales? Mesteparten av strekningen er i 100-sone. 

 

Peter J. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner ISO-fix regner jeg med det bare er barn som skal sitte bak?

Da er nyere Golf eller A3 sportback bra alternativer, de også med den gjerrige 1.6TDI motoren.

 

Jeg har en 2011 A3 med 1.6TDI motoren og ved langkjøring (ikke motorvei) bruker den under 0,4l pr. mil. På motorvei ligger den på rundt 0,5l pr. mil

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

 

en A3 er sikkert et godt alternativ, men hvordan ville denne vært sammenliknet med noe japansk? F.eks en verso eller auris eller noe slikt? 

 

 

Jeg ser også at man kan gå Ford Focus stasjonsvogn billig. Hvordan vil det være å pendle med noe slikt? Ford Focus 1,6Tdci 95hk Trend 5 dørs kombi 2012, 38 548 km, kr 132 550,-

 

Peter J. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun eid en japaner å det er en Isuzu D-Max så på generelt grunnlag kan jeg ikke si jeg vet mye om de.

Men jeg kjenner noen som har kjøpt ny Toyota Auris, Hyundai ix20 og Kia Cee'd og samtlige av disse har vært inne på verkstedet mange ganger på 2 år. 

Til sammenligning har ikke de tyske bilene jeg har kjøpt nye vært inne på verkstedet ifm. garantirep. som forøvrig er er en Audi A4 B8 2012 mod. og en Audi A3 8P 2012. 

A4 B8'en har jeg ikke lenger, men på de 2 åra og 60'000km hadde jeg den ikke inne til noen som helst garanti reparasjon, det samme gjelder A3'en.

Har også hatt en god del andre VAG biler som har vært problemfrie, unntaket er en 2004 Touran jeg hadde for en tid tilbake.

 

Den Focusen du har linket til er en auksjonsbil og vil neppe bli solgt for den summen den er avertert til.

1.6TDCI motoren som var i forje gen. Focus var lagd av PSA og var en ordentlig drittmotor, jeg vet dog ikke om det er samme motor i denne og/eller om det er blitt gjort forbedrende tiltak. 

 

Hvis du ikke vil kjøpe VAG er Ford et greit alternativ, men jeg ville vært skeptisk til den 1.6TDCI motoren Ford bruker.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre E18 hele veien? Det tar kortest tid, men bompenger kommer i tillegg. Minst 30kr (2x15kr) per vei (0%-50% rabatt), alt etter hvor i Kristiansand du kjører. 

Selv har jeg en Peugeot 308 2008-mod 1.6l diesel (110hk) som ble kjøpt tidlig i høst, og på motorveien i ~115 ligger den rett under 0.5l/10km. Kjører jeg økonomisk er det veldig mulig å få den på 0.4. 
Eneste problemene jeg har hatt var bremselys på henger-kontakt som ikke funket (manglende jording da det ble installert - verksted, ikke fabrikkinstallert, det ble på garantien, samt batteriet som måtte byttes i senere tid. 
Bortsett fra det har den funket glimrende, ekstremt fornøyd med bilen. 

Bruker ikke olje heller. Har kjørt over 5000km (mest småkjøring under 30km per tur) siden jeg overtok den, og peilepinnen er fortsatt på maks, likedan med andre oljer. 

Angående el-bil. 
Hvor skal bilen stå parkert mens du er på arbeid? Utenfor?
Det er ikke sjanse for at batteriet blir "utladet" nok iløpet av dagen til at du ikke kommer deg hjem igjen, spesielt på vinteren? Til 250k får du nok ingen tesla, da blir rekkevidden kanskje et lite problem hvis du ikke har lademulighet på arbeid eller i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår