olga_ Skrevet Oktober 11, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2014 2.3e aar. Hei! Har problemer med å starte bilen når den er halvvarm. For eksempel en time etter en kjøretur. Problemet har vært der en stund, men nå har det blitt betydelig verre. Om morgenen starter den kjempelett, jo kaldere i luften desto bedre. Skiftet plugger idag og bilen ble forbausende sprekere, men startvanskene er der fortsatt. Tips til hva det kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 12, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2014 Jetronic-systemet er meget ømfindtlig for falskluft, altså om motor suger luft andre steder enn via mengdefordeler så kan det gi store startproblemer. Bare dårlig pakning på oljepåfyllingslokket kan gi problemer ved oppstart og tomgang. Sjekk grundig alle slanger som står i forbindelse med innsuget, samt veivhusventilasjonen. Under er bilde av de slangene du må sjekke - grundig! Sjekk også undersiden av store gummibelgen mellom mengdefordeler og gasspjeld. Om alle slanger er ok kan du måle temperaturgiver for ECU. Ved kald motor skal denne være mellom 2500-3000 ohm. Ved varm motor skal den ligge på ca 250 ohm. Er også dette ok så kan du måle om DPR er riktig stilt, men da må man vite at lambdasonden er ok og gir korrekte verdier, noe du ikke kan måle uten videre. Om lambda aldri har vært byttet så kan det være på høy tid å bytte denne. Hvordan man måler strømverdi til DPR har jeg laget en guide for, GUIDE: Måle og justere differensialtrykkregulatoren (DPR) på KE / KE3-Jetronic. Om du ikke tør begynne med måling av strøm til DPR så kan du prøve å justere litt på den. Skru av DPR slik som jeg har skrevet i guiden, være obs på at det kan komme ut litt bensin så ha en fille rundt når du løsner festeskruene. IKKE mist tetningene, er to grønne vitonringer der. Skru av beskyttelsesskruen på DPR og juster unbrakoskruen INN maks 1/4 omdr. Husk nøyaktig hvor den stod, om ikke må man måle strøm til DPR for å få den 'riktig justert' igjen. Ørliten justering på denne unbrakoskruen utgjør mye på bensindosering, så ikke ta helt av! Skru på beskyttelsesskruen, se til at vitontetningen er på plass og skru DPR tilbake. Start motor og se om den er enklere å starte på mellomvarm motor, noe jeg vil tro den er Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.