Gå til innhold

Audi a6 1.8tq Temperatur på kjølevæske stiger raskt til 120 grader

Ranger emnet


hansesa

Anbefalte innlegg

I går merket eg plutselig at temperaturen på kjølevæsken i bilen min var på 120 grader. Stoppet og lot det kjøle seg ned, sjekket over for å se om det er nok kjølevæske og så etter lekkasjer, men fant ingenting. Dagen etter går eg ut i bilen å prøver igjen, og etter ca 5 min er termostaten opp mot 120 grader igjen. Tempføler er nettopp byttet og termostat er byttet for ca 8 mnd siden.

 

Noen som har erfaring med dette? Tar i mot innspill med åpne armer, er ganske fortvilet!

 

 

mvh

Hans Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går sakte men sikkert oppover. Stopper litt på rundt 90 og så går den ganske fort (type 30-50 sek) opp mot 120 grader. Hva tenker du på når du sier luft i systemet?:)

 

Tenkt tanken angående vannpumpa, men den sitter vel der ved registerreimen. Er det noen måte å sjekke om den er defekt? Skal jo ganske mye til for at bilen skal bli så fort så varm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i systemet gir varmere motor. Om dette begynte etter at du skiftet temp-giver så er det vel er av to, luft eller feil på temp-giver.

 

Dersom ingen av de over så er det enten termostat som ikke åpner, eller vannpumpe som ikke fungerer. Hvilken pumpe det er på din vites ikke, noen har den som er drevet at registeret mens andre har egen reim på separat pumpe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt 130 mil etter at eg skiftet temp-giver. Så virker ikke som det er i direkte sammenheng med det siden det er såpass lenge siden. Setter egentlig pengene mine på at det kan være vannpumpa. Den skal være drevet av regreima på min bil såvidt eg vet. Noen måte å sjekke om denne fungerer eller ikke? er vel en ganske stor jobb å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AWT-motoren har vannpumpe drevet av registerreima, og ja, da blir det en annen fremgangsmåte. Deksel foran registerreima må da av for tilkomst, reima må slakkes og pumpe byttes. Fronten må trekker frem for tilkomst.

 

Nei, bor langt fra Trondheim.

 

411zq5WqlbL.jpg

 

194121100.png

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår