Gå til innhold

Xenonlys

Ranger emnet


Leff123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Passat highline 2007 DSG (3c bkp).

 

Den har vel bi-xenon og nå har den ene xenon-pæren sluttet å virke (får feilmld og den lyser blått av og til og null lys stort sett).

Da må jeg skifte selvsagt... Har ikke peng til å gjøre det på merkeverksted. Har lest at man må av med hele fronten og slikt... Stemmer det? Har en kompis som er flink til å skru, så da går det kanskje greit.

 

Det er vel også D1S xenon-pære jeg må ha? (sikkert best å bytte begge to). Synes også å høre at et hjullager forran begynner å bli slitt... Har tatt begge to bak for ikke lenge siden.

 

En annen ting er at jeg ofte får feilmld angående turboen (sensor feilmld). Bilen har gått 275 000... Enda en ting er feilmld på glødeplugg i sylinder 3. Den skulla ha vært skiftet i forbindelse med inkalling og utskiftning av alle dysepumper. Jeg kjøpte en glødeplugg og ba møller skifte den samtidig. Ser ikke ut som at de har gjort det siden jeg får samme feilmld. Møller sier at de har gjort det, men at det kan være feil på ledningene.

 

Litt å gjøre på bilen, men det er jo Passat. Panseret forran ser ut som et lite helvete pga steinsprut som jeg prøvde å pusse og flekke på selv, så må vel få lakkert det også... Kanskje noen som gjør alt dette billig i vestfold?

 

Takknemmelig for hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pærer bør jeg kjøpe? Er dette bra: http://www.ekstralys.no/products/d1s-reservepaerer

 

Det står originalpærer, men jeg ser ikke hvilket merke det er. 4300k, eller 6000k? Vet ikke hvilke som står i nå. Sikkert noe dårlig, siden de ble byttet for ca 2.5 år siden og gikk i stykker allerede nå...

 

Siden det er bi-xenon så synes jeg at det er stygt med forskjellig fargetemeratur mellom halogen og xenon. Går det an å få samme selv om alt ikke er xenon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er bi-xenon så synes jeg at det er stygt med forskjellig fargetemeratur mellom halogen og xenon. Går det an å få samme selv om alt ikke er xenon?

Hva er det du egentlig skal frem til her?

Vil du bytte vekk xenonpærer til halogen?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pærene blir dårligere, så blir de mer blå, så rosa, og tilslutt slutter de å fungere.....

 

På min 05 mod 3bg, så varte pærene helt fra den var ny (2005) og frem til i fjor (2013) dvs at det er meget god levetid på xenonpærer smile.gif

3bg har 4300K, regner med det er likt på din passat 3C også. Kjøp bra xenonpærer! Ikke kjøp sånne billige kinapærer. Phillips og Osram har gode pærer, men koster fort 1000kr pr stk. Men til gjengjeld så holder de utrolig lenge og lyser godt. Bytt begge to mens du er i gang, så får du lik styrke, farge osv smile.gif Tror du skal ha D1S pærer.

 

På min 3bg måtte jeg av med fronten, men er ikke så ille. Må ikke av med hjulene, må heller ikke løfte opp bilen. Kun noen skruer på/under grillen, under frontfangeren, og inne i hver hjulbue.

Sikkert nogenlunde likt på din 07 mod.

 

Fant en guide på engelsk for å fjerne frontfangeren, regner med at du finner ut hvordan du får ut lyktene, etter at fangeren er av smile.gif

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3443678-DIY-Remove-front-bumper

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne få samme fargetemperatur på fjernlyset som på xenon (nærlyset), så hadde det vært fint :-)

Som du selv skriver så er det bi-xenon, og da er det en og samme pære til nær- og fjernlys. Hvis du har separate nær- og fjernlys pærer har du ikke original xenon.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ikke Bi-xenon jeg har. Har også adaptiv lys også ja. Altså... I lyktene er det en xenon-lampe (den lyser jo hvitt) og ved siden av mot grillen er det en vanlig pære som lyser gult. Så når jeg har på fjernlyset, eller for såvidt uansett, så blender man inn med både halogen og xenon. Tror jeg... Uansett så er det en som lyser hvitt og en som lyser gult :-)

Hehe... litt sliten, så dårlig på forklaring i dag! Så da må jeg prøve å finne ut hva jeg har.

 

Det er en: VOLKSWAGEN PASSAT 3C Highline med rattgigring, sportsunderstell, giring på automatstangen og så videre... alt for mye som kan gå galt!

  • Sylindervolum: 1968
  • Motorkode: BKP
  • Effekt (kW): 103
  • Karosseritype: sedan
  • Drivstoff: Diesel
  • Fremdrivning: framhjulsdrift
  • Girkasse: AUTOMAT (DSG)
  • Karosseri: PB
  • Produksjonsår: 2007

Og første gang registrert i september 2006.

 

 

Veldig takknemmelig for hjelp!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår